Isfisketält övernattning

Hej! Har tänkt att skaffa mig ett större isfisketält som övernattning på sen våren. Har tänkt använda mig av kamin som värmekälla och heat pal. Är det någon som har erfarenhet av övernattning i sådant tält. Blir det mycket kondens, fukt? Kan ju ändå bli betydligt kallt på natten med flera minus grader. M
an vill ju inte att de ska börja droppa vatten så man blir sjöblöt när man ska krypa ner i sovsäcken på natten. Har haft funderingar på en tältkåta men dessa tält verkar vara mycket enkla å he upp.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hej! Har tänkt att skaffa mig ett större isfisketält som övernattning på sen våren. Har tänkt använda mig av kamin som värmekälla och heat pal. Är det någon som har erfarenhet av övernattning i sådant tält. Blir det mycket kondens, fukt? Kan ju ändå bli betydligt kallt på natten med flera minus grader. M
an vill ju inte att de ska börja droppa vatten så man blir sjöblöt när man ska krypa ner i sovsäcken på natten. Har haft funderingar på en tältkåta men dessa tält verkar vara mycket enkla å he upp.


Vilket isfisketält?

Varnaren i inlägget van här skall man alltid ha.
En sak är vikigt - konsumentelektronik är inte alltid garanterad att fungera i kyla - om nu det blir avkylt där inne kan den sättas ur spel.
Den kan indikera att den är på men komponentvärden och så driver iväg med temperaturen och själva funktionen är störd.
Ha den nära kroppen som i toppen på insidan av sovsäcken.
 
Skall du bo på isen? Risk att vatten stöper upp i så fall.

Tältkåta typ tentipi kan vara lämplig. Men tryggare att sova med släckt kamin och komfortelda på kvällen och morgonen.

Thure
 
Generellt vad gäller kamin i tält, skall man väl göra som vi fick lära oss i lumpen. Det skulle vara en eldvakt i tältet.
Kolmonoxidrisken är väl i princip borta om man har kamin med skorsten.
/John
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Isfisketält är helt överlägnsa tipis , finns isolerade lyxvarianter och så vidare - dom är som små hus - med jämn takhöjd på kanske 2m så värmen inte kliver upp i topp.

Kolla här https://www.miekofishing.se/155-isfisketalt

Kom ihåg och kolla ventilation - det varierar lite hur den är och finns.
Skall du elda fritt där inne så att säga skall du ha CO varnare, öppning nere och öppning uppe.
En heatpal kan jag direkt säga är för mycket , ska du sova naken på en björnfäll? , det räcker med en fotogenlykta för att hålla det hyfsat kondensfritt.
Sedan en halvdm öppning uppe o nere
 
Har kollat på rapala asylum. Jå självklart ska ja ha med en kolmonoxidmätare. Då kanske de är överdrivet med en heat pal i ett sådant tält. De blir inte att bo på isen, blir i skogslandet eller nedanför fjället.
 
Har kollat på rapala asylum. Jå självklart ska ja ha med en kolmonoxidmätare. Då kanske de är överdrivet med en heat pal i ett sådant tält. De blir inte att bo på isen, de blir skogslandet eller nedanför fjället.
 
Hur kallt tror du kommer ha? Som kondensfixare räcker typ en fotogenlampa men skall du ha mysvärme så får du ha en heatpal.
Men den behövs ju typ när man är uppe o inte sover isåfall - skön o dra igång på morgonen.

Annars går det med gaskök o öppen låga också istället för heatpal.
 
Kan säkert bli ner till -10 på natten. Vet nån vara man kan köpa genomföring för kaminrör till tältet, annars får man väl dra kaminröret genom fönstret. De är väl så dom brukar göra.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.