Isolera tältvägg med liggunderlag?

Jag har nyss fått chansen att åka med och skida Jämtlandstriangeln. Det bär av efter påsk. Ovan vid vintervistelse i tält så har jag funderat på om det inte blir väldigt kallt om sovsäcken kommer i kontakt med tältduken. Leds värmen bort? Behövs någon extra isolering mot tältduken på insidan med exempelvis ett liggunderlag? Kanske ska man preparera snön och bygga längsgående vallar under tältet så att man hindras att halka mot tältduken?

Kanske ska man inte tänka så mycket?
 
Vintertältning och snökaboende är mest en mental övning. Dock behövs en varm sovsäck och dubbla liggunderlag.
Tror man inte på sin utrustning brukar det gå mindre väl.
Höftgrop är bra för sömnen.
go tur
 
Varför kommer du mot tältväggen? Är tältet för trångt?
Om inte sovsäcken komprimeras där den ligger emot tältduken bli det inte heller kallare på grund av det men om den komprimeras så att luften ur sovsäcken trycks bort så bli det snabbt kallt.
Ett nästa problem kan bli att duken är fuktig av kondens och då bli även sovsäcken fuktig om den ligger emot. Brukar inte spelar så stor roll om man bara sover en natt ute och kan sedan torkar hemma men rulla man ihop saker och ting fuktiga så kan det bli problem.
Bäst är att ha ett tillräckligt stort tält (på vintern vill man ju gärna ha lite extra plats) och låta bli att trycka sig mot innerduken.
 
Sätt skaljackan, sovsäckspåsen eller ryggan över fotänden. Trä alltså in fotänden. En wettexduk tar kondensen innan man ska sova. Liggunderlag funkar men risken finns att kondens rinner på fel sida.
 
Var nogrann med att plastfolien ligger endast under innertältsgolvet, annars kan du leda in kondensfukt från yttertältsduken under innertältsgolvet vilket är mycket obra.
 
Många av tipsen här verkar baseras på att man har dålig utrustning?

Ett tältgolv från de flesta större tälttillverkarna brukar vara ganska vattentäta skulle jag säga, nu har jag iofs bara vintertältat i Hilleberg och Bergans tält men ändå. Så byggplast har jag aldrig känt att jag behövt.

Sen att sovsäcken skulle bli fuktig - jo det kan vara ett problem som uppstår vid vissa förhållanden då det bildas mycket kondens. En typisk vintersovsäck har ofta bättre vattenavstötning än motsvarande sommarsäck. Min mountain equipment har aldrig blivit blöt av vintertältning iaf. :) Har du ingen bra sovsäck själv så försök hyra en.

Dubbla liggunderlag känns dock som en bra säkerhet, och alla dina ytterkläder utanpå sovsäcken skadar inte heller, du har ju ändå med dig kläderna. :)
 
Jag brukar använda ett sovsäcksöverdrag, skyddar lite extra mot tex kondensväta och förstärker isoleringen något.
 
Apropå kondens: En miss som jag tror många gör är att stänga ventilationen för att få det varmare i tältet. Det blir tvärt om. Om det är vindstilla kan man utan problem öppna all ventilation till max även på vintern. Är det vind brukar jag låta det vara korsdrag ovanför mig. Då blir det bättre klimat i tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofiah Synmat UL- hur isolera tillräckligt? Bo och sova 13
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.