Jämtlandstriangeln början av juni - möjligt?

Knallarns attityd till samernas rendrift är tyvärr inte ensam.
I stället för att ödmjukt ta reda på vad som gäller så är det egots tillfredställelse som gäller.

En trist utveckling.

Ta en god tur till någon kuperad snöfri ö istället.
 
Tur att jag inte kom så långt...

Jag var som sagt var i Storulvån i Söndags, hunden (selad !!) och jag försökte gå mot Getryggen (blomstigen). Försöket var dömt att misslyckas redan från början pga snömängden...och speciellt snöns beskaffenhet/konsistens

Hade inte någon aning om att området var "avlyst" då hade jag verkligen inte ens gett mig ut, nu kom vi kanske 100-150 meter efter blomsterleden innan både jag och hunden insåg det omöjliga i situationen...

Jag reagerade på att parkeringsplatsen var "bommad" men gick inte närmare och kollade varför...

Man får hoppas att vi inte skrämde vettet ur några renar...

// Pzon ..
 
Stått mycke i lokal press ÖP och LT där samerna varit ganska uppgivna. STF har vädjat om respekt i sina kanaler. Även flera turistsidor från Åre har kablat info om detta och vädjat om förstålse för renmammorna och deras nyfödda bebisar.
 
Det blir Femundsmarka nationalpark i Norge. Det finns ju renar där också. Men eftersom samerna inte köpt upp hela den nordiska fjällkedjan så tänker jag nyttja vår natur - oavsett er moralpanik. Jag antar att ni aldrig tagit upp en enda öring, trampat på en enda myra eller gått nära en enda fjällripa. Tagga ner lite, jag och samerna ska nog komma överens, den här gången också. (Det är inte jag som flyger helikopter över renhjordarna, det är samerna. Jag är övertygad om att renarna klarar av min tysta närvaro alldeles utmärkt.)

Ett alternativ är ju annars att stänga av hela fjällkedjan under juni månad. Så att inte en kalv springer vilse.
 
Det här är ingen moralpanik. Att renen ska lämnas ifred under denna tid står ALLA som har någon form av verksamhet i Storulvån/Sylarna bakom. D.v.s Länsstyrelsen, STF och Åres övriga turistnäring. Dessutom bybor.

Och personligen har brutit nacken av x öringar. Men jag fiskar inte under lekperioden i september.
 
Märkligt - I Norge måste renen vara mer tålig än sin svenska kusin. Här låg dom och vilade i lugnan ro alldeles invid ett hus. Och inga kalvar sprang iväg vid min passering. Och så var det under hela min fjällvandring i Femundsmarka, renarna och jag la knappt märke till varandra. Så lugna ner er lite, renar klarar av mänsklig närvaro.

Eller menar ni att renarna i Storulvån är unika och annorlunda än alla andra renar? LOL.

Pratade med en renägare jag stötte på om just detta och han sa att man kan störa renarna om man kommer med motorfordon (skoter) eller har hund med sig men att man som ensam vandrare ej stör.

Problemet i Sverige är inte att folk rör sig för mycket i skog och fjäll, problemet är att folk rör sig för lite.

Det är väl nån same som fått alla att dansa efter hans pipa där uppe i Storulvån - och så är dom rädda att säga emot pga att sjuka sossarna mätte skallarna på samerna 1930. Den skammen får berörda sossar bära, jag avstrår och jag kommer, precis som samerna, nyttja vår natur framöver också.
 

Bilagor

  • 695.jpg
    695.jpg
    43.2 KB · Visningar: 534
Märkligt - I Norge måste renen vara mer tålig än sin svenska kusin. Här låg dom och vilade i lugnan ro alldeles invid ett hus. Och inga kalvar sprang iväg vid min passering. Och så var det under hela min fjällvandring i Femundsmarka, renarna och jag la knappt märke till varandra. Så lugna ner er lite, renar klarar av mänsklig närvaro.

Eller menar ni att renarna i Storulvån är unika och annorlunda än alla andra renar? LOL.

Pratade med en renägare jag stötte på om just detta och han sa att man kan störa renarna om man kommer med motorfordon (skoter) eller har hund med sig men att man som ensam vandrare ej stör.

Problemet i Sverige är inte att folk rör sig för mycket i skog och fjäll, problemet är att folk rör sig för lite.

Det är väl nån same som fått alla att dansa efter hans pipa där uppe i Storulvån - och så är dom rädda att säga emot pga att sjuka sossarna mätte skallarna på samerna 1930. Den skammen får berörda sossar bära, jag avstrår och jag kommer, precis som samerna, nyttja vår natur framöver också.

Jag är ingen renexpert och det är inte du heller. Du gör en egen hobbyanalys medans jag och övriga 99% av av befolkningen följer de anvisningar som ges av myndigheter och andra intressenter. Sen finns det i alla sammanhang en del människor som inte följer uppsatta spelregler och därför blir det en konflikt.

Och en konflikt som ingen egentligen är vinnare i. Varken renen i sig eller det framtida friluftslivet. Tråkig utveckling tycker jag.
 
jag antar att du följde socialstyrlesens rekommendationer att äta 7 skivor bröd om dagen också. du vet, myndigheter kan ha fel. dessutom ger andra myndigheter mig rätt, bla trafikverket som anser det felaktigt att stänga allmäna vägar vid renkalvning. ni har panik i onödan, jag antar ni vistas väldigt lite i naturen, ni är teoretiker och väl så men fel har ni. i norge (och övriga sverige) råder inte samma moralpanik, skönt. skulle vara kul att veta vad det är med renen i just storulvån som gör den så påstått känslig, är det något i vattnet?

Ännu ingen som svarat på om det är renarna eller samerna som är unika i just storulvån. för annars skulle ju hela fjällkedjan stänga under renkalvningen, men så är ju icke fallet som ni vet.

helt sinnessjuk diskussion faktiskt, jag ska upp på fjället, skriver det på ett fjällvandringsforum - några idioter avråder å det grövsta. sånt kan bara hända i ett land av 100 års socialdemokratisk indoktrinering och skrämselpropaganda från myndigheter.

lev lite för fan, renen överlever och så gör samerna. men jag antar att deras helkoptrar och skotrar och fyrhjulingar inte bekymrar er så mkt.
 
jag antar att du följde socialstyrlesens rekommendationer att äta 7 skivor bröd om dagen också. du vet, myndigheter kan ha fel. dessutom ger andra myndigheter mig rätt, bla trafikverket som anser det felaktigt att stänga allmäna vägar vid renkalvning. ni har panik i onödan, jag antar ni vistas väldigt lite i naturen, ni är teoretiker och väl så men fel har ni. i norge (och övriga sverige) råder inte samma moralpanik, skönt. skulle vara kul att veta vad det är med renen i just storulvån som gör den så påstått känslig, är det något i vattnet?

Ännu ingen som svarat på om det är renarna eller samerna som är unika i just storulvån. för annars skulle ju hela fjällkedjan stänga under renkalvningen, men så är ju icke fallet som ni vet.

helt sinnessjuk diskussion faktiskt, jag ska upp på fjället, skriver det på ett fjällvandringsforum - några idioter avråder å det grövsta. sånt kan bara hända i ett land av 100 års socialdemokratisk indoktrinering och skrämselpropaganda från myndigheter.

lev lite för fan, renen överlever och så gör samerna. men jag antar att deras helkoptrar och skotrar och fyrhjulingar inte bekymrar er så mkt.

Vi avslutar här vi kommer inte längre. Och jag tror faktiskt de allra flesta utsidanmedlemmar skulle ställa in planerade turer om man visste att det störde renen och välja andra områden. Jag upplever utsidanmedlemmar överlag mycket kompetenta gällande djur och natur. Det du ger uttryck för är ren och skär egoism. Dina semesterbehov väger tyngre än djurs välbefinnade.
 
Vi avslutar här vi kommer inte längre. Och jag tror faktiskt de allra flesta utsidanmedlemmar skulle ställa in planerade turer om man visste att det störde renen och välja andra områden. Jag upplever utsidanmedlemmar överlag mycket kompetenta gällande djur och natur. Det du ger uttryck för är ren och skär egoism. Dina semesterbehov väger tyngre än djurs välbefinnade.

så det är mao bara i storulvån renen är skör? den frågan måste ju gå att få svar på. övriga fjället är ju inte stängt. dessutom, stör jag mer än samernas helikoptrar, skotrar och fyrhjulingar? kom igen, det luktar lögn lång väg detta. samerna äger inte fjället.
 
Hahaha.
Det här var nog den roligaste tråden på länge 😁 och inte har vi riktigt fått reda på hur snöläget är än uppe i Storulvån.
Jag kan bara hålla med trådskaparen om renarna. Jag är själv uppvuxen med ren i en nordligare sameby och visst man ska inte skrämma dom i onödan men det är inge problem att vistas i fjällen under kalvningstiden.
 
Hahaha.
Det här var nog den roligaste tråden på länge och inte har vi riktigt fått reda på hur snöläget är än uppe i Storulvån.
Jag kan bara hålla med trådskaparen om renarna. Jag är själv uppvuxen med ren i en nordligare sameby och visst man ska inte skrämma dom i onödan men det är inge problem att vistas i fjällen under kalvningstiden.

jo jag fick faktiskt svar direkt om snöläget, därför valde jag sydligare femundsmarka :) ja precis, givetvis ska man inte störa renarna i onödan, men dom springer inte all världens väg bara för att man passerar dom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pauwii Jämtlandstriangeln Fjällvandring 10
Consultra Aktuellt myggläge i Jämtlandstriangeln??? Fjällvandring 16
Peter87a Eldstäder Jämtlandstriangeln Fjällvandring 1
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
ZettLind Jämtlandstriangeln Fjällvandring 2
pajaflow Jämtlandstriangeln Fjällvandring 14
everest4ever jämtlandstriangeln Fjällvandring 3
streakingcaddis Istället för Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
carfredrikjonson Jämtlandstriangeln - två etapper på en dag? Fjällvandring 9
Fredde_74 Jämtlandstriangeln boende Fjällvandring 10
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
franke Samåkning jämtlandstriangeln :) Fjällvandring 1
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Dalu0700 Singelvandring Jämtlandstriangeln Juli 16 – Juli 19 Fjällvandring 0
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
Knawt Jämtlandstriangeln v31 Fjällvandring 11
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Ivar.T Jämtlandstriangeln sista veckan i juni Fjällvandring 16
berekson Jämtlandstriangeln med barn Fjällvandring 11
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
rolang Jämtlandstriangeln maj/juni Fjällvandring 11
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Norrskenet Tips jämtlandstriangeln Fjällvandring 6
Jocklas Grövelsjön eller Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 12
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9
Norbergr Jämtlandstriangeln eller Vålådalen? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
meringa Huggormar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 8
petter_b Planering Jämtlandstriangeln Fjällvandring 15
Kicki_86 Frukost i Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
Johansp Jämtlandstriangeln kring midsommar Fjällvandring 0
pfilipsson Status kring Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 6
andrea_b Jämtlandstriangeln Fjällvandring 19
Mr. O Fiske utmed Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
thewanderer Jämtlandstriangeln V41-v42? Fjällvandring 1
Daddy Jämtlandstriangeln - med fiske?? Fjällvandring 0
xtrem Jämtlandstriangeln i helgen..? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.