Jag har valt spö ! (tror jag)

NU är det jag igen :)
Nu har jag närmat mig mitt köp, det står mellan:
POOL 12 SSD 9¨ klass 6 eller
Strömsländan SS 9¨ klass 6/7

Vad har ni att säga om dessa ?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Strömsländan

Införskaffade ett strömsländan SS 9" i fjol klass 5/6, 4-delat. Ypperlig spänst och en skön aktion, jag blev helnöjd, den enda skillnaden mellan resemodellen och det vanliga spöt jag upplevde var lite högre vikt på det 4-delade.

Magnus A

Har själv...

tre Strömsländanspön i klasserna 1/2, 4/5, 7/8.

Är mycket nöjd med dessa.

Om det lutar åt ett Strömsländanspö, skall du veta att det ingår i köpet (priset), en mycket bra WF-flytlina, med kort baktapering (kastprojektil med fina presentationsegenskaper).
Rykten säger att det är en SA Ultra 3 (superlina 650:).
Har både kastat och lagt dessa linor bredvid varandra och konstaterat att coatingen och taperingen är identiska.

/Björn

Linor

Vad jag vet så finns det i princip bara fyra tillverkare av linor. Masterline, Orvis, Teeny och Cortland.

Så även om alla märken har sina special-linor så de i princip ett av de fyra man köper, fast med kanske marginellt olika tapering.

Orvis och Teeny tillverkar inte sina linor själva. Det gör däremot Scientific Angler (SA), som förmodligen är världens största tillverkare av fluglinor och också tillverkar linor för många andra märken, t ex Orvis och Hardy. Brittiska Airflo är en annan tillverkare som tillverkar sina egna linor. Airflos linor skiljer sig från alla andra genom att dom inte är tillverkade av PVC, utan av någon annan plast. Okänt för mig vilken.

Jag tror att det finns ytterligare någon tillverkare av plastlinor och dessutom finns det fortfarande i Frankrike några tillverkare av silkeslinor.

Danke

Tack för infon, hur f*n kunde jag glömma SA. Jasså Orvis och Teeny tillverkar inte själva, det hade jag för mig. Men jag har å andra sidan ofta fel :)

Cortland och Masterline är jag säker på. Airflo har något som de kallar Polyfuse, med två olika plast-polymerer på varandra i lager.

Jaja, nog med teknikaliter från min sida. Jag använder gärna Cortlands linor skall väl sägas också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips