Isolera tältvägg med liggunderlag?

Jag har nyss fått chansen att åka med och skida Jämtlandstriangeln. Det bär av efter påsk. Ovan vid vintervistelse i tält så har jag funderat på om det inte blir väldigt kallt om sovsäcken kommer i kontakt med tältduken. Leds värmen bort? Behövs någon extra isolering mot tältduken på insidan med exempelvis ett liggunderlag? Kanske ska man preparera snön och bygga längsgående vallar under tältet så att man hindras att halka mot tältduken?

Kanske ska man inte tänka så mycket?

Vintertältning och snökaboende är mest en mental övning. Dock behövs en varm sovsäck och dubbla liggunderlag.
Tror man inte på sin utrustning brukar det gå mindre väl.
Höftgrop är bra för sömnen.
go tur

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Varför kommer du mot tältväggen? Är tältet för trångt?
Om inte sovsäcken komprimeras där den ligger emot tältduken bli det inte heller kallare på grund av det men om den komprimeras så att luften ur sovsäcken trycks bort så bli det snabbt kallt.
Ett nästa problem kan bli att duken är fuktig av kondens och då bli även sovsäcken fuktig om den ligger emot. Brukar inte spelar så stor roll om man bara sover en natt ute och kan sedan torkar hemma men rulla man ihop saker och ting fuktiga så kan det bli problem.
Bäst är att ha ett tillräckligt stort tält (på vintern vill man ju gärna ha lite extra plats) och låta bli att trycka sig mot innerduken.

Sätt skaljackan, sovsäckspåsen eller ryggan över fotänden. Trä alltså in fotänden. En wettexduk tar kondensen innan man ska sova. Liggunderlag funkar men risken finns att kondens rinner på fel sida.

Var nogrann med att plastfolien ligger endast under innertältsgolvet, annars kan du leda in kondensfukt från yttertältsduken under innertältsgolvet vilket är mycket obra.

Många av tipsen här verkar baseras på att man har dålig utrustning?

Ett tältgolv från de flesta större tälttillverkarna brukar vara ganska vattentäta skulle jag säga, nu har jag iofs bara vintertältat i Hilleberg och Bergans tält men ändå. Så byggplast har jag aldrig känt att jag behövt.

Sen att sovsäcken skulle bli fuktig - jo det kan vara ett problem som uppstår vid vissa förhållanden då det bildas mycket kondens. En typisk vintersovsäck har ofta bättre vattenavstötning än motsvarande sommarsäck. Min mountain equipment har aldrig blivit blöt av vintertältning iaf. :) Har du ingen bra sovsäck själv så försök hyra en.

Dubbla liggunderlag känns dock som en bra säkerhet, och alla dina ytterkläder utanpå sovsäcken skadar inte heller, du har ju ändå med dig kläderna. :)

Jag brukar använda ett sovsäcksöverdrag, skyddar lite extra mot tex kondensväta och förstärker isoleringen något.

Apropå kondens: En miss som jag tror många gör är att stänga ventilationen för att få det varmare i tältet. Det blir tvärt om. Om det är vindstilla kan man utan problem öppna all ventilation till max även på vintern. Är det vind brukar jag låta det vara korsdrag ovanför mig. Då blir det bättre klimat i tältet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips