Invallning av nya skidor.

Vad har ni för erfarenheter av invallning av nya skidor. verkar som alla har sina olika knep och varianter.

har pratat med folk som kör 20 vändor och dom som kör två..

den jag kört med på mina senaste lagg är varvat varm/kall valla i fem lager, tycker det ger en rätt bra finish.

någon som har några andra varianter?

/m

Jag vallar 3-5 gånger med varm/mjuk valla, sen en gång med den som passar efter förhållanden vid första åkdagen. Det blir ju oftast en hård valla eftersom det är kallt i början på vintern.
Sedan försöker jag valla efter varje åkdag de första dagarna (ca 1 vecka).
Det är råd jag fått och det verkar funka bra, sen jag börjat göra det behöver jag valla mycket mer sällan under säsongen....

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
När jag var ung så skulle man valla skidorna i bastun och när man var färdig så stägde man av bastun, och skidorna fick svalna med bastun. Men jag fick aldrig göra det för min far.

jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips