Into the Wild - någon som sett?

Någon som sett filmen om Chris McCandless, gjord av Sean Penn, baserad på Jon Krakauers bok? Jag har läst boken, och är baserat på det högst osäker på om det är värt ett par timmar av min begränsade livstid att se filmen, även om naturbilderna säkert är storslagna... IMHO var killen ett fån, fullt i klass men mannen som skulle upp på Everest i shorts förra året. Om man nu vill visa/bevisa någonting, så kan man väl i alla fall försöka göra det på ett sätt som väcker respekt, inte gör en till åtlöje, vare sig man lyckas eller misslyckas. Alternativt kan man skita blankt i vad folk tycker (sympatiskt, tycker jag) men då kanske man i alla fall ska tänka till en liten gång innan man sätter igång, så att man lever länge nog för att känna att man lyckats, eller misslyckats, med det man föresatt sig. McCandless tänkte nog inte alls, vare sig stort eller smått. Hur han kom att imponera så på Krakauer, och Penn, är mig en gåta. Men jag är å andra sidan bara en enkel eskimå som lever i en liten håla nära Nordpolen.
 
Här finns trailern för dom som inte har sett den.
http://www.apple.com/trailers/paramount_vantage/intothewild/

Filmen har premiär i sverige först den 7e mars i sverige, dock redan förra september i Usa..

Jag har sökt runt lite efter den men har inte fått tag på den, än.
Känns som en film jag vill se i lite bättre kvalitet så jag låter bli CAM-filmerna osv.. :)

Men jag ser fram emot att se den, hurvida han är löjlig eller inte bryr jag mig inte riktigt om, jag tyckre han verkar ha en skön inställning.
 
Jag har sett den. Tyckte den var rätt kass faktiskt. Jag har också lite svårt att se varför det skulle vara nåt särskilt med honom.
 
Tycker att trailern verkar ganska mäktig. Vilket tyvärr kan vara missvisande ibland.

Spanar man in ex Imdb http://www.imdb.com/title/tt0758758/ så verkar den fått bra kritik.
Visst får man ta de betygen med en viss nypa salt men ändå.
8,1 på 6744 röster talar ju ändå för något.

Sedan har vi ju alla olika önskemål m.m för att en film skall vara bra.
Vi får väl lita på andras omdömen fram tills dess att vi kan se filmen själva.

//Peter
 
Är oerhört nyfiken på filmen då jag tyckte boken var lysande, skiljer sig boken mycket ifrån filmen ?

Jag har tyvärr inte läst boken. Filmen tyckte jag dock var rätt seg. Förvisso en del fina naturscenerier men den lyfte aldrig tyckte jag. Över huvud taget så har jag svårt att se att det storartade i hans livsöde och tycker bilden av honom romantiseras något. I hans strävan kan man förvisso se något eftersträvansvärt men i det sätt han förvaltade sina drömmar har jag svårt att se det storartade. Att ge sig ut med bristande kunskap och utrustning och svälta ihjäl känns bara tragiskt.

Men smaken är ju som sagt olika så ni får väl bilda er, er egen uppfattning om filmen. :)
 
Jag har tyvärr inte läst boken. Filmen tyckte jag dock var rätt seg. Förvisso en del fina naturscenerier men den lyfte aldrig tyckte jag. Över huvud taget så har jag svårt att se att det storartade i hans livsöde och tycker bilden av honom romantiseras något. I hans strävan kan man förvisso se något eftersträvansvärt men i det sätt han förvaltade sina drömmar har jag svårt att se det storartade. Att ge sig ut med bristande kunskap och utrustning och svälta ihjäl känns bara tragiskt.

Men smaken är ju som sagt olika så ni får väl bilda er, er egen uppfattning om filmen. :)

Jag har läst boken och just samma problem såg jag med boken. Jag vill minnas att han bl a körde ut i öknen med en bil som han sedan dumpade och sedan bara gick där i från, utan kunnskap eller utrustning.

Han verkade vara en god kandidat till "The Darwin Awards"
 
Han verkade vara en god kandidat till "The Darwin Awards"

Har varken läst boken, sett filmen eller hört talas om killen tidigare men är det verkligen så illa :)

Kanske påminner något om Timothy Treadwell i "Grizzly Man" http://www.imdb.com/title/tt0427312/

Killen är ute i bushen och kelar med Grizzly björnar. Tro f_n att han blir uppäten till slut.

Men den filmen vill jag säga är förbaskat bra och intressant. Många vackra naturbilder får man se också!

//Peter
 
Jag har tyvärr inte läst boken. Filmen tyckte jag dock var rätt seg. Förvisso en del fina naturscenerier men den lyfte aldrig tyckte jag. Över huvud taget så har jag svårt att se att det storartade i hans livsöde och tycker bilden av honom romantiseras något. I hans strävan kan man förvisso se något eftersträvansvärt men i det sätt han förvaltade sina drömmar har jag svårt att se det storartade. Att ge sig ut med bristande kunskap och utrustning och svälta ihjäl känns bara tragiskt.

Men smaken är ju som sagt olika så ni får väl bilda er, er egen uppfattning om filmen. :)

Det finns många människor som är dumdristiga på vår jord och visst är historien tragisk men tyckte boken var spännande och välskriven, ska bli intressant att jämföra boken och filmen !
 
Har läst boken, fastnade för den, enormt välskriven. Hoppas filmen är lika bra.

Romantisering eller inte låter jag vara osagt. Jag upplever det som att han verkat vara en person som ville ha ut något mer av livet än "en karriär, ett banklån och en familj" och därifrån tog sitt sökande till lite väl fåniga nivåer.

Att döma av de vykort han skickade till folk verkar det ju som att han var redo att acceptera sitt öde. ("If this adventure proves fatal and you do not ever hear from me again...") osv.
 
Det kanske skall tilläggas att snubben i fråga käkade giftigt ogräs och därför inte kunde behålla och tillgodogöra sig den föda han orkade tillskansa sig. Jag tror stenhårt att han hade överlevt om det inte var för det ogynnsamma lilla misstaget. Fast åas baserade han tydligen det mesta av sina överlevnadskunskaper på en enda mans "goda råd" och nån bok om vilda växter.

Jag tyckte dock filmen var mysig med grunden på att han lackade ur på det moderna samhället och drog. Att han sen gjorde det med alldeles för lite kunskap håller jag med om bara är rent korkat.

Tacka vet jag Dick Proenneke som levde 35 år i en stuga han byggde själv långt ut i Alaskas vildmark. Det finns, vad jag vet 2 filmer om Proenneke. En som han själv har gjort om strapatsen att flytta ut i vildmarken, och en som nån annan har gjort i hans krok av världen som då även kommer att handla en del om honom. Snacka om inspirerande stoff!

Wikipedia om Richard Proenneke: http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Proenneke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Extract from The Bacon report Överlevnad 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.