Inplastad karta eller ej ??

Re: Laminera

fafner; sa:
Scannar man så kan man dela ut en karta till alla i gruppen och det är ju inte heller fel!

Inskannad karta och utskriven på färglaser. Sen har jag dem i ett kartfodral (A3 plastficka kör jag med). Det fungerar alldeles utmärkt.

Har testat med inplastad också och det fungerar ju rätt bra, men kartan slits ju ut då också och det väger rätt mycket.

/Jonas U
 
Inscannade och utskrivna

Kartor utsrivna på skrivare (i alla fall bläckstråle) är väldigt fuktkänsliga. Färgen löses upp direkt av vatten. De bör alltså förvaras vattentätt eller plastas in på något annat sätt.

Färgen verkar också mycket UV-känslig. Laminatfickor som ger hårda laminat stoppar tydligen inte UV-ljus på samma sätt som annan plast. En utskriven och laminerad karta som en kompis hade på ett kajakdäck i två dagars starkt solsken blev blekt till oigenkännlighet. Min karta (utskriven, laminerad) som dessutom låg i SealLine kartfodral (hängslen och livrem!)klarade sig betydligt bättre.

Fjäll- och vandringskartor brukar jag plasta in på gammalt hedeligt sätt för att kunna vika och stoppa i fickan. Blank, tunn plast håller länge. Min Sarekkarta har jag haft på många turer vinter som sommar i över tio år, och plasten är fortfarande rätt OK.

Peter
 
nermander; sa:
Icke att förglömma så är det normalt upphovsrättsbrott att scanna och skriva ut.

Nja, så länge som du köpt originalet och bara använder kartan själv är det väl OK?
Samma sak som att ta en säkerhetskopia av programvara.
Däremot får du inte ge kopior till andra.
 
Väldigt nyfiken på hur impregneringen kan hindra fibrerna från att slitas isär i vecken?

Jag antar att det oftast är blöta och vikning tillsammans som pajar kartorna i vecken.

Annars är det väl precis som med allt papper: bestrukna papper håller bättre. Impregnering som lägger sig runt fibrerna ger ju ökad hållfasthet.
Det är inte konstigare än att glasfiberarmerad plast är mer hållfast än bara fiberglas, att armerad betong är starkare än bara ett nät av armeringsjärn osv.

På sätt och vis blir ju den impregnerade kartan ett kompositmaterial. :)
Ska man snacka teknologsprpåk är pappersfibrerna "förstärkningsfas" och impregneringen (som troligen är polymer) är "matris".

Men som sagt: ännu har jag bara testat på en veckovandring, så jag är inte helt "TV-shop-frälst" ännu. Det lär ju knappast vara hållfastare än inplastning. Vi får se efter säsongens utflykter.

Var kan man köpa denna kartimpregnering? Detta har jag aldrig hört talas om

De flesta friluftbutiker säljer Nikwax-grejer. Map proof ser man inte så ofta, men butikerna kan ju beställa hem.
 
GustavOh; sa:
Nja, så länge som du köpt originalet och bara använder kartan själv är det väl OK?
Samma sak som att ta en säkerhetskopia av programvara.
Däremot får du inte ge kopior till andra.

Såvitt jag vet är det där en gråzon. Normalt sett får du inte kopiera alls (gissa varför det heter "copy right" på engelska).

Kartor är ju normalt prissatta utifrån att du ska köpa en ny när den gamla slits ut.

Just programvara är ett undantag från de normala reglerna.
 
Man får kopiera!

Man får kopiera för eget bruk. Detta gäller allt utom byggnadsverk och dataprogram som har specielregler. Och nej, men behöver inte äga originalet för att få göra en kopia. Du får kopiera kompisens karta, det är helt lagligt. Du får också kopiera kompisens CD eller bok om det är för eget bruk.

Det där med att dela ut till en grupp är dock mer tveksamt. Om alla i gruppen får låna din karta och kopierar själva är det OK.

Peter
 
Hej

Inför fjällvandring har jag kopierat de avsnitt på kartan som är aktuella på en färgkopiator.
Jag kopierade till A4 som jag sedan vek dubbelt till A5. Därefter laminerade jag kopiorna i fickor för A5-format. Dessa fickor passar utmärkt i min benficka. Väldigt behändigt! Jag har dock alltid med mig den "riktiga" kartan men den ligger i tryggt förvar i ryggsäcken. Redo att tas upp vid behov.
Jag kopierar även kartor inför paddelturer men då i A4 eftersom det passar bra framför sittbrunen.
Min lycka är att företaget jag arbetar på har schyssta färkopiatorer samt lamineringsmaskiner som jag får använda.

Mvh Henrik
 
"Enskilt" bruk inte det samma som "privat"

Peter har helt rätt - man får framställa ett antal kopior för enskilt bruk.
Med enskilt bruk menas inte bara "privat bruk", utan även "inom familje- eller umgängeskretsen, av arbetskollegor samt inom mindre slutna föreningar, ordenssällskap eller liknande".

Så att kopiera upp åt vandringskompisarna får man se som lugnt.

(Eberspächerparentes: Vad gäller programvara så är reglerna klart inskränkta - där handlar det i huvudsak bara om säkerhetskopiering. Och i och med att man har installerat programvaran på sin dator har man redan gjort en sådan (den inköpta skivan blir säkerhetskopian, brukskopian finns i burken). Det tänker inte alla på.)
 
Enskilt bruk

Hej,

Jag var tvungen att kolla upp angående scanna in kartor och jag ser inget som hindrar det.

Från Upphovsrättslagen:
12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.

Första stycket gäller inte datorprogram och ger inte rätt att uppföra byggnadsverk.

http://www.nir.nu/aktuellt.asp?ID=17

Jag ser inte heller något problem att ge kompisarna kopior av utskrifterna.

På kartorna står det förvisso att man inte får mångfaldiga eller återgiva dem, men enskilt bruk är ju inte mångfaldigande och återgivning.

Även Metrias hemsida tar upp detta och de talar också om mångfaldigande:
http://www.metria.com/gsd/upphovs.htm

Förvisso har skriver de så här, men jag ser inget i lagen som antyder att detta skulle vara förbjudet:
"Scanning och digitalisering av en kartbild får endast ske efter medgivande från Lantmäteriverket."

/Jonas U

[Ändrat av utter 2003-03-14 kl 21:42]
 
För att återgå till ursprungsämnet kan jag berätta att jag brukar köpa fjällkartan, klippa bort onödigt bjäfs som ramen och teckenförklaringen, plasta båda sidorna (och vika plasten på ena sidan över kanten så att minst 5 cm går över på andra sidan) och sedan vika ihop hela skrället och ha i benfickan. Håller hur länge som helst och är oerhört praktiskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Melvham Trparksmötet - karta Fjällvandring 4
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Naturnissen Ladda ned karta från lantmäteriet? Fjällvandring 11
Utetant Karta Gautelis? Fjällvandring 3
mkadventure Funäsfjällen karta Fjällvandring 4
Felle96 karta Fjällvandring 2
Hmk Ny karta Muttos och östra Sjavnja Fjällvandring 9
Nervös Karta Grövelsjön Fjällvandring 6
Rapps Vadvetjåkka Karta Fjällvandring 1
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
mick102 Karta Kungsleden Fjällvandring 11
bfia73 karta på nätet Fjällvandring 1
Hemskis Online Karta med Sareks gräns? Fjällvandring 1
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
P.D Pertex i på karta. Fjällvandring 3
flea Karta Helags+sylarna Fjällvandring 2
granbom Vad är detta för karta? Fjällvandring 2
Igelkotte Karta över Kebnekaiseområdet Fjällvandring 27
linda_a Karta över Norska fjällen? Fjällvandring 9
dennis_h Karta Jotunheimen Fjällvandring 6
perniklasjoh Karta över skåneleden ? Fjällvandring 2
Pé Bok/karta Kungsleden Fjällvandring 4
lusth Karta Keb? Fjällvandring 0
sursta Karta över Jotunheimen Fjällvandring 3
Pigge2 Norsk karta? Fjällvandring 2
fjelltur Karta över Lofoten Fjällvandring 17
Filip J Jotunheimen/karta Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Karta & Kompass Fjällvandring 3
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.