Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem

Då hade du visst lite otur med vädret. Vi började veckan efter och hade många dagar med bara sol och ner till -30 grader. Först idag började det snöar och blåser.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Trevligt med delade berättelser men tyvärr försvinner de första 2-3 bokstäverna i vänster sida på filmen. Vet inte om det har med uppladdningen att göra.

Hur var sträckan mellan Teusajaurestugan och Ritsem?

Trevligt med delade berättelser men tyvärr försvinner de första 2-3 bokstäverna i vänster sida på filmen. Vet inte om det har med uppladdningen att göra.

Hur var sträckan mellan Teusajaurestugan och Ritsem?

Ja det var någon automatiskt redigering av videon som Youtube erbjöd. Men jag har varit in och ångrat det nu, så det ska fungera snart igen.

Sträckan Teusajaurestugan till Ritsem var helt suverän, väldigt fint med skog + öppna ytor. Väldigt mycket rinnande vatten. Hade jag haft sol hade det nog varit otroligt fint. Dock lite jobbigare då det var kuperat och öppet vatten lite varstans, men det var det absolut värt.

Ja det var en himla otur, veckan innan jag åkte var också kyla och solsken. Fick ni se norrsken?

Ja, nästan varje kväll faktiskt. Igår och i förrgår kväll var det tyvärr molnigt men annars var det mycket ljus på himlen redan tidigt på kvällen.

Bilagor

• IMG_7399.jpg
    IMG_7399.jpg
    22 KB · Visningar: 1,114
Ja, nästan varje kväll faktiskt. Igår och i förrgår kväll var det tyvärr molnigt men annars var det mycket ljus på himlen redan tidigt på kvällen.

Otroligt fint och effektfullt, jag har varit där tot 24 dygn och aldrig sett norrskenet. Vid vika tider brukar det visa sig ? jag ställde in alarmet på mitt i natten och gick ut och tittade men fick tyvärr aldrig uppleva norrskenet.

Det är svårt att säga när det visar sig. Enligt mina erfarenheter oftast direkt när det blir mörkt. Ljuset kommer som en svag sken, blir starkare, försvinner,... om och om.
Det behövs lite tålamod - ibland är himlen helt mörkt men bara tre minuter senare är det lila ljusgardiner som rör sig över hela himlen.

Så du behöver egentligen bara sitta i mörkret och väntar lite när det är stjärnklart.

Otroligt fint och effektfullt, jag har varit där tot 24 dygn och aldrig sett norrskenet. Vid vika tider brukar det visa sig ? jag ställde in alarmet på mitt i natten och gick ut och tittade men fick tyvärr aldrig uppleva norrskenet.

så kan man ha sån otur att inte se nån alls. tänker inte på norrsken längre

Norrsken är ju beroende av solaktivitet så det går inte att säga någon viss tid. När det är mörkt och klart är väl det enkla svaret men det finns ju ett antal tjänster och appar där man kan följa aktiviteten. I år har det väl varit rätt ofta tycker jag, jag har väl sett någon dag varje vecka åtminstone.

Du verkar haft en härlig upplevelse och ett fantastiskt äventyr. Kul att du delar med dig! Skulle vara intressant med lit info om din utrustning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips