INTO THE WILD biopremiär den 16/11

Jag tycker att det är en sorglig och vacker film. Men samtidigt gör han det många andra inte gör, han ger sig iväg på en resa, han ensampaddlar nästan hela Coloradofloden, luffar igenom USA. Lever i veckor ute i vildmarken själv.

Han gjorde ju många learning by failing, tyvärr hade han ingen backup och då gick det som det gick!

Men för mig så är han då ingen patetisk figur, han var less på de livet han levde och vågade ifrågasätta om detta är allt i livet. Och jag tycker det är en bedrift, hur många finns det inte som klagar och tycker att livet är piss men inte gör något åt det!

Nu gick det ju kanske inte så bra, men hade han kommit hem, undernärd men med livet i behåll hade det aldrig blivit en bok eller en film utan kanske som en tidningsartikel med texten "nära ögat" ...

Han tog i all fall ett aktivt val med vad han ville göra med sitt liv och försökte leva ut sina drömmar, det måste man respektera!

Håller med dig helt och hållet!

Jag brukar själv resonera:
"Har du inte försökt göra någonting åt det så har du heller ingen rätt att klaga på det"

Man behöver inte hålla med honom men man kan ändå respektera HANS val att leva SITT liv.

Jag blev lite besviken på filmen men jag tror att det berodde på att jag hade högt ställda förväntningar.

Däremot var det ett mycket bra soundtrack till filmen, både MIchael Brook's orginal musik och Eddie Vedder's låtar. Framförallt låten "Long nights" som ger mig rysningar varje gång jag hör den.

//Peter
 
Fantastisk film. Den kittlar verkligen "ute-nerven". Nu har jag inte läst igenom tråden men någon vänlig själ kanske sitter på fler filmer om äventyr? Dokumentärer är också helt ok. :)
 
Fantastisk film. Den kittlar verkligen "ute-nerven". Nu har jag inte läst igenom tråden men någon vänlig själ kanske sitter på fler filmer om äventyr? Dokumentärer är också helt ok. :)

Alive är riktigt bra, och sanningsenlig den verkliga historien om man ska tro boken:

http://www.imdb.com/title/tt0106246/

Alone in the wilderness är heller inte fel. Inte direkt något "äventyr", men ett galet imponerande projekt.

http://www.imdb.com/title/tt0437806/

Den sistnämnda kan vara svår att få tag på i Sverige, men jag har hört rykten om att den ska flyta runt i en välkänd bukt ;)
 
Att det inte är just vildmarksliv filmen handlar om är väl ganska tydligt?
Chris var trött på samhället, hur folk behandlar varandra och de många meningslösa regler och lagar vi lever efter. Det är i alla fall känslan jag fick när jag såg filmen. Och jag tycker inte att boken förmedlar något annat än det i filmen. Böckerna han älskade gör också att jag tror mig förstå i alla fall en del av honom och varför han gav sig ut på sin resa.
Och om han inte dött... vill jag gärna tro att han skulle skriva ner sina erfarenheter på papper så vi kunde njuta av dem i bokform.
 
Jag hittade denna kommentar från en av Denalis Ranger-vakter som på ett kärnfullt sätt beskriver sin syn på "Supertramp":
http://nmge.gmu.edu/textandcommunity/2006/Peter_Christian_Response.pdf

/Joakim

Det var intressant läsning, han sätter verkligen tummen på häftstiftet... Utan att ha Ranger-vaktens insikt i förhållandena på plats är likväl mitt starkaste intryck från filmen McCandless totala brist på respekt för det han gav sig in på. Det kan bara beskrivas på ett sätt: dumt.
 
Sen gick det ju som det gick.
Men han han utmana ödet ett antal gånger innan det gick snett. Själv kan jag inte ens slå in en spik utan att ödet bestämmer att det ska gå snett.
 
Nu har jag också sett filmen

Tycker den påminner om filmer typ Barry Lyndon, Falling Down. Huvudpersonen saknar helt social kompetens och har en förvrängd verklighetsuppfattning. Man vet i princip från första filmrutan att det här kommer inte att gå bra.

Fast filmen var bra gjord. Att den fortfarande diskuteras här visar att det är en film som berör.

Precis som Rangern så satt jag och retade mig på att han helt enkelt inte följde bussvägen tillbaks. Som gammal bussförare vet jag att man sällan lyfter ut bussar med helikopter. Utan troligvis har någon kört ut bussen. Så det borde ju inte var alltför komplicerat att följa vägen tillbaks

Hans Friedel.
 
Helt lysande film som berör. Fotot, skådespelarna och musiken är bra. På ett sätt avundas jag alla dem som lever sin dröm, sin jakt på friheten, på att fina meningen i sitt liv.

Sen tycker jag inte att det är en film om överlevnad och friluftsliv. Men jag som inte läst boken (än) undrar varför han i filmen hade på sig sin fina klocka efter att ha bränt sina pengar. Han frågar dessutom om vad klockan är när han kommer till staden.
 
Precis som Rangern så satt jag och retade mig på att han helt enkelt inte följde bussvägen tillbaks. Som gammal bussförare vet jag att man sällan lyfter ut bussar med helikopter. Utan troligvis har någon kört ut bussen. Så det borde ju inte var alltför komplicerat att följa vägen tillbaks

Hans Friedel.

Jag är ganska säker på att bussen inte kördes dit. Minns inte var jag läst det men jag tror motorn var urtagen. Den och ett par andra bussar lämnades där ute för ett bra tag sedan och eventuella vägar som användes för att få dit den har troligen växt igen.
 
Jack London är boven i dramat?

Har boken och har numera sett filmen. Foto- och ljudmässigt är den vacker. Fick väl också med kärnan i hans flykt från en småborgelig och materialistisk tillvaro. Helt socialt inkompetent kan han inte varit när han blev omtyckt av en hel del på sin resa.

Och man får väl respektera grabben för att försöka hitta ett annat liv. Att hitta andra värden i tillvaron än jakten på nästa statuspryl. Problemet är att han förläst sig på bl a Jack London. Så länge han höll sig i förhållandevis bebodda trakter och varmt klimat gick det ju bra. Londons egna erfarenheter av Alaska och norra Kanada var väl inte de största. Hans beskrivningar är ganska överromantiska och knappast några How-to-do-beskrivningar. Med en mer realistisk bild av Alaska kanske utgången antagligen blivit en annan.

Hade han vetat lite om arktisk natur med smältvatten och permafrost, haft med en karta och läst på om matkonservering (kommer ni ihåg klantarna i Farmen för några år sedan) hade utgången blivit en helt annan. Det kan ju inte ha saknats spår av högre vattenstånd när han knatade över floden under våren. Hmm, vad händer när all snön smälter?

Alltså dog han av okunskap och en överromantiserad bild av vildmarkslivet.
 
Det var ju en kille som försökte något liknande i Sv för flera år sedan.Jag kommer inte ihåg namn eller år, men det var inte tidigare än 1985:). Det stod att läsa om honom i Utemagasinet. Sedan "äventyret tagit slut" så fanns hans grejor på annonsmarknaden.

Nej, han dog inte, men det slutade i, vad man kan kalla ett litet personligt nederlag.

Kanske det redan finns en tråd om detta? jag är inte bra att hitta den isåfall.

Kanske personen finns på forumet här och skulle vilja delge vad som inte funkade där ute. Jag kommer väl ihåg något utav det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.