Isskruv för nybörjare

Jag har aldrig isklättrat och har inga planer på att börja med det heller.

Däremot skulle jag behöva en isskruv. Jag ska ha den till att förankra kiten med men vill inte släpa på en hammare eller liknande. Finns det skruvar som man kan skruva rakt ner i isen utan att måsta hamra på dem med tex en isyxa?

Någon som har några tips på modeller eller har en begagnad att sälja? Den behöver ju inte hålla säkerhetskraven för detta så någon kanske har en kasserad?

I hopp om hjälp!

/Andreas
 
ala; sa:
Däremot skulle jag behöva en isskruv. Jag ska ha den till att förankra kiten med men vill inte släpa på en hammare eller liknande. Finns det skruvar som man kan skruva rakt ner i isen utan att måsta hamra på dem med tex en isyxa?
Det är en del av poängen med en isskruv. :)

[Ändrat av haskell 2006-01-16 kl 02:18]
 
haskell; sa:
ala; sa:
Däremot skulle jag behöva en isskruv. Jag ska ha den till att förankra kiten med men vill inte släpa på en hammare eller liknande. Finns det skruvar som man kan skruva rakt ner i isen utan att måsta hamra på dem med tex en isyxa?
Det är en del av poängen med en isskruv. :)

[Ändrat av haskell 2006-01-16 kl 02:18]

Men det jag tänkte var att man var tvngen att slå in dem första biten för att så att säga få grepp i isen och sedan skruva. Du menar alltså att jag kan använda precis vilken isskruv som helst!?
 
ala; sa:
haskell; sa:
ala; sa:
Däremot skulle jag behöva en isskruv. Jag ska ha den till att förankra kiten med men vill inte släpa på en hammare eller liknande. Finns det skruvar som man kan skruva rakt ner i isen utan att måsta hamra på dem med tex en isyxa?
Det är en del av poängen med en isskruv. :)

[Ändrat av haskell 2006-01-16 kl 02:18]

Men det jag tänkte var att man var tvngen att slå in dem första biten för att så att säga få grepp i isen och sedan skruva. Du menar alltså att jag kan använda precis vilken isskruv som helst!?

I princip alla moderna modeller är gjorda för att med handkraft dra fast dem direkt i isen. De ska inte bankas in. Det kan dock underlätta om man först gör en liten fördjupning med isyxan (som du inte har med dig) och skruvar i denna, för att få skruven att bita. Flertalet vassa tänder och en lagom gängstigning på skruven underlättar också.

Problemet när man klättrar är att man normalt bara har en hand till att fästa skruvar med. Det är svårt att lägga tryck på skruven. Har du två händer till övers går det hur lätt som helst, bara dra på!
 
brandmansmicke; sa:
Flertalet vassa tänder och en lagom gängstigning på skruven underlättar också.

Några konkreta tips vad man ska titta efter här? Mäts detta på något sätt? Billiga lätta modeller jag borde kolla upp?

brandmansmicke; sa:
Problemet när man klättrar är att man normalt bara har en hand till att fästa skruvar med. Det är svårt att lägga tryck på skruven. Har du två händer till övers går det hur lätt som helst, bara dra på!

Låter bra. Borde ju vara enkelt då eftersom jag kommer kunna sitta på marken på knä och lägga hela kroppstyngden på skruven och använda båda händerna.
 
Jag anvander en Black Diamond Turbo Express isskruv
for att forankrar min kite. Den ar en av de basta, som
betyder att man kan snabbt skruva in den med en hand,
utan att gora ett litet hal forst. Men betyder ocksa
att den kosta typ 400Kr for den kortaste (som racker
val for kiten).
For anvande jag en enkel, billig, titan isskruv som
hade inget handtag, och var svart att startar. Det var
helt OK nar man forst preparera kiten, men sedan nar man
far linatrassel i hog vind och vill forankrar kiten snabbt med en hand medan man kampa med kiten med andra handen, da kanns 400 Kr ganska billig...
 
ala; sa:
Jag har aldrig isklättrat och har inga planer på att börja med det heller.

Låter vettigt! Jag isklättrar inte heller, men använder ibland skruvar för att koppla fast mig i isen om jag ska ner i en spricka.

Billigast är nog Camp isskruvar, men dom är inte bra. Vet inte om dom finns kvar. Annars kan du nog ta vad som helst av Charlet Moser, Black Diamond eller Grivel. Modeller med vev är enklast att hantera.
 
Vandrare; sa:
Billigast är nog Camp isskruvar, men dom är inte bra. Vet inte om dom finns kvar. Annars kan du nog ta vad som helst av Charlet Moser, Black Diamond eller Grivel. Modeller med vev är enklast att hantera.
Omega Pacific, DMM, Mountain Technology och Smiley är andra utmärkta alternativ. Annars finns t.ex. Simond och Stubai med helt OK men billigare alternativ. Sedan går det alltid att hitta ännu billigare alternativ från t.ex. Fixe eller Ryssland. Så länge de är hyfsat lättskruvade (läs: inte har för brant stigning) så duger nog det mesta för att förankra en kite.
 
Jag tackar ödmjukast för all tips och idéer!

Som sagt, när linorna trasslar är en extra hundralapp för en isskruv inga pengar så jag satsar nog på en lite bättre variant. Troligen någon av de ni angett.

Räcker det med en 13 cm skruv även för mjuka vårisar?

Stort tack!

/Andreas
[Ändrat av ala 2006-01-16 kl 13:39]
 
Grivel 360*

Hej,

Själv kör jag med Grivel 360 Skruv. Veven gör att den är mycket lätt att sätta snabbt med en hand. Tänderna biter bra.

Lycka till
/johan
 
Det blev en Black Diamond! Tog en 16 cm lång för säkerhets skull, priset var nästan det samma. Den var lätt att få tag på via nätet och kommer säkerligen fylla mina syften. Kanske kan komma till nytta i andra sammanhang också framöver. Eftersom jag bor i en liten stad där en liten intersportbutik har den största sorteringen på friluftsgrejer och ica kvantum har bäst sortering på skivor så får man handla via nätet. Det är ju svårt att stödja lokala handlare när dom inte finns.

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.