Jag får plats med mer om jag skippar säckarna/persedelpåsarna?

I helgen testade jag att trycka ner innertältet, sovsäcken och liggunderlaget i en Vaude Aqua cykelväska. Det tog nästan ingen plats alls jämfört med det vanliga att varje sak skall ligga i sin egen hårt komprimerade påse.

Hur gör ni andra?

Har gjort på liknande sätt under vinter tur. Bara trycka ner sovsäcken i väskan och använda hela den som packpåse! Funkar finfint och alla andra saker kan man antigen placera ut i håligheter i sovsäcken eller packa ovanpå :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag använder aldrig sovsäckspåsen utan den trycker jag bara ner i en vattentät cykelväska tillsammans med andra persedlar. Innertältet (Jag ser att du endast skriver "inner") så skulle jag aldrig lägga det tillsammans med sovsäcken. Även ett innertält blir vått eller fuktigt om det regnar. Iaf mina... :)

Man sliter inte ut tältet snabbare om man bara trycker ner det då? Det konventionella är väl att vika och rulla? Hur gör ni med tältpinnarna? Lösa ovanpå packningen?

Fördelen m att ha saker o ting i påsar är att det är enkelt att leta efter saker i väskan. Däremot är ju hårda kompressionspåsar inte så himla smidigt när man vill packa tätt. För min del får tältet, sovsäcken o liggunderlaget plats väldigt snygg bredvid varandra m sovsäck o tält i påse (luftmadrassen endast hoprullad). Däremellan funkar det bra att lägga lite mindre saker, så som första förbandet påsen, dassrullen mm. Enkelt o överskådligt när jag ska ta upp nånting.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips