Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog?

Som topic lyder så är jag på jakt efter en vettig bushcraft-jacka. Jag har sedan tidigare en Fjällräven Montt som jag är riktigt nöjd med men den är numera ett par storlekar för stor. Jag tänker väl att någon slags polycotton är att föredra, jag gillar g1000. Tittar lite på Fjällräven Skogsö och Sten Jacket, men vad finns det för alternativ hos andra tillverkare?

Hej! Titta på jackor avsedda för skogsarbete. Funktionella och slitstarka. Har själv använt sådana under många år, inte minst i mitt arbete med skogsinventeringar och liknande. Gått genom otaliga snårskogar. Finns olika märken, t ex Husqvarna och Stihl.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Om du minskat ditt omfång och redan har jackan, varför inte be en skräddare sy in den om du inte kan själv.

go tur

Kolla på Itab och Engelssons. Har iaf tidigare haft prisvärda membranfria plagg i kraftigt tyg. Försvarets m/90 håller för vad som helst, om man inte mår illa av camofärger som en del på forumet verkar göra.....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips