Inköp av Tarp - modell, uppsättning?

Jag hittade den här tarpen med många fästpunkter, låg vikt och lågt pris.

Jag har inte hittat speciellt mycket skrivet om den. Enligt någon behöver den sömtätas.
Jag tänker beställa en till mig.
:)
 
Jag har med mig stavar även om jag inte använder dom hela tiden. Men dom är bra om man ska vada samt när det är stenigt eller helt enkelt när man blir lite trött. På den ena staven har jag satt fast en kameragänga så att jag kan använda den som kamerastativ (enbent). Jag har även ett litet kamerastativ som jag kan skruva fast på staven så att jag kan filma mig själv när jag går.

Stavar vid vad kan vara smidigt. Vandrade genom Sarek förra sommaren utan stavar. Var många vad och enligt många högt vattenstånd så de forsade på ganska rejält ibland. Tror inte vi mötte någon utan stavar eller vandrarkäpp. Men det gick bra ändå, vi tog god tid på oss att hitta bra vadställen och på några ställen tog vi en ryggsäck åt gången.

Dedär med kameragänga på staven var en intressant lösning. Har tänkt köpa ett stativ till sommarens vandringar men att kunna använda staven, om jag tar med mig ett par, som ett komplement låter som en utmärkt ide!
 
hejsan
min 50 -öring...;)
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_29_165&products_id=840
gör din egen tarp
32gr/m2 ripstop
du får de mått du vill och den blir lätt.
lägg ett band i skarven med öglor i kanterna.

vänligen nils

Om jag någongång ska tillverka ett eget tarp eller liknande kan detta verkligen vara intressant. Men till att börja med blir de att köpa en färdig produkt :)

Jag hittade den här tarpen med många fästpunkter, låg vikt och lågt pris.

Jag har inte hittat speciellt mycket skrivet om den. Enligt någon behöver den sömtätas.
Jag tänker beställa en till mig.
:)

Har också tittat på den, anledningen till att den gick bort för mig var att jag kände att den kanske blir lite liten. Men 280 x 240 cm kanske är fullt tillräckligt för ett tarp, någon som har provat? Annars gillade jag den också, många och ordentliga fästpunkter.
 
--- snipp till alpkit tarpen


Har också tittat på den, anledningen till att den gick bort för mig var att jag kände att den kanske blir lite liten. Men 280 x 240 cm kanske är fullt tillräckligt för ett tarp, någon som har provat? Annars gillade jag den också, många och ordentliga fästpunkter.

280 x 240 är helt tillräcklig i storlek, för att inte säga nästintill perfekt. större tarp är svårare att få rätt stuk utan en massa extra fästpunkter. helst när man vill köra samma uppsättning som etowan i youtube klippen.
min minsta tarp är 280 x 150... den är det minsta jag skulle använda för en sådan uppsättning (och har använt så).
så alpkit tarpen är ett bra köp ur rent fästpunkt och storleksmässigt. Ser bra ut annars oxå

BZ/
 
Jag har precis nyligen fått hem min DD Tarp XL så jag har bara hunnit att prova den i fält vid ett tillfälle.
Trots att den är stor som ett "hustak" och ett rejält vindfång så var det inga problem att strama upp den med snöre då det finns linfästen så det räcker...
Den prasslar inte mer än någon annan tarp jag har och den fungerade perfekt både mot snö och regn.
Grundimpregneringen är god och det går att skaka av den värsta vätan innan man packar ner den.

Jag köpte nåt billigt vattentätt nylontyg och sydde ett par "ormskinn" och det förenklar hanteringen när den skall upp och ner... Typ som på Youtube klippet.

http://www.youtube.com/watch?v=yB1spTRrhZw
 
Jag hittade den här tarpen med många fästpunkter, låg vikt och lågt pris.

Jag har inte hittat speciellt mycket skrivet om den. Enligt någon behöver den sömtätas.
Jag tänker beställa en till mig.
:)

Blev ju lite sugen på en sådan oxo nu :). Men måste den verkligen sömtätas?

Sömmen måste tätas. Jag brukar blanda badrumssilikon och kemiskt ren bensin till en lagom tjock blandning som jag penslar på sömmen så att det inte börjar läcka där.

Antar att detta borde funka på dessa sömmar också då?

Lutar ändå mer och mer mot en DD 3x3 tarp, billiga och de flesta vekar ju nöjda med den, Tänkte köra på paketet med frontline hammocken från huskey. Kan ju vara fint att hänga upp i stugan fina sommardagar och samtidigt komma undan myggen som kan bli lite väl många av en kväll i Tornedalen. Eller kanske tom ta med den på en tur någongång.

Gillar man sedan detta med tarp kanske man också vet lite bättre vad man vill ifall man skulle sy sig ett i framtiden, eller när man ber någon annan sy ett åt en :cool:
 
Helsport Tarp har inte tejpad söm, den är sydd med en tråd som skall svälla och täta när den blir utsatt för fukt. Jag vet inte hur mycket väta som behövs för att det ska funka och jag tröttnade på att vänta, den läckte vid minsta regnskur... Efter att ha blivit blöt ett antal gånger så tröttnade jag och tätade sömmen med Seamsealer så nu funkar den.
Anledning till att jag införskaffade en DD Tarp XL är att den är större och har betydligt fler och starkare linfästen plus tejpade sömmar, jag tycker att den helt enkelt är bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Funky5 Inköp av sovsäck! Bo och sova 9
Inköp av Thermarest Bo och sova 16
tobjan Hjälp med prioritering av inköp Bo och sova 14
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Pohman Tarp som passar vandringsstavar Bo och sova 11
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
dalnyn Tarp och mygg Bo och sova 4
UAO Tarp Bo och sova 5
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
fekki Sidepanel pull-outs till tarp Bo och sova 4
yps Tarp som solskydd Bo och sova 3
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
Micro553 Tarp 2 personer Bo och sova 16
såg Savotta loue eller Tarp på fjällturen Bo och sova 6
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
såg Pressäning eller Tarp Bo och sova 9
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
Karlaugust Tarp Bo och sova 19
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
niklaz Stång till tarp Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
alven Tarp för sju Bo och sova 7
gundj Bygga om ryggås till tarp Bo och sova 1
Piranha_paradise Tält vs Tarp Bo och sova 0
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
2004-06-16 arc exped Tarp Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.