Jämtland

Blir det några fjällvandrare kvar nu när SJ slutar med nattågen utanför skolloven? Det känns ju inte så attraktivt med tolv timmar på dagtåg och framförallt blir det ju närmast omöjligt att ta sig vidare med buss någon längre sträcka. Kan man hoppas att någon annan tar över trafiken som inte kräver lika hög vinstmarginal som SJ.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Egen bil är ett förnämligt alternativ om man bortser från miljöaspekten. Kan åka dit man vill när man vill. Samma kostnad om man nu redan hade en bil.
vill man som jag inte åka till storulvån passar det iallafall ganska dåligt...
Dom som vill åka kommer att åka iallafall men på dagen. Rätt säker på att fjäll turister är ganska tåliga. Tänker då inte låta detta stå iväg för mina fjälläventyr
 
Nattåg spar tid och är avsevärt bekvämare än egen bil IMHO.

Från sydsverige kan skridskoåkning i Jämtland en helg vara en skön minisemester men det är knappast vettigt med egen bil.

Thure
 
Blir det några fjällvandrare kvar nu när SJ slutar med nattågen utanför skolloven? Det känns ju inte så attraktivt med tolv timmar på dagtåg och framförallt blir det ju närmast omöjligt att ta sig vidare med buss någon längre sträcka. Kan man hoppas att någon annan tar över trafiken som inte kräver lika hög vinstmarginal som SJ.

Va, ska de sluta helt? Jag trodde att de hade börjat köra tåget bara till Duved istället för Storlien. Finns det nån mer info att läsa?
 
Flyget är både billigare och snabbare än nattågen. Boka sedan på en flygtaxi som släpper av dig och hämtar upp dig precis där du vill.

Detta är OT och kanske inte är politiskt korrekt. Men jag tror att detta kommer att öka utbudet på flygresor till och från länet för oss jämtar (och besökare) och flygplatsen är räddad för en lång tid framöver. Man vill att folk ska åka tåg för miljöns skull men skapar incitament för ett ökat flygande. Då man lägger ner nattåget så ökar efterfrågan på flygresor. De småflygplatserna ute i landet har blivit väldigt kritiserade på grund av att de börjat med utrikescharter för sin överlevnads skull. Det finns vissa politiska krafter som vill att man lägger ner dessa mindre flygplatser eller åtminstone utrikeschartern för miljöns skull. Detta skulle då leda till att folk ute i landet skulle få betala dyrt för att ta sig hela vägen till Arlanda och därför avstå utlandsresor. Bara storstadsbor skulle ha privilegiet att resa utomlands.

Jag skrev också om detta på en nättidnings komentarsfält. Det var inte populärt, jag blev blockad i 48 tim. på grund av mitt inlägg!
 
Snabbare är förstås flyget men det ger inte lika långa skid eller skridskodagar som nattågen mellan Mälardalen och Jämtland. Dessutom väldigt skönt att kunna gå direkt från stationen till skidspår eller skridskois.

Thure
 
Flyget är både billigare och snabbare än nattågen. Boka sedan på en flygtaxi som släpper av dig och hämtar upp dig precis där du vill.

Detta är OT och kanske inte är politiskt korrekt. Men jag tror att detta kommer att öka utbudet på flygresor till och från länet för oss jämtar (och besökare) och flygplatsen är räddad för en lång tid framöver. Man vill att folk ska åka tåg för miljöns skull men skapar incitament för ett ökat flygande. Då man lägger ner nattåget så ökar efterfrågan på flygresor. De småflygplatserna ute i landet har blivit väldigt kritiserade på grund av att de börjat med utrikescharter för sin överlevnads skull. Det finns vissa politiska krafter som vill att man lägger ner dessa mindre flygplatser eller åtminstone utrikeschartern för miljöns skull. Detta skulle då leda till att folk ute i landet skulle få betala dyrt för att ta sig hela vägen till Arlanda och därför avstå utlandsresor. Bara storstadsbor skulle ha privilegiet att resa utomlands.

Jag skrev också om detta på en nättidnings komentarsfält. Det var inte populärt, jag blev blockad i 48 tim. på grund av mitt inlägg!

I helgen mötte jag vandrar från Stockholm i Gåsenstugorna. De hade valt flyget+hyrbil för att ta sig till Jämtland (Storulvån), mest pga att det blev billigare och att tåget numera endast gick till Duved och inte Enafors (längre busstransfer).

Hur som helst, de hade ju inte kunnat börja vandra förän vid 13 tiden, trots att de gått upp i ottan (flyget hade lyft kl 7, vilket väl innebär att man måste hemifrån senast kl 5). Så, hur flyget skulle vara mindre tidseffektivt än flyget har jag svårt att se. Det är ju bara den faktiska tiden på tåget jämfört med flyget där flyget vinner. I smidighet från södra Sverige ligger flyget dåligt till.

Tråkigt att de drar in ännu fler tåg än nu. :(
 
Så 16 mils bilkörning tog 4 -5 timmar? Sträckan Östersund -Storulvån tar ca: 2 tim. och 15 min. att köra!

Jag misstänker (men nu talar jag ju om andra) att det tog tid att få ut bilen, sen ville man stanna nånstans o käka frukost osv, sen skulle de hämta nån på vägen. Transfertid blir ofta längre än vad man tänkt sig när man ska flyga tycker jag.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips