Inplastad karta eller ej ??

Hej, en fråga till er lite mer erfarna än jag, bör man ha en inplastad karta när man går i fjällen eller klarar man sig utan......jag vill inte att kartan ska falla isär om det blir lite sämre väder.

Tackar på förhand
Uffe
 
Ja, det tycker jag. Åtminstone på framsidan bör den vara plastad, är plasten av lite tjockare variant blir kartan lätt för klumpig om man plastar både fram- och baksida.

Och om inte annat kommer kartan att hålla mycket längre plastad, den slits fort i vikningarna om den är oplastad.

Alternativt kan du ju ha den i ett plastfodral om du inte vill plasta den, det kan vara svårt att få till det utan en massa fula veck.

/Åsa
 
Klipp och plasta

Klipp isär kartan och plasta in de delar du kommer att använda. Använder du både fram- och baksida blir det sällan mer än 2-3 A5 blad. Regnsäkra, smidiga att ha i benfickan och styva vilket möjliggör kartläsning med en hand. Priset för plastningen är 20 kr per A4-ark, vilket alltså ger dig 4 stycken A5-dubbelsidor. det enda du missar är en rejäl överblick över hela området, men det kan du lösa genom att kopiera en förminskad översiktskarta och ha med. Den kommer du sällan att behöva i all fall skall du upptäcka.

Lycka till

Kalle
 
För info: Jag såg att Clas Ohlsson hade självlaminerande (ingen maskin behövs) plastark i A4 för 119:-/10st, när jag var där igår.

Stefan
 
Map proof

Plastning är bra, men gör samtidigt kartan lite bängligare.

Fodral har som sagt nackdelen att kartan ändå slits när man viker om den, och risken finns att man måste vika om även när det regnar. Och så väger det ju en del.

Förra vandringen testades Nikwax kartimpregnering och den är inte helt dum! Vi var skeptiska, men kartan blev både regn- och viksäker.
Jag vet inte hur många säsonger impregneringen tål, men kartan överlevde i alla fall en tiodagarsvandring utan problem.
 
Re: Map proof

Förra vandringen testades Nikwax kartimpregnering och den är inte helt dum! Vi var skeptiska, men kartan blev både regn- och viksäker.
Jag vet inte hur många säsonger impregneringen tål, men kartan överlevde i alla fall en tiodagarsvandring utan problem. [/QUOTE]

Var kan man köpa denna kartimpregnering? Detta har jag aldrig hört talas om
 
Re: Map proof

Nordesjo; sa:
Förra vandringen testades Nikwax kartimpregnering och den är inte helt dum! Vi var skeptiska, men kartan blev både regn- och viksäker.

Väldigt nyfiken på hur impregneringen kan hindra fibrerna från att slitas isär i vecken?

Att en impregnering kan göra kartan regntålig är ju uppenbart, man kan ju t.ex. smälta in stearin/paraffin i ett vanligt papper för att få liknande resultat (fast det blir ju lite missfärgning).

Men just klippa isär kartan tycker jag är vettigt, fast det bästa är ju då att ha TVÅ kartor (så man slipper ha två bitar framme om man råkar röra sig precis vid en skarv). Fast dubbelt så många papper blir ju mer vikt (och plasten väger ju en del när man plastar in), men man behöver ju inte ta med sig mer än man behöver.
 
Laminera

Jag tycker det är perfakt att laminera.

Man klipper i lagom stora bitar (eller scannar och skriver ut). De håller för allt, regn, paddling, sittunderlag. På baksidan kan man skriva upp bra att ha info osv, viktiga telefonnummet, tågtider och annat som annars hamnar i byxfickan på ett vanligt papper och snabbt förvandlas till gegga i första hällregn;-)

Scannar man så kan man dela ut en karta till alla i gruppen och det är ju inte heller fel!

Sen är de perfekta att skriva på, permanent OH penna funkar bra (går att tvätta bort med sprit när man kommer hem).

Sen kan det vara bra att ha den vanliga kartan oxå, vid syftning planering osv. Men den tar man ju inte fram i ovädret.
 
Skriva ut på tyvek då?

Är det någon som testat att skriva ut en karta på en vanlig färgskrivare på tyvek? Det borde vara det ultimata med tanke på att man då tar bara precis det område man vill ha och att det är vädertåligt och dessutom lätt och rivstarkt.

Tyvek går att köpa på portorder för inte alltför stora summor.

Kalle
 
Varför inte kartfodral?

Klart enklast att använda ett kartfodral typ Ortlieb istället för att klippa och klistra, impregnera, plasta in etc. Ibland får man vika om kartan, men hur ofta beror på storlek på kartfodralet. Och visst, kartan slits i vecken, men det tar ju många vandringar i samma område för att kartan ska gå sönder så pass att den blir obrukbar. Dessutom är kartor ofta att betrakta som färskvara och ska bytas ändå efter ett par år. Fjällkartor kostar c.a.80 spänn. Knappast en av de större utgifterna. Själv använder jag ett litet Ortlieb karfodral för fjällkartan eller gröna kartan, beroende på vart man ska. Det enda klippandet och klistrandet jag har känt behov av är att klippa ut vegetationsdefinitioner etc. från vegetationskartan, limma det bladet på en tunn kartongbit och ha det som baksida till vegetationskartan, i ett större Ortlieb kartfodral.
 
Re: Re: Map proof

nermander; sa:
Nordesjo; sa:
Förra vandringen testades Nikwax kartimpregnering och den är inte helt dum! Vi var skeptiska, men kartan blev både regn- och viksäker.

Väldigt nyfiken på hur impregneringen kan hindra fibrerna från att slitas isär i vecken?

Jag har använt Mapproof några år och är nöjd med regnbeständigheten. Har dock inte märkt att kartan skulle bli tåligare mot slitage i vecken.

/Håkan
 
Leta upp en polare som är orienterare så kan han nog med glädje ge dig en hel hög med plastfickor för kartor. Lämpligen i A3 format, vik in kartan i detta fodral och tjepa igen med silvertejp. Fungerar alldeles utmärkt utan att det kostar några pengar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Melvham Trparksmötet - karta Fjällvandring 4
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Naturnissen Ladda ned karta från lantmäteriet? Fjällvandring 11
Utetant Karta Gautelis? Fjällvandring 3
mkadventure Funäsfjällen karta Fjällvandring 4
Felle96 karta Fjällvandring 2
Hmk Ny karta Muttos och östra Sjavnja Fjällvandring 9
Nervös Karta Grövelsjön Fjällvandring 6
Rapps Vadvetjåkka Karta Fjällvandring 1
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
mick102 Karta Kungsleden Fjällvandring 11
bfia73 karta på nätet Fjällvandring 1
Hemskis Online Karta med Sareks gräns? Fjällvandring 1
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
P.D Pertex i på karta. Fjällvandring 3
flea Karta Helags+sylarna Fjällvandring 2
granbom Vad är detta för karta? Fjällvandring 2
Igelkotte Karta över Kebnekaiseområdet Fjällvandring 27
linda_a Karta över Norska fjällen? Fjällvandring 9
dennis_h Karta Jotunheimen Fjällvandring 6
perniklasjoh Karta över skåneleden ? Fjällvandring 2
Pé Bok/karta Kungsleden Fjällvandring 4
lusth Karta Keb? Fjällvandring 0
sursta Karta över Jotunheimen Fjällvandring 3
Pigge2 Norsk karta? Fjällvandring 2
fjelltur Karta över Lofoten Fjällvandring 17
Filip J Jotunheimen/karta Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Karta & Kompass Fjällvandring 3
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.