Isklättring och topprep?

Det är nu dags för en uppdatering. I helgen begick jag min is-premiär. Mina egenhändigt tillverkade usla yxor fick inte vara med. I höstas köpte jag ett par begagnade petzel quark. Vis efter förra försöket insåg jag att gummistövel och Stegjärn är en rätt värdelös kombo, så jag försåg mig med ett par lite äldre längdlöparpjäxor med typ sns-bindning. Isfallet ligger bara två kilometer från hemmet så en rask marsch uppför berget och så rigga ett topprep. Vågade inte fira mig ner utan gick en liten omväg. Skräckblandad förtjusning och säkert 40 minuter för att klättra 20 meter... Helt slutkörd efteråt med helvete vad kul. Dagen efter sprang jag dit igen. På plats fanns redan en klättrare, har bara träffat folk där en gång tidigare, detta var dock ett bekant ansikte och en van klättrare, fick en snabbkurs i att använda prusik vid firning, klättrade två vändor och dessa tog nog bara tio minuter styck.

Ja alla ni som inte testat detta, det är galet fränt! Efter helgen hade jag träningsvärk i alla muskler utom låren! Detta blir nog vinterns helgnöjen och när isen är borta är jag lite sugen att testa det den andre klättraren gjorde... Klättra med yxor men utan is :) men till det måste det nog till lite bättre fysik.
 
Va kul!!

Men ett par stela pjäxor för utförsåkning skulle funka bättre och kan fås billigt begagnat. När får vi bilder på aktiviteten och isfallet?
 
Men ett par stela pjäxor för utförsåkning skulle funka bättre och kan fås billigt begagnat. När får vi bilder på aktiviteten och isfallet?

Ursäkta det sena svaret men nu har jag fått lite bättre bilder från idag. Tog endel redan förra veckan men då mest sånna vr-bilder. Vet inte riktigt hur man delar 360 bilder, ni som är intresserade av sånna får leta upp min Facebook heter Albert Holton så det är nog rätt enkelt. Men ska försöka lägga upp dagens bilder av mer traditionellt format. Testar att skicka med en 360 bild sist...
 

Bilagor

  • 20170211_121747.jpg
    20170211_121747.jpg
    63.7 KB · Visningar: 960
  • 20170211_122546.jpg
    20170211_122546.jpg
    64.7 KB · Visningar: 956
  • 20170211_121740.jpg
    20170211_121740.jpg
    56.6 KB · Visningar: 949
  • 20170128_133859.jpg
    20170128_133859.jpg
    36.6 KB · Visningar: 974
Att klättra i gamla skidpjäxor år obra. Det ödelägger fötterna å det grövsta. Köpte istället ett par ordentliga plastskor, en enorm skillnad i komfort. Dock hade en spetsigare sko varit enklare att använda med de stegjärn jag har. När man vrider skon så pressas taggarna ur isen. Kan i och för sig bero på hur man monterar piggar och järn. Jag har två sorters järn, ett par stela där man kan välja att ha en eller två frontpiggar. Det senaste var klart att föredra, med en pigg så var greppet klart undermåligt (se första bilden) Den andra sorten är den mer flexibla varianten som man kan fästa på vanliga skor. Här är piggarna horisontella istället för lodräta, jag upplevde dessa som bäst. (höger sko andra bilden) De med vertikal plåt i piggarna hade en tendens att kana neråt i isväggen. Ni som kan sånt här, vad är bäst? Vilken sorts stegjärn ska man använda om man klättrar i isfall?
 

Bilagor

  • 20170303_112318.jpg
    20170303_112318.jpg
    37.1 KB · Visningar: 873
  • 20170303_120001.jpg
    20170303_120001.jpg
    89.8 KB · Visningar: 922
Att klättra i gamla skidpjäxor år obra. Det ödelägger fötterna å det grövsta. Köpte istället ett par ordentliga plastskor, en enorm skillnad i komfort. Dock hade en spetsigare sko varit enklare att använda med de stegjärn jag har. När man vrider skon så pressas taggarna ur isen. Kan i och för sig bero på hur man monterar piggar och järn. Jag har två sorters järn, ett par stela där man kan välja att ha en eller två frontpiggar. Det senaste var klart att föredra, med en pigg så var greppet klart undermåligt (se första bilden) Den andra sorten är den mer flexibla varianten som man kan fästa på vanliga skor. Här är piggarna horisontella istället för lodräta, jag upplevde dessa som bäst. (höger sko andra bilden) De med vertikal plåt i piggarna hade en tendens att kana neråt i isväggen. Ni som kan sånt här, vad är bäst? Vilken sorts stegjärn ska man använda om man klättrar i isfall?


Det är smaksak med konfiguration på framtaggarna, en eller två. Jag kör med en tagg (monopoint), även alpint. De flesta klättrar iallafall is med lodräta taggar.

Om taggarna pressas ur är det ofta pga att en ställer sig på tå, då lossnar greppet på de flesta skor tror jag. Övre del av tån på skon slår i isen. Hälarna neråt :) om det är väldigt slitna taggar kan det förståss också göra att en tappar greppet.

Om du fattar intresse för isklättring och lägger mer tid än ett par helger om året är det värt att byta plastskor mot ett par morderna storskor som är enormt mycket smidigare att klättra med. Säljs billigt begagnat av och till.
 
Skorna är ett par scarpa Vega, efter några helgers intensivt nötande i längdskidpjäxorna var fötterna helt slut.
Det här med att klättra is är ju bara så himla fränt, går ut oftast både lördag och söndag. 2 km härifrån finns ett fruset fall så det är liksom inom promenadavstånd. Har dock pga de nya skorna vuxit ur ryggsäcken, så nu måste jag lägga tid på att leta en vettig säck. Den jag hade var på 35 liter, men jag lär ha större om skorna ska få plats.

Testade med nyslipade taggar idag och körde med två lodräta spetsat på båda. Gick klart bättre idag, så jag fortsätter nog med de stela järnen
 
Även jag kör nästan jämt med monopoint. Jag tycker det är lättare att fokusera på att få EN pigg ordentligt fast än två. Men det är mest en smaksak. (*) Att järnen sitter ordentligt fast på pjäxorna, och så förstås din egen teknik är vad som gör skillnad.

(*) Lite grovt kan man väl säga att en pigg vinner på jämn, sammanvuxen is, och på barsmält klippa, två vertikala vinner på "galler" av istappar som inte vuxit ihop riktigt och horisontella vinner på snö/skare. Men om du känner "Å nej, den här passagen fixar jag inte med fel taggar", ja då borde du vänt för länge sedan...
 
Skorna är ett par scarpa Vega, efter några helgers intensivt nötande i längdskidpjäxorna var fötterna helt slut.
Det här med att klättra is är ju bara så himla fränt, går ut oftast både lördag och söndag. 2 km härifrån finns ett fruset fall så det är liksom inom promenadavstånd. Har dock pga de nya skorna vuxit ur ryggsäcken, så nu måste jag lägga tid på att leta en vettig säck. Den jag hade var på 35 liter, men jag lär ha större om skorna ska få plats.

Testade med nyslipade taggar idag och körde med två lodräta spetsat på båda. Gick klart bättre idag, så jag fortsätter nog med de stela järnen

Antsr att du kollat när du slipat taggarna. Skriver ändå så att du inte missar viktiga delen. Och det är undersidan av taggarna, att de har en vinkel som gör att de inte glider ur även om bara en liten del är i isen. Detsamma gäller yxor. Vet att jag själv fokuserade på att det skulle va vasst när jag började klättra. Vilket jag inte gör längre eftersom det bara gör att det slipas ner/sönder snabbt då de ändå inte är vassa längre efter kontakt med klippa. Rörigt inlägg och svårt å beskriva i text. Men kolla att vinkeln under taggarna blir bra när du slipar snarare än skärpan.

Med en tagg går det att vrida foten lite utan att den lossnar, det går inte på samma sätt med två
 
Tycker skarps vega är sjukt osmidiga att klättra i ;) tunga och dålig rörlighet. Men varma och sköna dagar det egentligen är för kallt för att klättra!
 
Jag älskar trådskaparen och önskar mer av sånt här! Det är som att läsa en modern skildring av gossarna som uppfann klättring
 
Det är fascinerande att så få upptäcker denna klart spännande form av träning. Har precis kommit hem efter en tur i fallet. Fantastiskt härligt med en så pass kall avslutning på mars. Visst dagsmejan är hård på isen. Men samtidigt, om man är uppe med tuppen så räcker nattens -14° till för att frysa ihop isen igen. Tack vare de varma dagarna har den tidigare så hopplöst slitsamma anmarschen i 80 cm pudersnö förvandlats till en enkel promenad uppe på skaren. Tänkte jag skulle bjuda på lite bilder åt de av er som inte lyckas kombinera påskfirande med naturupplevelser.
Men det blev lite av en Golgatavandring ändå, fick ett fall på någon meter samt upptäckte under nedfirningen att min prusik inte satt fast i selen utan bara låg i min hand... slarv är aldrig positivt.
 

Bilagor

  • 20180330_113757.jpg
    20180330_113757.jpg
    39.3 KB · Visningar: 439
  • 20180330_114856.jpg
    20180330_114856.jpg
    13.3 KB · Visningar: 453
Har för mig att det för några år sedan blev klätterförbud på det där fallet från 1 mars. Häckande fågel tror jag det var. Minns jag fel eller är förbudet borttaget?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Isklättring i Åre. Isklättring 4
sfrge Etik vid isklättring. Isklättring 3
Niblet Tunna, billiga handskar för isklättring Isklättring 12
Cha-Nico Plats för isklättring och mixed climbing omkring Stockholm ? Isklättring 2
SkåneMagnus Klättringspartner - isklättring Rjukan vinter 15/16 Isklättring 1
anders.wester Isklättring i Trängslet from årsskiftet Isklättring 2
annakask Isklättring - utgångspunkt Sollefteå alt. Kälarne Isklättring 3
Hihiho Isklättring i början av januari Isklättring 2
E9climbing FILMTIPS (isklättring) Isklättring 25
Pumba Isklättring 11-29 till 12-2 Isklättring 0
lenagirl Isklättring 22-24/3 Isklättring 5
Edvin m Facebook grupp för isklättring i Göteborg och Bohuslän Isklättring 0
r0pegun Hyra Isklättring Kangor? Isklättring 1
gahne Isklättring Funäs vecka 11? Isklättring 0
Polarnatt Isklättring sommartid? Isklättring 40
tobias.hermansson Isklättring Kinnekulle? Isklättring 3
zardoz Fråga ang. isklättring Isklättring 19
stens kulle Isklättring Kullaberg ??? (skåne) Isklättring 2
Nikoz Lära sig Isklättring, kurs? Isklättring 9
Andreas Spak Isklättring i Eidfjord Isklättring 2
Yakherden ISklättring i Våtdräktshandskar? Isklättring 11
tsar Isklättring runt Skellefteå? Isklättring 0
multisport Isklättring Värmdö, Sthlm Isklättring 5
lund_mikael isklättring i göteborg med omnejd Isklättring 59
apfaktor Isklättring i krokarna krin Funäsdalen. Isklättring 2
hebbe Storskor för isklättring Isklättring 16
Mike C Isklättring kring Kebnekaise? Isklättring 3
bjed0001 Handskar vid isklättring... Isklättring 3
Felixl isklättring från 70-talet Isklättring 2
Feddan Isklättring i SVT Isklättring 6
mo9jan Isklättring Saas Fee / Zermatt? Isklättring 2
avslut1102 Isklättring Aosta/Cogne Isklättring 13
brandmansmicke Isklättring mellan Åre och Storulvån? Isklättring 3
Mangster Alpin/isklättring runt Marsfjällen? Isklättring 1
fleetech Isklättring i Ljungdalen Isklättring 0
Mikro Prova på/helgutflykt isklättring? Isklättring 2
mo9jan Isklättring Chamonix? Isklättring 12
teoek Säkrare isklättring? Isklättring 5
Jokk isklättring jotunheimen Isklättring 1
permanne Isklättring Borås 10 feb Stora Torget Isklättring 3
peter7435 Isklättring i Järvsö/Hälsingland Isklättring 1
langby Isklättring i Sälen? Isklättring 3
johanssona Har någon tips om Isklättring Kring Oslo? Isklättring 6
mickere Handskar till isklättring? Isklättring 10
Ruffguide isklättring första gången? Isklättring 1
marhar isklättring i stockholm? Isklättring 1
krabba74 ISKLÄTTRING PÅ ORUST! Isklättring 1
2117 Isklättring Västsverige Isklättring 1
owahlund Isklättring i uppsala Isklättring 3
Jonte Myra Var prova isklättring? Isklättring 17

Liknande trådar