Inplastad karta eller ej ??

Jag brukar själv plasta in kartor och håller inte med om att de är förbrukningsvaror. Trots allt så har "man" ju ganska många kartor och skulle man ständigt behöva köpa nya så blir det rätt dyrt. Sen är ju gamla kartor lite av nostalgiobjekt för mig. Det är skoj att kolla på en gammal karta och drömma sig bort..

/Dave
 
Re: Varför inte kartfodral?

Raskesven; sa:
Klart enklast att använda ett kartfodral typ Ortlieb istället för att klippa och klistra, impregnera, plasta in etc.
´

Håller med om kartfordral men delvis av en annan orsak. Jag har bekanta som förlorat kartan i hårt väder eftersom den inte satt fast i något.

Ett kartfordral runt halsen, fastsatt i kläderna eller ryggan förhindrar bortblåsning och kan också användas för godis, extra tändstickor mm.

J
 
uao; sa:
Hej, en fråga till er lite mer erfarna än jag, bör man ha en inplastad karta när man går i fjällen eller klarar man sig utan......jag vill inte att kartan ska falla isär om det blir lite sämre väder.

Tackar på förhand
Uffe

Hej Uffe!

Klart du ska plasta in din karta! inte allt jobbigt, det gör man på 5 minuter! god tur i fjällen!
 
Lundhags..

..är generalagent för Nikwax och säljer Nikwax Kartimpregnering. Den finns i deras katalog. Räcker till ca 4-5 medelstora kartor enligt katalogen. Priset behagar dom inte tala om. http://www.lundhags.se/ under vårdprodukter.
Annars går det utmärkt att plasta in kartorna. Själv brukar jag ibland göra så att jag klipper kartan i ett antal rutor och placerar dessa på kartplasten med ett par millimeters mellanrum för att sedan täcka med kartplast på andra sidan. Sedan kan man vika kartan där mellanrummen är vilket medför att kartan inte skadas/slits just där utan slitningen blir bara på plasten där ingen karta finns :).

MVH ///Claes http://fjallen.get.to/
 
Inget behov att plasta in kartan.

Intressant tråd. Att läsa om otaliga metoder att plasta in kartan eller förvara den på ett annat vis har varit kul.

Själv har jag aldrig gjort något liknande utan förvarat kartan i det ursprungliga plastfodralet, och ja - det har regnat, snöat och åskat men kartorna har klarat sig. I vandringsbruk har jag inte upptäckt något behov att plasta in kartan. Situationen kan dock vara en annan om behovet är dagligt. Och att kartor är färskvara håller jag med om. Efter några år är det nog bra att köpa en ny karta i alla fall.
 
Re: Inget behov att plasta in kartan.

Själv har jag aldrig gjort något liknande utan förvarat kartan i det ursprungliga plastfodralet, och ja - det har regnat, snöat och åskat men kartorna har klarat sig.
Jag antar att du då inte har vecklat ut kartan i regn, så att den blivit genomblöt?
 
Re: Hur var det med tyvek?

joru; sa:
Kom igen nu, ingen som har testat att scanna och skriva ut på Tyvek?

/J

Man har skrivit ut på papper från http://www.lat26inc.com/ (kolla "Waterproof Inkjet Paper") vilket antas(!) vara Tyvek-liknande, fast "lite blankare och lite styvare". Se här..

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8623
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8806

Vilket bläck man har använt eller bör använda har jag ingen aaning om..

/Ola (nöjd användare av terrängkarta och sjökort tryckt på tyvek)
[Ändrat av dexecupen 2003-03-21 kl 04:13]
 
Re: Re: Hur var det med tyvek?

dexecupen; sa:
joru; sa:
Kom igen nu, ingen som har testat att scanna och skriva ut på Tyvek?

/J

Man har skrivit ut på papper från http://www.lat26inc.com/ (kolla "Waterproof Inkjet Paper") vilket antas(!) vara Tyvek-liknande, fast "lite blankare och lite styvare". Se här..

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8623
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8806

Vilket bläck man har använt eller bör använda har jag ingen aaning om..

/Ola (nöjd användare av terrängkarta och sjökort tryckt på tyvek)
[Ändrat av dexecupen 2003-03-21 kl 04:13]

Tackar, ska prövas!

J
 
För mig är det ultimata kartfodral(plats för höjdmätare, kompass, gps, penna, clinometer, lupp, godis, etc etc). Sedan gillar jag inte att plasta då jag gillar att rita ut kurser och gradantal med blyertspenna på kartan(anteckna noga och ofta om orienteringen är svår). Använd lite tid på att hitta ett skönt läge för kartfodralet så det inte hänger och slänger när du rör dig. Jag fick ett tips för många år sedan att man kan noga plasta in kartan för sedan att lägga den i blöt. Då kan man FÖRSIKTIGT skrapa bort pappret och bara trycket finns kvar på plasten(inga garantier för att det funkar). Min erfarenhet är att dom som har kartan nedstoppad i en ficka eller ryggsäcken inte använder kartan tillräckligt( den norska metoden: alla har kartan i ryggsäcken/fickan tills alla är överens om att ingen vet var man är).

Dag Eriksen
Naturguidelärare
 
Syntetmaterial

Jag gick precis förbi Naturkompaniet på Kungsgatan i Stockholm. De har kartor i syntetmaterial som ska klara väta, inte gå sönder när man viker dem hit och dit, det går att skriva på dem med blyerts och sen bara sudda bort det. De kartor som fanns var 12 stycken över trakterna kring Stockholm, och det stod SSSK på kartorna. Skalan var 1:50000 och priset cirka 130 kr. Kartan var större, och täcker större område än vad gröna kartan gör. Jag kollade kartan och såg ingen större skillnad mot t.ex gröna kartan. Materialet känns nästan som lite vaxat. Idén verkar god. Hoppas det materialet kommer för övriga kartor också. Med en sådan karta i kartfodralet (byxor & hängslen) behöver man kanske aldrig mer köpa en ny karta p.g.a. slitage i alla fall.
 
Re: Syntetmaterial

Raskesven; sa:
Jag gick precis förbi Naturkompaniet på Kungsgatan i Stockholm. De har kartor i syntetmaterial som ska klara väta, inte gå sönder när man viker dem hit och dit, det går att skriva på dem med blyerts och sen bara sudda bort det. De kartor som fanns var 12 stycken över trakterna kring Stockholm, och det stod SSSK på kartorna. Skalan var 1:50000 och priset cirka 130 kr. Kartan var större, och täcker större område än vad gröna kartan gör. Jag kollade kartan och såg ingen större skillnad mot t.ex gröna kartan. Materialet känns nästan som lite vaxat. Idén verkar god. Hoppas det materialet kommer för övriga kartor också. Med en sådan karta i kartfodralet (byxor & hängslen) behöver man kanske aldrig mer köpa en ny karta p.g.a. slitage i alla fall.

Det lär vara SSSK: s specialedition som lanserades för några år sedan. Kartorna är särtryck av Gröna Kartan för Sthlms län och angränsande områden. Den är gjord i tyvekk :).

J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Melvham Trparksmötet - karta Fjällvandring 4
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Naturnissen Ladda ned karta från lantmäteriet? Fjällvandring 11
Utetant Karta Gautelis? Fjällvandring 3
mkadventure Funäsfjällen karta Fjällvandring 4
Felle96 karta Fjällvandring 2
Hmk Ny karta Muttos och östra Sjavnja Fjällvandring 9
Nervös Karta Grövelsjön Fjällvandring 6
Rapps Vadvetjåkka Karta Fjällvandring 1
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
mick102 Karta Kungsleden Fjällvandring 11
bfia73 karta på nätet Fjällvandring 1
Hemskis Online Karta med Sareks gräns? Fjällvandring 1
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
P.D Pertex i på karta. Fjällvandring 3
flea Karta Helags+sylarna Fjällvandring 2
granbom Vad är detta för karta? Fjällvandring 2
Igelkotte Karta över Kebnekaiseområdet Fjällvandring 27
linda_a Karta över Norska fjällen? Fjällvandring 9
dennis_h Karta Jotunheimen Fjällvandring 6
perniklasjoh Karta över skåneleden ? Fjällvandring 2
Pé Bok/karta Kungsleden Fjällvandring 4
lusth Karta Keb? Fjällvandring 0
sursta Karta över Jotunheimen Fjällvandring 3
Pigge2 Norsk karta? Fjällvandring 2
fjelltur Karta över Lofoten Fjällvandring 17
Filip J Jotunheimen/karta Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Karta & Kompass Fjällvandring 3
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.