Isläget i Rjukan?

Halloj..!

Är det någon som vet hur isläget är i rjukan?
Eller kan tipsa om ngn sida med info?

Åker upp först i februari.

Mvh Kim
 
Jag var där i natt och det var tjock och fin klätterbar is med progressiv stigning som hade passat bra för min begränsade styrka. Tyvärr vaknade jag i Götene...tyckte det var konstigt att skidbacken var riggad med dynamiskt rep i liften.
 
Ja du,

Jag var där i natt och det var tjock och fin klätterbar is med progressiv stigning som hade passat bra för min begränsade styrka. Tyvärr vaknade jag i Götene...tyckte det var konstigt att skidbacken var riggad med dynamiskt rep i liften.

tänk att vakna i Götene av alla ställen när man tror att man är i Rjukan,,, du har all min medkänsla ;)

Ciao!

Uffe
 
Färsk info efter att klättrat i 3 dagar i Rjukan.

Många fall är tunna pga tidigare töväder. Krokan är helt OK. Många fall är inte utvecklade alls. Runt Vemorksbron är det riktigt tunnt och nedåt dalen är det flera fall som flödar öppet (tex Kvitåa).

Men bör väl tilläggas att jag inte klättrar hårdare fall. Kör man lite hårdare eller mix så finns det nog en hel del ändå. (Några engelsmän rekommenderade trappfossen bla)

Igår stormväder och plusgrader men idag några minus och uppklarnande.
 
ja då var man här i rjukan och det är lite tunare isar än vanligt men vemorkbruofoss vest var helt okej att köra på topp rep men lite dåliga förholande att leda på :(
återkomer med mer info senare i veckan
 
Ni får det att låta så illa! Vi var där nu under trettonhelgen och Sabotörfossen har mera is nu än vad den hade när jag klättrade den i slutet av febuari i fjol. Trappfoss är ungefär samma, Nye Vemorksfossen är tunnare och ännu blöt men fult klätterbar, och Juvsøyla är inte bara fullt klätterbar till skillnad från i fjol, utan ser riktigt fin fin ut.
 
På väg (hem) från Rjukan.
Här är mina erfarenheter:

Ozzimosis ganska fattigt mot hur det brukar vara. Går dock att klättra möjligen med lite mer skräck än vanligt. Jag klättrade inte där.

Krokan: Helt ok, Bullen bra med is, spökelseleden helt ok. De kaller meg fjord ser bra ut dock var jag bara upp för de tre bultarna på klippdelen, men isen ser bra ut där.

Tjönnstadbergfossen helt OK, lite tunn när jag klättrade den för nån vecka sen, men inte så det störde. Sista pitchen var enklare, men mycket häftigare och roligare än förra året.

Fabrikkfossen: Helt ok. lite tunn här och där, en del snö...men inget som framkallade gråt och tandagnisslan. En fin tur.

Svaddeområdet såg lite tunt ut men säkert klätterbart iallafall svaddefossen.

På det stora hela är det ganska isfattigt i Rjukan än så länge. Tinnsjön är inte frusen och det är inte så himla mycket snö. Men det finns helt klart klätterbara isar. Var aldrig runt så mycket i gorgen men nu börjar iallafall ice parken ta form.
 
Bekräftar övriga inlägg efter en 4-dagarsvisit under helgen.

Sammanfattat är de flesta fallen väster om centrum OK. Öster om centrum verkar det mesta vara dåligt eller obefintligt, med undantag av av Gaustatoppforsarna, Högfossen, och förmodligen Svadde. Kommer nog krävas en längre period av relativt kalla temperaturer för att typ Bölgen, Ozzimosis och de andra östra områden ska ta sig.

Krokan är helt ok, lederna något tunnare och smalare bara.
Fabriksfossen var så där i fredags, men det är rätt kul att klättra ovanför en dånande fors :) Tror vi var de första att klättra sedan all snö kom förra veckan, så det var en hel del grävande.
Sabotören var helt perfekt, även om mittendelen var lite blöt i lördags.
Sykehusfossen (lite öster om tjönnstabergfossen) var rätt dålig i söndags. Högt vattenflöte och rätt dålig is. Vi firade av efter 1 och en halv repa (mest pga tid, resten var säkert bättre än början).

Enligt andrahandsuppgifter så vet jag att Juvsöyla och Lipton ska vara helt ok, och även Trappfoss och Nye Vemorkfoss. Rjukanfossen såg väldigt suspekt ut på bilder och observationer från i lördags. Svaddefossen sägs vara rätt bra också. Som någon annan noterade så var Kvitåa till största delen ett (flytande) vattenfall.

Det är rätt höga temperaturer nu i dagarna, så det lär inte ha blivit eller bli så mycket bättre. Yr spår riktigt kallt till helgen, och då kommer det bli bättre.

Känns som jag låter negativ....det är jag egentligen inte. Det mesta av det bästa är fullt klätterbart. Skulle inte avråda någon från att åka, såvida man inte är väldigt picky med vad man vill klättra eller inte accepterar annat än superfet rjukanis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adam K isläget Rjukan? Isklättring 3
isläget på Rjukan och Hemsedal Isklättring 0
AdamB Isläget Oxberget (Sifferbo) Isklättring 1
Pallet Isläget i stockholmsområdet 2019 Isklättring 2
JOgranit Isläget 2016 Isklättring 23
fredrik.markussen Isläget i Abisko! Isklättring 3
Fbr isläget i Gbg eller bohuslän Isklättring 5
annakask Isläget i Ågelsjön Isklättring 23
mThureson Isläget Skalstugevägen - Årekrokarna Isklättring 3
Tomas Odhult Isläget i Trängslet & Njupeskär Isklättring 0
trolltind Isläget sthlm Åva Isklättring 3
Skumberg Isläget i Trängslet? Isklättring 1
japp Isläget Stockholm Isklättring 0
mo9jan Isläget Trängslet? Isklättring 8
Adventum Isläget kring Åre Isklättring 3
Mike C Isläget Njupeskär? Isklättring 1
Calle-68 Isläget i trängslet??? Isklättring 0
Hussen Isläget i Åva? Isklättring 1
MiKy Isläget Ågelsjön? Isklättring 0
slob Isläget Halle- Hunneberg, Munkedal Isklättring 2
bredberg Isläget Ågelsjön Isklättring 0
Klätterdjuret Isläget i Ågelsjön Isklättring 5
mengbusk Isläget i Funäs/Kåvan? Isklättring 1
aventron Isläget i Älvdalen? Isklättring 2
k4ice Isläget ågelsjön?? Isklättring 5
bmx2hell Isläget västergötland Isklättring 0
Gustafson Isläget vid Ågelsjön? Isklättring 4
Fogelberg Isläget vid Åva? Isklättring 3
Fettot Isläget i Ågelsjön? Isklättring 4
brandmansmicke Isläget i Älvsbyn? Isklättring 5
muadib Isläget i Ågelsjön Isklättring 9
Kotten Isläget i/runt Östersund. Isklättring 3
alien Isläget i Njupeskär? Isklättring 1
bredberg Isläget i Ågelsjön Isklättring 1
monkeyboy Isläget i Ågelsjön Isklättring 0
Peter W Isläget vid Ågelsjön 20/1 Isklättring 0
5666 ISLÄGET JUST NU I ÅGELSJÖN????? Isklättring 0
Isläget vid Ågelsjön? Isklättring 2
TomasL Isläget vi Ågelsjön Isklättring 1
Isläget i Dalarna.., mm Isklättring 0
Isläget i sverige?? Isklättring 0
TomasL Isläget vid Ågelsjön Isklättring 1
JOgranit Isolycka i Rjukan Isklättring 1
MBS Isklättringspartner Stockholm --> Rjukan Isklättring 0
SkåneMagnus Klättringspartner - isklättring Rjukan vinter 15/16 Isklättring 1
avslut210607 Stockholm - Rjukan 2-6/1 Någon? Isklättring 1
obie Rjukan 2012 Januari Isklättring 2
trolltind rjukan Isklättring 4
slob Bil till Rjukan från Göteborg Isklättring 1
frapp Någon som ska till rjukan? Isklättring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.