Island

Jag vet inte vilket forum som passar för denna fråga...

Troligen (möjligen?) kommer jag att tillbringa 2 veckor på Island nästa sommar.
Vad måste jag göra/se?
Jag kommer att ha tillgång till bil, cykel och vandringsvana ben...

undrar HåkanF
 
Bara varit där några dagar, men Landmannalaugar, några dagar så du hinner gå runt. Helt fantastiska färger. googlesök på bilder så fattar du varför. Jag kom dit på hösten samma dag som första snön så missade färgprakten...
 
Landmannalaugar, helt makalöst vackert! Ta några dagar och vandra runt där, finns jättemycket att se. Skippa blue lagoon, det finns gott om naturliga varma källor där du slipper allt konstgjort, helt gratis dessutom. Akureyri kan jag annars rekommendera, om du beger dig norrut.
 
Vad tråkigt för dig ;-)

Island är så häftigt i sig så det är svårt att säga vad som måste ses respektive inte värda att besöka. Dock, långa vägsträckor som tar tid, många färister, obefintligt med träd och milt men fuktigt och varierande väder.

Intressanta platser jag besökt är:

Isafjordur och nordvästlandet ut mot HornStrandir. Ödsligt och helt fantastiskt men kräver bra synkning med den oregelbundna båttrafiken i området.

Västmannaöarna inkl båtturer ut mot Surtsey samt besök på vulkanen. Hit krävs också synkning med båt alternativt flyg.

Och klassikern som "Golden circle tour"

Sen har jag bara hört positiva saker om Landmannalaugur mfl platser.

En sak bara - åker du utanför ringvägen runt om så krävs en "BIL". Vägnätet korsande centrala Island kräver minimum 4-hjulsdrift och högaxlat! Allt annat blir bara dyrt för dig. Läs hyrbilsavtalet noggrant innan!

Det är verkligen synd om dig som behöver vistas så länge som 2 veckor på ön... ;-).

Trevlig resa//Dag
 
Det är olagligt att köra på många vägar i inlandet utan fyrhjuldrift. Och det blir dyrt även med, bilhyran är inte billig på Island!
Förutom vad som tidigare nämnts kan jag rekommendera Myvatn, mycket att se runt sjön, och Skaftafells nationalpark.

Om man inte vill detaljplanera sin tur finns det många campingplatser utmed vägarna där man kan tälta för en billig penning.

Ett annat tips: starta turen med att köpa en islandströja i Reykjavik! Mycket lämpligt värmeplagg i det isländska klimatet, och det finns ett par riktigt bra och prisvärda butiker där som drivs av handstickarföreningen ( www.handknit.is).
 
Kolla vad som gäller där du hyr bil. Jag hyrde och det fanns då vissa utpekade vägar som vi inte fick köra på enligt hyreskontraktet. SÅ kan varabra att kolla redan i planeringen.
 
Som redan påpekats beror målen på vilken sorts bil du har tillgång till.
Med en 2wd personbil kommer du till vissa platser. Med en 4X4 kommer du till nästan alla platser.

Med bara 2 veckor är mitt tips att välja en eller två delar av Island och utforska dessa noggrant. Du skulle t.ex kunna åka omking enbart på Reykjanes i flera dagar och vandra på gamla vulkaner, gå i grottor och besöka de geotermiska områderna som finns där.

Mina mål under de resor jag gort har varit att besöka så många varma källor som möjligt. Och jag tror att jag har koll på de flesta just nu. Och de jag kan rekommendera är:
Grjotagja utanför Reyklalid
Reykjadalur utanför Hveragerdi
Grettislaug norr om Saudarkrokar
Laugavellir norr om Karahnjukar dam

Landmannalaugar är fint, om du tycker om att dela upplevelsen med 14 busslaster andra turister. Samma sak med Blåa lagunen. Där du nu dessutom behöver boka en tid för att slippa stå i kö. Besök mycket hellre Laugadals simanläggning i Reykjavik där inträdet är en bråkdel av det på Blåa lagunen, och där du dessutom kan simma, basta och njuta av 38-44 gradiga små pooler.

Om du istället vill uppleva miljön ostört så har östfjordarna en massa vandringsleder som är mycket sparmasmt använda. Min favorit där är Bardnes.

Vill du upleva genium melankoli så är så är en körning på väg 85 över Melrakkasletta en mulen dag ett bra tips. Fullt med övergivna hus och drivved.

Däremot kan jag råda dig att hålla dig borta från F206 mot Laki. Den vägen var 2012 den allra sämsta jag kört på hela Island. Att det var dimma och mulet och att hela kraterrader därmed var skymd gjorde resan bara ännu värre.
 
Rida är så klart en aktivitet du ska prova på.

Det näst största turridningsföretaget i Hveragerdi har t.ex en halvdagstur där du rider in i Reykjardalur, badar i den varma ån och sedan rider tillbaka. En mycket skön upplevelse.

Och allt som finns att äta dessutom.
Nästan alla godis med kombinationen lakrits och choklad.
Torkad fisk.
Färsk fisk
Skyr
Men låt ingen lura dig att äta surhajen. Något mer avskyvärt har jag aldrig smakat förut. Och nej, att skölja ner den ruttna hajen med Brennevin hjälpte inget.
 
Oj! Har varit borta ett par dagar och inte sett alla svar som ramlat in. Tack alla!
Jag noterar och ska börja googla. Återkommer säkert med följdfrågor.

HåkanF
 
Jag har varit i både Laugadals simanläggning och Blå Lagun och det senare är mycket bättre. Laugadals är en mer eller mindre simanläggning med många möjligheter. Blå Lagun känns mera som en varm sjö. När vi var där, augusti 2006 kändes det inte så det skulle ha varit överdrivit mycket folk men det kan ju har ändrats. Det är trots allt naturliga källor som man har gjort till ett bad.
Mvh. Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mannela Island, tips? Allmänt om friluftsliv 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.