Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak?

Någon som kan tipsa om jacka som framtill är vindtät, eller kanske till och med vattentålig/tät men på ryggen är tunn och väl ventilerad så man inte blir onödigt varm med ryggsäck på, kanske så tunt/lätt som nät bara? På ryggen skyddar, värmer och täcker ju ryggsäcken ändå.

Har för mig att klättermusen haft något liknande för min hittar inget nu?

/Patrik
 
Det här är något som jag funderat mycket på och experimenterat med som en överviktig person som sprutar ur sig värme och medföljande svett under turer.

Jag har inte hittat något bra på marknaden än, men jag ställer även väldigt höga krav på ventilationen på ryggen och en person men mindre andel kroppsfett har det nog lättare.
Har funderat om det finns jackor med "avtagbar" rygg eller om man kan ha en jacka utan rygg som lätt fäster i ryggan, men det faller på att då behöver man två jackor och att väskan bli lite tyngre. samtidigt som jag aldrig sett en sådan jacka.

så hittills har jag landat i att jag har jacka eller skjorta bakåfram, dvs ryggen på magen och trycker in kanterna under väskan/ regnskyddet. Funkar faktiskt väldigt bra även i regn. En ser ju dock ut som en riktig stolle, men vad gör det.

Ska dock följa tråden med intresse om det dyker upp något 🙂
 
Ja, även jag har funderat en del på detta då min rygga ligger direkt an mot ryggen utan nån foam. Brukar oftast bara gå i vindjacka, men ibland räcker det ju inte. Man skulle ju kunna ta nån gammal ullkofta/fleecjacka och vända bakofram eller klippa bort ryggen på en tröja kanske. Men gissar att jag skulle bli lika svettig om ryggen ändå, men skulle ju spara ett klädesplagg från att bli vått.
 
Jag har också letat efter en bra lösning på detta.
Eller egentligen letade jag efter en vindjacka med tunn isolering framtill, i de fall det är så kallt att det inte räcker med underställströja och vanlig tunn vindjacka.
En väst med ryggpanel av jättetunn nylon (som en tunn vindjacka) och framsida med vindtät nylon och tunn isolering hade varit väldigt smidigt. Ett värmande lager som inte blir förstört av ryggsvett.


Mina fynd hittills:

Denna skulle ju kunna funka som mellanlager. Eftersom det är en brynja så kan man ha den underst om man vill ha mycket isolering, och ytterst om man vill ha mindre isolering. Det kommer fortfarande bli svettigt om ryggen, men nätet torkar ju oerhört fort.
Finns även som långärmad, men då är det nät på ärmarna. Inget vidare solskydd alltså.


Här är en trevlig väst. Det är tunn fleece på ryggen. Inte helt optimalt, men inte helt fel heller. Det är micro grid-fleece, vilken ventilerar bättre än "vanlig" fleece. Denna har dock en ytterst tunn isolering innanför det vindtäta tyget.
Denna väst, fast med tunn nylon på ryggen hade varit helt optimal. Den är dock jättebra om vädret är kallare.

 
Jag har en klättermusen vindtröja. Minns inte namnet, men den har eta-proof fram och ett tunt stretchigt material i ryggen. För ett antal år sedan hade jag en jacka från Outdoor Research i GTC med långa dragkedjor i sidorna så man kunde öppna upp ryggen helt.
 
Finns en del kläder framtagna för längdskidåkning och långfärdsskridskor som är tätare/varmare framtill. Och även den moderna klassikern Fjällräven Keb Jacket är ju åt det hållet med G1000 på axlar och framtill och tunnare stretch bak.
 
Har också någon äldre craft underställströja med vindtätt nylon framtill och vanligt tunt mjukt underställstyg bak, Påminner om brynjes men långärmad. Jag har även sett samma på craft kortkalsonger som haft extra vindskydd centralt framtill.

Le Trogoldytes jacka från outdoor research låter annars som en ide klättermusen kunde få förr, de hade en del kluriga lösningar på sina plagg förr.

Men jack-frågan nu kvarstår!

/Patrik
 
Riktigt bra tanke, själv svettas jag kopiöst på ryggen med ryggsäcken på, snudd på svårt att hinna med att ersätta på långa, varma turer.
Någon var inne på kläder för skidor/skridsko. Tänker att det borde finnas mycket inom cykelkläder med dessa egenskaper. Får nog ta en titt.
 
Cykeljackor och längdåkningsjackor har ofta denna funktionalitet. Inom SSSK fanns i mitten av förra seklet en fotograf och skräddare Marinus van der Land som hade lösa ryggpartier på både jacka och skjorta som han bytte till torra i samband med raster.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
stenblock Efterlyses: supertunn jacka med huva Kläder 41
Bulgakov jacka från national geographic? Kläder 0
jowisp Ortovox jacka & byxa Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.