Vandra snålt, Into the wild style.

Tjena gottfolk!

Jag har länge funderat på att vandra någon längre sträcka. Har vandrat runt Kebnekaise och bestigit berget innan. Har cyklat en del också. Nu senast ner till Kroatien.

Igår slog mig tanken dock att vandra snålt. Lite som i filmen Into The Wild.
Att man har med sig lite pengar för nödfall. Men att man kanske kan leva utav naturen. Kanske även kan lifta?

Min fråga till er är då: Hur hade ni gjort det, vart hade ni försökt komma?
Går det verkligen leva av naturen i Sverige? Vad har man med sig? Har aldrig sett någon lifta i Sverige. Skulle folk inte bli rädda?

Har säkert fler frågor men kommer inte på just nu.
Vill komma iväg redan i veckan.

Tack på förhand!

Har ingen erfarenhet av att dra iväg på detta sätt, men har mycket tänkt på samma sak.
Av naturen kan man ju leva till en viss grad. Är man inte fiskare, jägare, trapper eller liknande kan det ju bli lite tungt i längden då mesta tiden av dagarna går åt att hitta mat känns det som.

Liftare har jag plockat upp här i Sverige och även liftat själv, dock endast kortare sträckor på ca: 6-7 mil. Men det har funkat helt okej ändå.

Annars tror jag de flesta av dina frågor kommer besvaras om du drar iväg och försöker, tror du får allra bäst svar då också!

Lycka till.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har ingen erfarenhet av att dra iväg på detta sätt, men har mycket tänkt på samma sak.
Av naturen kan man ju leva till en viss grad. Är man inte fiskare, jägare, trapper eller liknande kan det ju bli lite tungt i längden då mesta tiden av dagarna går åt att hitta mat känns det som.

Liftare har jag plockat upp här i Sverige och även liftat själv, dock endast kortare sträckor på ca: 6-7 mil. Men det har funkat helt okej ändå.

Annars tror jag de flesta av dina frågor kommer besvaras om du drar iväg och försöker, tror du får allra bäst svar då också!

Lycka till.

Jo jag tror det också!
Tack ska du ha för svaret!

Jag tror att det bästa för mig är att jag lämnar plånboken hemma och tar med mig enstaka sedlar för nödfall och testar på detta!

Det blir nog bra på de sättet tror jag.
Ta sikte på någon kompis som bor långt borta, eller andra sidan Sverige eller ja vad som helst som verkar intressant.
Är ju ett häftigt upplägg åtminstone! :)

Det blir nog bra på de sättet tror jag.
Ta sikte på någon kompis som bor långt borta, eller andra sidan Sverige eller ja vad som helst som verkar intressant.
Är ju ett häftigt upplägg åtminstone! :)

Funderade först att inte ha några mål inför vandringen, men första gången kanske jag ändå ska ha ett mål att komma till!
Vore fräckt annars att bara driva runt utan några större planer.

Tror absolut det skulle funka fint också, säkert en jäkla massa kul grejer man kommer på under tiden då! :)

Plockade upp en liftare

Jag plockade upp en kille från Kroatien i Bålsta när jag åkte hem från jobbet en dag. Han hade liftat hela vägen dit och nu ville han till Oslo för att jobba. Det hade tagit honom en knapp vecka att komma till Mälardalen. Jag tror inte att det är några problem att lifta. Åtminstone hade han inte haft några problem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips