Input på sarekvandring (Gisuris - Bielavárájs - Vássjá - Rinim/Sitojaure - Saltoulukta) 29/8 - 4/9 2026

Hej,

VI är ett kompisgäng på cirka 5 vandrare som planerar vår första Sarekvandring i september i år. Vi har tidigare vana av att gå oledat och vada i främst Abisko/kebmassivet (t.ex. vadet vid Valfojåkkå). Vår första vandring gick genom Padjelantaleden för 6 år sedan och därefter har vi vandrat varje år en vecka ungefär.

Vårt mål med den här vandringen är att få en glimt av, och börja förstå, terrängen och topografin i Sarek, för att skaffa kunskap till framtida vandrigar i Sarek helt enkelt. Givetvis vill vi också hinna med någon topptur och gärna med utsikt över Rappadalens delta. Vi undviker gärna Kungsleden i så stor utsträckning som möjligt, men vill prompt avsluta vandringen med bastu, dusch och en bit lagad mat i Saltoulukta innan hemfärd med tåg.

Vi har planerat fram ett förslag på rutt som vi tror är hållbart med tanke på etapplängd och tidsåtgång, men eftersom ingen i gruppen vandrat i Sarek ber vi om input från er erfarna!

1000037253.jpg

Etapplängd och föreslagen tältplats är ungefärlig.

28/8 - 29/8: Transport till Akkastugorna (Framme ca 14)

Etapp 1 (29/8): Akkastugorna - Gisuris (14 km, 4 - 5 h)

Etapp 2 (30/8): Gisuris - Niják (16 km, 6-8 h)

Etapp 3 (31/8): Niják - Skárjá eller Bielavárájs (14 eller 22 km)
- Vad är möjligt här?​
- Vilken tältplats är finast?​

Etapp 4 (1/9): Skárjá eller Bielavárájs - Bastavágge nedanför Lulep Vássjájiegŋa (18 eller 10 km)

Topptur (2/9): Topptur till Vássjá (12 km ToR, ca 650 meter stigning)

1772275301983.jpeg

Etapp 5 (3/9): Bastavágge - Sitojaurestugorna, Via Rimin och båt över Sitojaure (6 km, 2 h).
- Vi har kollat upp att det finns en hemsida som erbjuder båttrafik i Sitoujaure och har läst att det går att ordna till rimin, men har ni någon erfarenhet av att förboka och bli upphämtad i Rimin (utan täckning)?​

Etapp 6 (4/9): Sitojaurestugorna till Saltoulukta (20 km, 6 h)

Hemfärd (5/9): Saltoulukta mot tåget i Gällivare

Har ni någon alternativ rutt som kan utföras? Inom tidsramen lördag (ankomst med tåg/buss runt 13) - fredag kväll (avfärd med tåg/buss lördag fm).
Finns det andra toppturer som ni rekommenderar? Vi är lite sugna på Nijak, men då den ligger i början av resan tar vi vår "extra dag" i marginal direkt.

Utan att gå in på alla detaljer skulle jag säga 6-7 dagars vandring (utan toppbestigning) beroende på dagsform och väder, men då är min bedömning gjord på att jag känner terrängen och hittar då jag gått där förut. Lägg till en reservdag som kan användas till ett dagsutflykt om den inte behövs som reserv till vandringen.
Ni bör även ha en plan B då det finns några jokkar i Bastavagge som snabbt kan bli omöjliga att vada vid nederbörd. Min rekommendation är då att lägga rutten via Gukkesvaggebron mot Saltoluokta.
Ni kommer att få se övre delen av Rapadalen på turen men inte nedre delen och det stora deltaområdet med den tur ni planerat. Tältplatser finns det gott om förutom då i Bastavagge.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.