Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk

Har bestämt mig för att åka uppåt ensam nästa vecka och sova i tält 5-6 nätter.

Har en del vandrings/friluftsvana men har just uppe på fjällen tidigare bara gjort ett fåtal dagsturer och mellan stugor och aldrig ensam. Är vid väldigt bra fysisk kondition.

Vad jag förstått är det inte lämpligt att testa sina färdigheter i Sarek och därför tänkte jag åka till Jämtlandsfjällen. Men jag har funderat lite till och undrat hur stor skillnad det egentligen är att vandra själv där och i sarekområdet (antingen mellan saltoluokta och kvikkjokk med någon avstickare en liten bit in i Sarek eller bara upp på Skierfe, eller en lite större rundtur inne i sarek från / till saltoluokta)?

Är årstiden en stor faktor? Alltså att det i Sarek redan börjar bli höst vilket kanske medför mer prövande väder? Hur illa kan det bli där vid den här tiden?

Anledningen till att jag funderar är att jag väldigt gärna vill till Sarek pga landskapet och men att jag ändå värderar stillhet / ensamhet högt. Vad jag förstått är besökarantalet i allmänhet mycket större i Jämtlandsfjällen?

Vad är det som skulle kunna hända runt Sarek som inte kan hända i Jämtlandsfjällen? Vad finns det för mardömsscenarion? Även om jag läst på mycket är det väldigt svårt att föreställa sig detta när man inte har så mycket vana.

Undrar även vad som sedan avgör när jag har fjällvana nog för att besöka Sarek?

Mycket tacksam för alla reflektioner och tips!
 
Senast ändrad:
Mina åsikter, efter halvdussinet vandringar i Sarek, är följande:

- Ensamvandring som förolyckas behöver inte vara mer dramatiskt än att du stukar en fot rejält. Det kan likaväl hända i Jämtlandsfjällen som i Sarek. Skillnaden är att det är så mycket färre personer som går i Sarek, så såvida du inte bär med dig en PLB eller satellittelefon (använder själv det första) så är du hänvisad till tur. Det finns ingen mobiltelefontäckning i Sarek att räkna med.

- Vädret kan slå om mycket snabbt. Ett år mötte jag två vandrare som hade fått vända p.g.a. snö i dalgångarna. Jag gick samma väg en dag senare och då hade all snö smält bort. Likadant är det med regn - ett år hade jag fem dagars gassande solsken, ett annat år lika många dagars regn i följd.

- Att vada innebär en förhöjd risk. Ta god tid på dig, reka en bra bit uppåt och nedåt längs jokken. Använd alltid stav, ha alltid två stödjepunkter i botten samtidigt, ta små steg snett upp mot strömmen. Vatten över knähöjd kan bli väldigt vanskligt med strömtrycket och den avkylande effekten. Bredare ställen kan vara enklare att vada än smala, beroende på hur ström och botten ser ut.

- Toppbestigningar utgör också en förhöjd risk, speciellt vid ensamvandring. Minns dansken som försvann i juli i år vid en enklare toppbestigning.

- Kart- och kompasshantering bör du kunna som ett rinnande vatten.

- Gå inte ut på glaciärer. Det kräver replag och utbildning.

Har du inte gjort tältturer tidigare så kanske jag skulle råda dig att göra några tältturer innan du ger dig in i Sarek. En idé kan ju vara att gå Padjelantaleden fr Kvikkjokk till Akkastugorna. Då kan du ta med tält och tälta när det känns bra och sova i stugorna när det känns bättre. Samtidigt har du den fina och högalpina omgivningen att njuta av. Lite mjukstart så att säga.

Och tänk på att gott omdöme alltid vinner över bra kondition :)

http://www.padjelanta.se/

/Mats
 
Tack så hemskt mycket för väldigt seriöst och utförligt svar!

Hade i princip bestämt mig innan på att inte ge mig in i Sarek denna gången men efter ditt svar är det definitivt. Men det betyder mycket att få svar på frågorna, jag vill verkligen in i Sarek någon gång i framtiden och behöver svar för att få reda på när jag kan vara redo. Om du orkar svara på mina följdfrågor blir jag jätteglad men annars är jag mer än nöjd ändå.

- Förstår med stukning etc. Antar att du menar att en erfaren fjällvandrare är bättre på att undvika den typen av skador? För annars skulle ju ingen kunna röra sig ensam i Sarek? Har det att göra med terrängen är speciellt knepig i just Sarek eller har det bara med avsaknaden av människor att göra?

- Angående det snabbt växlande vädret är jag nyfiken på lite mer exakt vad faran med detta är för just oerfarna vandrare? Förmågan att kunna bedöma hur vädret utvecklas och vad man då ska göra? Svårt att träna på detta utan att vara lite utsatt uppe i fjällen?
Väderomslagen måste ju även vara vanskliga på lederna i området? Kungsleden och padjelantaleden?

Alla de andra punkterna är jag helt med på!

Skulle redan nu även vilja fråga om du har tips på en kortare relativt sett lätt tur inne i Sarek?
 
De frågor du ställer dig får du svar på genom att ge dig ut och uppleva fjället. Börja under kontrollerade former. Du kan testa dina färdigheter även i Jämtlandsfjällen. Där finns massvis med möjligheter att gå utanför lederna, med den skillnaden att du sällan har längre än någon dagsmarsch tillbaka till närmsta led. (Bryter du ett ben är det illa nog, lita inte på att det finns mobiltäckning där heller = lämna färdmeddelanden.) Besökarantalet är knappast ett problem. En led som jag vill minnas som väldigt lågtrafikerad är den längs Sylsjön, på baksidan av Helags.
 
Antar att du menar att en erfaren fjällvandrare är bättre på att undvika den typen av skador? För annars skulle ju ingen kunna röra sig ensam i Sarek?

Hahaha, den var jätterolig! :) Det är faktiskt en hel del "vi-som-gjort-detta-kan-bäst"-faktor över en del sådana här trådar. :) Skadorna i sig har dock knappast att göra med hur mycket man varit ute... Eller?

Har det att göra med terrängen är speciellt knepig i just Sarek eller har det bara med avsaknaden av människor att göra?

Både och. Om du går utanför led och inte träffar på några människor i Jämtlandsfjällen har du ändå den tryggheten att du på förhand kan säga ungefär vart du kommer att gå. I svårare terräng måste du kanske göra fler avvikare från färdplanen.

Angående det snabbt växlande vädret är jag nyfiken på lite mer exakt vad faran med detta är för just oerfarna vandrare? Förmågan att kunna bedöma hur vädret utvecklas och vad man då ska göra? Svårt att träna på detta utan att vara lite utsatt uppe i fjällen? Väderomslagen måste ju även vara vanskliga på lederna i området? Kungsleden och padjelantaleden?

Jo, men gå du på led tappar du svårare bort dig om det t ex blir komplett dimma. Går du utanför måste du kunna hantera en karta så väl att du kan gå på kompass och räkna avstånd utifrån dina steg. Det kan nog vara bra att uppleva orientering med noll sikt, tältuppsättning i storm och vandring i piskregn någon gång på led innan man utsätter sig för det med en veckas vandring till närmsta ledmarkering, tak eller nödtelefon... Då är man bättre förberedd och vet vilka prylar man behöver komplettera osv.
 
Senast ändrad:
Kebnekaisefjällen kanske?

Hejsan,

Ja vill man vara för sig själv uppe i fjällen börjar vi helt klart närma oss den tiden på året då det är färre vandrare ute, oavsett om man vandrar i Sarek/Padjelanta eller Jämtlandsfjällen. Däremot är det så vitt jag minns premiärhelg för ripjakten nu till helgen...i alla fall i Jämtlandsfjällen...så helt ensam kommer du nog inte att vara i princip oavsett var du vandrar.

Däremot finns det en hel del områden i Jämtlandsfjällen där antalet besökare är mycket få. T.ex är Anarisstugan (och därmed Anarisfjällen) en av landets minst besökta stugor. Och samma sak gäller för Lundörrsfjällen där man sällan stöter på några andra vandrare. Även Bunnerfjällen är bra att söka sig till om man vill vara för sig själv.

Nu är det sant som det är sagt att Sarek är fint på alla sätt. Men pga topografin, med djupa dalgångar med branta och höga fjäll på sidorna, "trängs" de flesta vandrarna ihop i Sarek vilket innebär att man faktiskt träffar på folk lite titt som tätt. Är väl personligen uppe i något 15-tal vandringar i område och den enda gången som jag minns att vi inte träffade någon var under en vandring i mitten av Oktober. På sommaren brukar man träffa/se andra människor i princip varje dag under en vandring i Sarek.

Vad det gäller säkerheten skulle jag personligen vilja påstå att den viktigaste faktorn är avståndet till närmaste skydd/stuga + givetvis hur många broar det finns över de svårare vaden. Det är där Sarek är lurigare, det är ofta långt till skydd om något skulle inträffa och antalet broar är få.

Däremot skulle jag vilja slå ett litet slag för Kebnekaisefjällen. Söker man sig bara en bit bort från Kungsleden är man ofta helt för sig själv och fjällen är ju lika höga och pampiga som i Sarek. Däremot finns det ju både stugor/vindskydd och broar, så riskerna torde inte vara högre än att vandra i Jämtlandsfjällen.

/ Setfan
 
Håller med Stefan. Själv tycker jag Sarek ibland beskrivs som svårare än det är. Som Stefan skriver så gör topografin att vandrare möts, möten är vanliga och det finns gott om områden som är ödsligare i fjällen. Följer man de större stråken är det dessutom trevligt och lättvandrat för det mesta. Det är betydligt stenigare i fjällen runt Keb t ex än vad det normalt är i Sarek. Vädret är inte heller extremt utan normalt bergsväder som man kan uppleva överallt där större bergmassiv och dalar finns.

Det som är speciellt är vaden och (för det mesta) avstånd till nödtelefon. Ett bra tips för solovandring är tycker jag Abisko-Nikka, storslagna vyer men broar och tillgång till nödtelefoner och stugor. Och går man bort från leden får man uppleva tystnad och ödslighet :(.

//J
 
- Förstår med stukning etc. Antar att du menar att en erfaren fjällvandrare är bättre på att undvika den typen av skador? För annars skulle ju ingen kunna röra sig ensam i Sarek? Har det att göra med terrängen är speciellt knepig i just Sarek eller har det bara med avsaknaden av människor att göra?

Nej, jag tror inte att en erfaren fjällvandrare är bättre på att undvika t.ex. stukning. Min poäng var att om du stukar dig i Sarek och inte har ngn möjlighet att sätta dig i kontakt med civilisationen så är du hänvisad till att hoppas att ngn går förbi. Den chansen är ju mindre i Sarek än i områden där det går mer folk.

Det är faktiskt en hel del "vi-som-gjort-detta-kan-bäst"-faktor över en del sådana här trådar.

Intressant att det som förr kallades vanligt fjällvett nu föranleder sådana här inlägg.

/Mats
 
Intressant att det som förr kallades vanligt fjällvett nu föranleder sådana här inlägg.
/Mats

Självfallet är det så att erfarenhet hjälper. Det var trådstartarens formulering som var så bra bara, den gav upphov till lite eftertanke. Att ha fjällvett betyder ju inte per automatik att du inte kommer att skada dig. Däremot är fjällvett en bra utgångspunkt som delvis förvärvas genom erfarenhet. Men det innebär ju inte heller att någon som varit ute lite per automatik inte har fjällvett.
 
Nej, jag tror inte att en erfaren fjällvandrare är bättre på att undvika t.ex. stukning. Min poäng var att om du stukar dig i Sarek och inte har ngn möjlighet att sätta dig i kontakt med civilisationen så är du hänvisad till att hoppas att ngn går förbi. Den chansen är ju mindre i Sarek än i områden där det går mer folk.

Fast ändå, har inte risken för skador litet att göra med dels vägval, dels förmågan att känna sina gränser? Man stukar sig väl lättare om man är trött och stressad och sånt är väl lättare att undvika med mer erfarenhet?
 
tack!

tack så hemskt mycket för alla råd och reflektioner kring mina funderingar. hjälpte mig till ett beslut att gå i jämtlandsfjällen denna gången och har gett mig bättre förståelse vad gäller farorna på fjället för en primavera. ovärderligt!

tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
svenjohan Bila in i Norge efter fjällvandring Jämtlandsfjällen. Allmänt om friluftsliv 15
Elvah Diamanter i Jämtlandsfjällen Allmänt om friluftsliv 3
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...