Isyxor

Köper man nya stegjärn så får en vanligtvis antibott-plattor på köpet. Jag har aldrig haft några bekymmer med mina Footfangs försedda med de plattor Camp tillverkar. Jag tror att om man vill ha bara ett par stegjarn så är det bättre med de stuva, för de ledade är ju hopplösa inte bara vid isfall-klättring, men även på brant mixterräng. Snöproblemet är däremot enkelt att undvika med antibott. Oxå är det mkt enklare att ta stuva stegjarn på och åv, vilket kan vara en stor fördel vintertid och vid mix-klättringen.
AD
 
Yxor, skruvar och stegjärn

Hej

Tänkte först svara på frågan som ställdes om Smileys isskruvar. Jag köpte ett antal inför vintern nu och var ute och provade dem i helgen. Kort kunde sägas att Black Diamond biter bättre de första två varven vilket jag tyckte kändes viktigt när jag hängde i en yxa. Annars så funkar de jättebra och den lilla veven är topp, synd bara att den inte går att fälla in.
För vanlig vertikal is så tycker jag att mina Grivel ToppMachine är lite väl böjda men jag kanske får mer användning av vinklingen närjag blivit bättre på att klättra. Det stora problemet är dockatt man håller dirket på metall och att det är kallt som fan. Oppererade därför bort pekfingergreppet och har nu satt på tennislinda runt hela handtaget. Vi får se hur det funkar.
Grivel Rambo Tycker jag är ett jättebra vertikal järn men har bara klättrat nån enstaka gång med dem.

Mvh // Martin
 
Ta inte de mest extrema

Från början. Jag har ett par Charlet Moser Quark som jag är otroligt nöjd med, men de har en ganska aggressiv kurvatur i skaftet och lämpar sig bara för brantis. Mina gamla yxor, också de CM, var ett par pulsar med endast en böj längst ned på handtaget och de är mycket mer allround+överlägsna när man vill göra nåt enstaka mixat move. Detta då det rakare skaftet inte pendlar lika mycket i sidled som de krökta. Jag tror att BD:s rakskaftade yxor är nära nog optimala om man ska ha endast ett par (vilket borde räcka...) Var dessutom itne för fixerad vid kröklning av skaftet. Vikten, eller närmare bestämt fördelningen av denna, är i mitt tycke det allra viktigaste då det avgör känslan och bettet i yxan. En lätt yxa svingas snabbt med lite av handledlsknyck för att få bra utbyte medan en tyngre yxa kan svingas lite lugnare då de äter sig in i isen av tyngd mer än fart. Mycket olika känsla!

Lcyka till med issäsongen
 
Vad hände sen, undrar kanske de som läst denna sträng?
Historien fick väl ett lyckligt slut när initieraren av denna sträng igår hämtade ut ett paket på posten (tack L-G).
I paketet fanns ett par Black Diamond yxor, av modell
"Rage". I paketet fanns ett par stegjärn; Grivel "RamboComp".
Efter ordentligt justerande av stegjärnslängd och remmar så ser underteckand fram emot att få pröva grejerna till helgen.


Häpp,

Anders Linder
 
Testning fas 1

Det gick bara bra med testandet. Rage yxorna bet bra fast nu har jag slipat om dem så att de blivit lite vssare. Rambocomp stegjärnen kändes bra, fast det är svårt att veta när man inte provat något annat. Nu blir att skaffa några isskruvar bara.....
 
Hej
Om man får vara så framfusig och fråga var du köpte prylarna och hur mycket du betalade för dem. Försöker få grepp om hur det egentligen fungerar att beställa utomlands ifrån.

Thjo
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...