Jacka att cykla i på vintern?

Hej alla!

Mitt första inlägg här, och även mitt första seriösa jackköp. Jag har haft olje-/vaxrock de senaste 10 åren, eftersom de är de absolute varmaste kläder jag stött på, och eftersom jag egentligen inte är någon sportig människa. Men nu i vinter måste jag cykla ett par kilometer till tågstationen varje dag, och då håller inte rocken. Den blir på tok för varm, och ärmarna är inte gjorda för den framåtlutande positionen på cykeln, och dessutom har jag ryggsäck på mig som stramar åt ännu mer. (Ryggsäck är North Face Flux, och så har jag köpt mig ett par North Face Chilkats, så jag har redan tjuvstartat på en sportig klädsamling.)

När jag skulle köpa jacka blev jag däremot förvånad. Fick höra ordet "skal" för första gången i sammanhanget. Gore Tex skulle det också vara, tydligen, "2-lagers". Jag brukar ha stickade tröjor på mig på vintern, men räcker det verkligen under det där? Jackorna verkar ju vara året-runt jackor dessutom?

Den jacka som tilltalade mig mest (till utseendet, eftersom jag inte riktigt vet vad annat jag skall titta efter) var en grå Haglöfs jacka... Hero tror jag att den hette.

Dessutom var jackorna ganska korta, och jag är ju van med långa rockar, så det är en till omställning för mig.

Nåja, nu till rekommendationer: Är den där Haglöfsjackan bra att börja med? Kommer en frusen rock-människa som jag trivas med den?
 
Cykla till jobbet-jacka är inte lätt. När du sticker hemifrån kommer du att frysa, sen är du lagom i några minuter, och sen för varm. Det gäller altså att ha en jacka som du kan öppna för ventilation. Ärmarna, armhålorna frontöppningen, halshålets storlek osv är bra att kunna reglera. En huva som går att se ordentligt i är också bra, strut-formade huvor är jättebra i fjällen men dåliga i trafiken, skärm är bättre.

Goretexjacka funkar utmärkt, de är regn och vindtäta och nog varma om du har bra tröjor under, fleece eller ylle. En tröja med hel dragkedja är lättare att öppna för ventilation. Även andra skaljackor funkar bra: Windstopper är bättre än Gotetex om du inte ska cykla i spöregn.

Själv har jag en jacka i tät bomull (Klättermusen Njal i etaproof-tyg) påväg till jobbet. Den tål inte spöregn och är något kallare än Goretex, man måste ha mer under. Men man blir inte lika svettig. När det blir riktigt kallt kommer Goretexjackan fram.
 
Handlar det bara om ett par km ska man nog inte överdriva behovet av särskilda finesser för ventilation etc. Vilken jacka som helst i Gore-Tex kommer du att uppleva som mycket bra. Skaljackor är extremt lätta jämfört med t ex oljerockar och det är enkelt att reglera värmen dag för dag genom att anpassa mängden tröjor under. Tänk på hur jackan är sydd och vad som passar just dig. Det finns skaljackor som är lite längre också om du vill ha det. Vidare: kolla fickor, huva, hur tajt den sitter osv.

Sedan är det inte säkert att du måste ha just Gore-Tex. Det finns andra tillverkare som gör tyg med samma egenskaper som fungerar bra. Det finns förmodligen inget som är bättre än Gore-Tex, men å andra sida behöver andra märken inte vara märkbart sämre och de är ofta mycket billigare.
 
Vintercykling

eobet; sa:
...
Men nu i vinter måste jag cykla ett par kilometer till tågstationen varje dag, och då håller inte rocken.
...
den framåtlutande positionen på cykeln, och dessutom har jag ryggsäck på mig
...
Dessutom var jackorna ganska korta, och jag är ju van med långa rockar, så det är en till omställning för mig.
...

Skall du bara cykla ett par km så duger en vind och regntät skaljacka, i GoreTex eller annat material, bra.
Ska du cykla längre så blir en helt vindtät jacka alldeles för varm.
Windstopper är bara marginellt mindre svettigt än GoreTex.
Om du inte behöver en regntät jacka så är en tunn jacka som inte är 100% vindtät mycket mer flexibel (läs: bättre). Värmen reglerar du med olika många och tjocka tröjor under jackan.
De flesta huvor skymmer för mycket så undvik jackor med huva, eller undvik åtminstone att ha huvan uppfälld.
Man blir också onödigt svettig med en ryggsäck.
Men för bara ett par km cykling är det inte så viktigt.

Eftersom du, numer?, sitter framåtlutad på cykeln så kommer en midjekort jacka att fungera bäst. Om du behöver ngt varmare än en midjekort jacka till lunchpromenader odyl så kanske du kan ha din gamla långa rock hängande på jobbet?

Glöm inte att varma händer, fötter och huvud är minst lika viktigt som jackan.
Dvs skaffa bra mössor, vantar och kängor.
I mössor och vantar så tycker jag att GoreTex/Windstopper fungerar bra mycket bättre än i jackor. Men det finns många alternativ, jag har tex ett par vindtäta fleecehandskar från Stadium, Everest, som är utmärkta för korta vinterturer.

Naturligtvis finns det en site om vintercykling:
http://users.rcn.com/icebike


Cykla på
/Håkan
 
Jösses, en hel värld av specialjackor för cykling öppnade sig helt plötsligt! Men jag spenderar ju bara en halvtimme per dag på cykeln, så jag tar nog en "vanlig" utomhusjacka.

Vindtäthet skall jag alltså fråga efter när jag går tillbaka till butiken, och det där med att kunna öppna armhålorna lät intressant. Sedan får jag väl spendera en stund att prova jackor med förböjda ärmar och olika längd (huvor har jag aldrig gillat, så jag kör med mössa).

Jag antar att jag klarar mig i åtminstonde en månad till med endast stickad tröja + skaljacka, så när jag börjar jag frysa i vinter så får jag väl gå tillbaka och köpa någon sorts extra tröja med öppning där fram.

Och eftersom jag kör med stickade tröjor även på jobbet, så antar jag att jag vill ha en 100% regntät jacka (blöt stickad tröja är det värsta som finns).

Tack för alla tips!
 
Trident

Kan ju kolla på haglöfs trident 2 jacket. Den är gjord för cykling och puls krävande aktiviteter. Funderade själv på att köpa en till vintern men den var lite klen för att åka skidor i. Enda nackdlen är väll att den inte är vattentät (sydd i windstopper). Du kan ju kolla på recensionsbanken där finns det flera recensioner på den och så kan du söka på forumet.

mvh/Elias
 
Bomull!!!

Cyklar åxå till jobbet sedan flera år - 7 km enkel väg.
Har gett upp försöken att inte bli svettig - gör tvärtom istället - cyklar järnet till jobbet å gör situps mm när jag kommer fram, innan jag duschar.
(sparar på sätt åxå pengar, behöver varken busskort eller träningskort *ler*)
En vanlig bommullsjacka är min favorit - just nu fjällrävens utvecklade gamla-grönlands modell.
Den har ventialtionluckor under armarna + avtagbar huva och andas förståss optimalt eftersom det är bomull, men är ändå ganska vattenhärdig tack vare den täta väven.
Hällregnar det blir det regnställ.
 
Re: Bomull? Nej tack!!!

lottaje (Lotta Jernström) skrev:
En vanlig bommullsjacka är min favorit - just nu fjällrävens utvecklade gamla-grönlands modell.
Den har ventialtionluckor under armarna + avtagbar huva och andas förståss optimalt eftersom det är bomull, men är ändå ganska vattenhärdig tack vare den täta väven.
--------------------------------------------------------------------------------

Hejsan!
Att bomulls tyg skulle vara idealiskt för så svettiga sporter som cykling, samt skulle ha en andningsfunktion var verkligen en nyhet...;)
Hoppas att det är Fjällrävens G-1000 väv som du menar. Det är en 35%bomull/65%polyester blandning som inte andas något vidare men som har en rad andra fördelar.
Däremot sugs nog fukten upp av bomullen i tyget. Så det känns nog bättre än att använda än helt täta plagg som skinn, gallon eller ren bomull för den delen.
Instämmer dock till fullo i det geniala att spara pengar, miljö OCH sin egen hälsa genom att pendla med cykel! :)

Söker man ett bra vindtätt och samtidigt regntätt plagg som har en viss diffusions-förmåga("andas"),så att vattenånga leds ut, måste man välja andra material.
Bäst har material med olika typer av teflon membran visat sig fungera. En känd tillverkare, men därmed inte sagt bäst, heter Gore Tex!
Om detta och andra membran har det skrivits många spalt meter så jag tänker inte dra det.

Varför inte titta vad som finns på prylmarnaden om priserna avskräcker?
Har fyra begagnade och billiga frilufts jackor till salu som alla passar utmärkt till cykling. Två är frilufts jackor(en stuss-lång en midjelång), samt två är gjorda specifikt för cykling:
http://www.utsidan.se/marknad/visa.asp?ID=22936

"Bicycling is a big part of the future. It has to be. There is something wrong with a society that drives a car to work out in a gym."
- Bill Nye, scientist and producer of public TV science programs
 
varrä fö fel på bomull nurå?

Seriöst, visst är texmex bäst om man vill ha ett mer eller mindre vattentätt material som "andas" lite, men som rent vinterplagg så står bomull faktiskt som ett mycet gott alternativ. På vintern så regnar det kanske inte så ofta, därför klarar man sig bra med ett impregnerat bomullsplagg mot snö som faller. En bomullsjacka "andas" bra mycket bättre än ett gortexplagg, testa att småjogga lite i ett par 35/65-vandringsbyxor jmfrt. med ett par goretexdito...
 
Tack återigen för tipsen!

Min fåfänga fick styra lite, för jag köpte Haglöfs Hero jacka, som matchade min gråa North Face ryggsäck och kängor.

Men det känndes som om det var ett bra köp, eftersom den hade böjda ärmar, öppning i armhålorna, längre bak än fram, hög krage, och något sorts nytt gore tex (xcr tror jag det hette) som säkert är bra.
 
Vintercykling

En eller flera nätkorgar är inte fel på dagligcykeln, så att dagens inköp får plats. Dessutom kan man förvara ryggsäcken där på turerna. Lägre tyngdpunkt ger säkrare och komfortablare cykling.
Bra att du bestämt dig och hoppas du blir nöjd med jackan. Annars finns rena bomulls och bomulls-polyplagg. Rena cykelkläder är thightare och ger därmed mindre vindmotstånd. Lagom för en själv är oftast bäst både för plånboken och sinnet! Kombinationen cykling, motion och dusch före jobbet rekommenderas starkt.

Go tur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
stenblock Efterlyses: supertunn jacka med huva Kläder 41
Bulgakov jacka från national geographic? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.