Isklättring - Litteratur

Vill ha tips på litteratur om isklättring; tekniker och utrustning m.m! Går bra med svenska,engelska eller tyska böcker..
Tack!

Litteratur

Hej!
Jeff Lowe, Ice World: Techniques and Experiences of Modern Ice Climbing är en bra bok. Han har även gjort en film som heter Waterfall Ice, vilken är mycket sevärd./Krille
[Ändrat av krille9 2003-12-03 kl 08:46]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ett måste

Det finns bara en.

Vår husgud Mark Twight.

Kultboken Extreme alpinism, climb light, fast and high förklarar världsbilden. Efter ha läst denna bok har jag fått ett mer kognitivt tänkande och djupare andlig förståelse.

rekommendation

Kan rekommendera "Falcon guides: How to ice climb". En ren instruktionsbok som både tar upp utrustningsval, klätterteknik, säkerhet och räddning.

Håller med Joakim, "How to ice climb" är bra. "Handbook of Climbing " är föråldrad tycker jag, om vi snackar brant is-klättring. Om det är flackare klättring, typ alpin miljö så funkar den väl. Jeff Lowes bok har fina bilder men börjar också kännas lite gammal även om han är lite av en av den "moderna isklättringens uppfinnare". Så om du bara vill köpa en bok om hur man klättrar is så köp "How to iceclimb". Om du vill ha mer så köp de andra också... "Extreme alpinism" tycker jag är bra men den behandlar alpin klättring och inte specifikt isklättring som egen grejj. Sen utvecklas isklättringen rätt snabbt nu så om du vill läsa om de senaste så läs tidningar.

Isklättring är ju en sport där enligt mej stil och färdigheter utvecklas i takt med att ny utrustning introduceras. Alla böcker och filmer som nämns här är bra men om syftet med att läsa dem är att lära sej klättra is så tror inte jag personligen att man har nån större framgång.
Läs de sista nummer av stora klättermagasin, speciellt tyska och amerikanska. Dåligt med filmer som promoterar för modern is/mix, men den sista reklamfilmen från BD (No pain No gain) visar en del duktiga klättrare.

Jeff Lowes bok och "Handbook of climbing" tycker jag är bra basic böcker. Vill du ha det allra senaste ska du leta efter "Ice & Mixed Climbing modern technique" av Will Gadd. Will är en av den moderna "sport mixklättringens" stora och boken är så ny att den ännu inte kommit ut i Europa.

Beställt boken från amzon

Japp, där fanns den, för 218 kr. Hade precis hunnit bestämma den från amazon för ca £12 innan Johans inlägg kom. Kan återkomma med liten recension när jag fått och läst den om någon är intresserad...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips