Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen

Hej,
Jag har precis bokat resa och semester för en vandring i Sarek i mitten av augusti. Tyvärr har jag guide-boken (Grundsten) på annan ort, så finslipandet ska göras snart framöver. Vet att det finns mycket detaljinfo i trådarna här på Utsidan som jag ska se till att läsa igenom också.

Jag är 39, i bra form och har vandrat genom Sarek tre gånger tidigare med sällskap. Samtliga tidigare vandringsrutter har gått till Snavvavagge, genom/ovanför norra Rapadalen och sedan till Aktse och slutligen Saltoluokta. De har börjat med:
- Änonjalmme -> Gouphervagge -> Mikkastugan
- Sourvadammen -> Nienndo -> Bierikjavrre -> Bielavallda
- Änonjalmme -> Ruohtesvagge -> Mikkastugan

I år blir jag själv, vill se nya områden i Sarek och har bestämt mig för att jag absolut ska genom den södra sidan av Rapadalen. Vet att det innebär en bitvis väldigt bökig terräng, men jag ska anta den utmaningen.

Grundförutsättningarna är:
- 11 dagar till förfogande
- Börja i Kvikkjokk och avsluta i Saltoluokta eller Stora Sjöfallet
- Vandring genom södra sidan av Rapadalen
- Gärna en vilodag

Har skissat på en ungefärlig rutt som ska finslipas. Vad tror ni om den i grova drag? Några mer specifika funderingar:
1) Bör jag fuska och ta en helikopter från Kvikkjokk till Staloluokta alternativt från Aktse till Stora Sjöfallet för att det inte ska bli för jäktigt? Det är lite motvilligt, men om det behövs så får det bli så. Är det i så fall bättre att ordna transport tillbaka från Aktse för att slippa gå sträckan till Saltoluokta som man gjort så många gånger?
2) Är Alggajavvre värt ett besök, eller kan man lika bra gå direkt in i Sarvesvagge? Runt Tjåggnåristjåhkkå eller genom Jiegnnavagge?
3) Ska man rentav välja Alggavagge istället för Sarvesvagge och gå runt Ålkatj? Nu börjar det bli väl långt :)
4) När man passerat Gådokjåhkå-bron, kan man vika av österut och gå utmed blåmarkerad skiss eller i närheten? Minns att Grundsten ritat en rutt som går ner mot Pårte istället.
5) Några trevliga topptursförslag som ni skulle kunna ge?
6) Andra tips på modifieringar för extra vackra områden?

Tusen tack!
 

Bilagor

  • Ruttförslag.JPG
    Ruttförslag.JPG
    300.6 KB · Visningar: 358
Angående din blåmarkerade led… Ett alternativ är att gå ända ned till Rapaälven och till och med beställa båtskjuts till Aktse. Jag har beskrivit denna del här - Älgarnas Väg i södra Rapadalen - BeesBlog - Utsidan. En fantastisk del av Södra Rapadalen där du kan gå i Axel Hambergs fotspår.

Stort tack för det! Jag läste på länken och måste dock erkänna att jag inte får ihop hur flygfotobilden och markeringarna för vaden förhåller sig till fjällkartan. Jag vet ju att det finns en båtlänning vid Nammasj, men alltså en även söder om Rapadeltat?
 
Stort tack för det! Jag läste på länken och måste dock erkänna att jag inte får ihop hur flygfotobilden och markeringarna för vaden förhåller sig till fjällkartan. Jag vet ju att det finns en båtlänning vid Nammasj, men alltså en även söder om Rapadeltat?
Ja båtlänningen fanns precis mittemot den på norra sidan:

Båtlänningen02.jpg

Så här såg anslaget ut:

Båtlänningen.jpg


Det här var ju 2008 så du bör ringa Anne-Sophie Länta och fråga henne om det fortfarande fungerar med skjutsen - aktsebo.se
 
Tack för det! Och punkterna för vaden något i stil med bifogad bild?
 

Bilagor

  • Vad Litnok.JPG
    Vad Litnok.JPG
    35.1 KB · Visningar: 133
Tusen tack! Visst beskriver du att ni tog skogsvadet på vägen dit och älgvadet på vägen tillbaka? Men på flygfotot ser det ut som att man måste passera båda vattendragen för att kunna ta sig mot stugan? Antar att hela ryggsäcken får bada om man ska ta sig över älgvadet? :)
 
Om du går via skogsvadet går du över Lidnokjåkåsj längre upp i björkskogen och där är den inte så djup som nere vid Rapaälven. Något annat besvärligt vad finns inte på den vägen.
Älgvadet skulle jag nog inte välja för säkerhets skull, ryggsäcken måste bäras på huvudet.
 
Jättekul att se någon som spänner bågen. Alla som planerar för södra sidan av Rapadalen förtjänar respekt, även om jag motvilligt erkänner att det kanske inte är något för mig. Här är några personliga svar, inga sanningar: 1. Det är inte fusk. Var öppen för helikopter från Aktse. Kungsleden norrut därifrån är vacker, men lär ändå bli ett antiklimax på slutet av din avancerade tur. Om du istället flyger från Kvikkjokk går det lika bra att kliva av vid Tarralouppal, vilket bör locka om Sarek är huvudmålet. 2. Ser inte vitsen med att gå mot Algavagge från västerutan att gå till kapellet och norra sidan av sjön. Annars kan du gå upp i Jiegnavagge direkt från Njoatsosvagge, brant men det grejar du, och fortsätta i österut i Sarvesvagge. 3. Nej, inte på den här turen. 4. Vet ej. 5. En ogjord topptur som fascinerar mig är Kanalberget, som du når från Sarvesvagge. 6. Bielloriehppes östkam. Låt dig inspireras av Fowwes blogg: https://www.utsidan.se/cldoc/hostfargerna-i-sarek.htm Den turen hade jag gärna varit med på.
 
Senast ändrad:
Om du går via skogsvadet går du över Lidnokjåkåsj längre upp i björkskogen och där är den inte så djup som nere vid Rapaälven. Något annat besvärligt vad finns inte på den vägen.
Älgvadet skulle jag nog inte välja för säkerhets skull, ryggsäcken måste bäras på huvudet.

Strålande, tusen tack. Då har jag en plan för slutetappen. Ska bara höra efter med Länta om skjutsmöjligheter.
 
Jättekul att se någon som spänner bågen. Alla som planerar för södra sidan av Rapadalen förtjänar respekt, även om jag motvilligt erkänner att det kanske inte är något för mig. Här är några personliga svar, inga sanningar: 1. Det är inte fusk. Var öppen för helikopter från Aktse. Kungsleden norrut därifrån är vacker, men lär ändå bli ett antiklimax på slutet av din avancerade tur. Om du istället flyger från Kvikkjokk går det lika bra att kliva av vid Tarralouppal, vilket bör locka om Sarek är huvudmålet. 2. Ser inte vitsen med att gå mot Algavagge från västerutan att gå till kapellet och norra sidan av sjön. Annars kan du gå upp i Jiegnavagge direkt från Njoatsosvagge, brant men det grejar du, och fortsätta i österut i Sarvesvagge. 3. Nej, inte på den här turen. 4. Vet ej. 5. En ogjord topptur som fascinerar mig är Kanalberget, som du når från Sarvesvagge. 6. Bielloriehppes östkam. Låt dig inspireras av Fowwes blogg: https://www.utsidan.se/cldoc/hostfargerna-i-sarek.htm Den turen hade jag gärna varit med på.

Stort tack för dina synpunkter.

1. Ja, jag får vara öppen för det. Ska hämta Grundstenboken i helgen och sätta mig med kartan och försöka estimera tidsåtgången. Om det blir för tajt får jag ta helikopter tillbaka. Tycker annars det är trevligt att avsluta med en 2-rättersmiddag i Saltoluokta. Har preliminärbokat säng och middag där, som jag i värsta fall avbokar.
2. Bra poäng. Hade kapellet i åtanke, men ritade lite för snabbt och slarvigt. Min faster och hennes man gifte sig där en gång i tiden. Hade varit kul att gå förbi det.
5-6. Jättefina tips. Ska titta på Fowwes blogg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 1
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...