Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog?

Som topic lyder så är jag på jakt efter en vettig bushcraft-jacka. Jag har sedan tidigare en Fjällräven Montt som jag är riktigt nöjd med men den är numera ett par storlekar för stor. Jag tänker väl att någon slags polycotton är att föredra, jag gillar g1000. Tittar lite på Fjällräven Skogsö och Sten Jacket, men vad finns det för alternativ hos andra tillverkare?

Hej! Titta på jackor avsedda för skogsarbete. Funktionella och slitstarka. Har själv använt sådana under många år, inte minst i mitt arbete med skogsinventeringar och liknande. Gått genom otaliga snårskogar. Finns olika märken, t ex Husqvarna och Stihl.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Om du minskat ditt omfång och redan har jackan, varför inte be en skräddare sy in den om du inte kan själv.

go tur

Kolla på Itab och Engelssons. Har iaf tidigare haft prisvärda membranfria plagg i kraftigt tyg. Försvarets m/90 håller för vad som helst, om man inte mår illa av camofärger som en del på forumet verkar göra.....

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.