Inställningar Garmin UTM zon 18S

Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med rätt koordinatinställning för UTM Zon 18S i en Garmin 60CSX / Mapsource. (södra halvklotet, så det är WGS84 och inte NAD-datum).
Jag utgår från att inställningen måste ske i User UTM grid.

Tack på förhand

Nja..inte så säker på att du ska ställa in egna parametrar om det är de du funderar på.
Nu minns jag inte va intställningarna heter men UTM "rättar till sig" när du väl är på plats..

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej, och tack för info.
Jag uppfattar det också som att GPS:en vet vilken zon den befinner sig i när den är påslagen. Däremot är det knepigare när man får en position, t.ex från en karta, och vill lägga in den som waypoint. För att göra det hela ännu mer komplicerat har jag koordinater som ligger tex i zon 18G, men är angivna i 18S. Därför måste jag "tvinga" systemet att tänka i 18S för att få positionerna rätt.

Zon 18 G? Är du verkligen säker på att det är en zon i UTM och inte en storruta/rutnätzon (grid zone) i MGRS?

I UTM brukar ju varje zon delas in i en nordlig (N) och en sydlig del (S), där den södra delen får ett y-tillägg (norr-tillägg) på 10 000 000 meter. (UTM använder ett matematiskt koordinatsystem, till skillnad från t.ex. RT 38 och RT 90).

I MGRS används först storrutor och smårutor, innan femsiffriga UTM-koordinater (på meternivå) används. I MGRS blandas f.ö. norr/syd-koordinater och öst/väst-koordinater rätt friskt på de tre olika nivåerna.

Om du anger dina koordinaterna här, så ska vi nog kunna reda ut det åt dig.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips