Jämtland nästa helg (21/9 - 24/9) ?

Jag åker upp till Vålådalen för en kort sväng i Jämtlandsfjällen på torsdag. Har någon aktuella lägesrapporter från området? Mycket eller lite vatten?

Jag har dessutom aldrig varit uppe så sent på året förut. Hur kallt kan man räkna med att det blir? Hur varmt i bästa fall?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har råkat ut för rejäl nattkyla (-15) och ett par dm nysnö i jämtlandsfjällen i slutet av september... men så kallt får nog anses som väldigt ovanligt för årstiden. Men jag har också gått i shorts i kanske +20 dagtid så här års. Det kan alltså variera kraftigt.

Men nattfrost är inte ovanligt. Jag hade tagit varm sovsäck.

Var där i slutet V36/början V37 Lite regan och mycket blåst början V36. Riktigt varmt början v37. Lagom med vatten totalt sätt.

Brittsommar?

Var i Jämtlandsfjällen (Bunnerfjällen mer exakt) denna helg (fre-söndag).
Vi hade 18-20 grader varmt, svetten rann och en del blev lite överhettade med huvudvärk som följd. Vatten fanns det, men det var inte alltför svårt vid våra vad (nu har jag iochförsig dåliga referenser om hur det "brukar vara"). Ganska vattnigt i markerna dock.

Nätterna var lite kyliga, sista morgonen var gräset lite "krispigt" av frost men det tinade snabbt i solens gassande.

Hoppas du får en fin tur!

/Louise

Kom tillbaka till civilisationen (Stockholm) igår efter fredag-söndag i fjällen och måndag i föräldrarnas stuga i södra Jämtland. Kanonväder på fredagen (nästan lite för varmt när jag kämpade mig uppför branterna från Vålådalen och Stensdalen), lite mer vind och regn på lördagen men långt ifrån kallt eller obehagligt blött, kanonväder på söndagen igen. Och riktigt varmt på nätterna, i alla fall jämfört med vad det brukar vara under trädgränsen vid den här årstiden. Inga som helst problem med vatten, på något sätt var det aldrig så mycket att man var tvungen att ta av sig kängorna vid vad och aldrig så lite att man blev törstig mellan bäckarna. Tack för alla svar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips