Marmot Limelight 3P

Hejsan!
Jag har starka funderingar på ett Marmot Limelight 3P, det ska följa med på MC-turer genom Skandinavien, 2 pers och skapligt med utrustning ska det väl fungera till, ganska låg vikt: 2863 gr, packstorleken är vettiga 56X20, rymligt nog för 2pers L236 x B168 x H117 cm (3 måste vara trångt)
Jag är 190 lång och vill nog inte ha ett mindre tält än detta.
Den enda nackdelen är väl att man inte kan resa innertälet & yttertältet samtidigt vid t.e.x regn.
Bra är dock att man kan använda det till tarp och att det följer med skyddsgolv (Bare Bones setup).
Ska tydligen vara väldigt snabbt och enkelt att resa, flamsäkert, har två ingångar så man slipper kliva över varandra. sen är det ganska snyggt i orange/terracotta färgkombinationen.
Frågan som följer är, finns det bättre alternativ i samma prisklass? är t.e.x Bergans Kompakt 3 värt 700 extra eller är det för kort och lågt för mig?

http://www.youtube.com/watch?v=6_pqjzCL8CQ
http://www.youtube.com/watch?v=Gyvr-f6OLco

PS
Tror inte jag kan rättfärdiga köp av ett Hilleberg Saivo för 10500:- för mina behov även om det kittlar, kanske jag kan berättiga ett Marmot Nusku om jag tänkte tälta på fjället.

marmot_limelight_3.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har det mindre Earlylight (vill jag minnas det heter), har skrivit om det nånstans här på Utsidan. Jag gillar det, det är lätt att sätta upp, reflekterande linor, bra detaljer, osv. Han använt det vid paddling och vandring. En nackdel förutom att man reser innertältet först är att det är väldigt ljust i tältet. Det är iofs trevligt, men jag vaknar när det blir ljust ute och under försommaren blir det alldeles för tidigt för mig.
 
Jag har det mindre Earlylight (vill jag minnas det heter), har skrivit om det nånstans här på Utsidan. Jag gillar det, det är lätt att sätta upp, reflekterande linor, bra detaljer, osv. Han använt det vid paddling och vandring. En nackdel förutom att man reser innertältet först är att det är väldigt ljust i tältet. Det är iofs trevligt, men jag vaknar när det blir ljust ute och under försommaren blir det alldeles för tidigt för mig.

Nja.
Det finns ett mindre Limelight 2P också. Earlylight verkar vara en annan modell som är något mindre och lättare.

Earlylight 2P
http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=2886
Limelight 2P
http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=5065

PS
Det är väl skönt att kliva upp tidigt, lugnt och fridfullt.
 
Nyfiken på Limelight 3P

Jag funderar också på ett Limelight 3P att använda som ett luxuöst 2 personerstält. Har använt ett Namatj 2 i herrans många år och vill nu ha ett litet större tält med två absider att använda när det inte krävs absolut stormsäkerhet.

Hur stora är absiderna?
Funkar det att laga mat där osv?
Hur vindkänsligt är tältet?
 
Är inne på tredje säsongen med mitt Limelight 3P. Jag har mest använt det som kajaktält och då fungerar det bra. Utrymmet i absiderna är hyfsat och det går bra att laga mat där om man undviker höga lågor. Det som är både negativt och positivt är att yttertältet inte går ända ner till marken på kortsidorna. Det ger mycket bra ventilation, men om det blåser ordentligt så blir det kraftig vind i innertältet eftersom halva innerduken är myggnät. Det gör att det kan bli rätt kallt i tältet. Jag skulle inte använda det på kalfjället pga detta.
Palle
 
Jag har bara använt det vid 1 övernattnig än så länge, det blåste som fan och det kändes stabilt men det blev ganska dragit i tältet.
Jag ska ju inte använda detta på fjället utan vid MC-Turer sommartid och tror att det blir skönt med ett välventilerat tält när det är relativt varmt ute.
Känns som det är kanonkvalitet på prylarna.
Bra med varsin ingång när man är 2 så man slipper kliva över varandra.
Absiderna räcker till matlagning och att förvara packning i men absolut inget att sitta i.
 
Vaude Taurus II kanske inte är så tokigt, lite lågt i tak!
Vi har ett Taurus, och det är rätt trångt. Taket sluttar kraftigt både åt fotändan och åt sidorna så får det i princip bara plats att sitta upp för en person i taget. Maxhöjden är också lägre, c:a 95 cm mot Limelightens 115 cm, gör ju också sitt till. Tältet funkar ändå hyfsat eftersom vi är ganska korta, 174 resp. 165 cm. Men det går ju inte att fylla absiden med packning heller eftersom det bara finns en väg in i och ut ur tältet.

Vi brukar ha det till klätterturer då det är nära till bilen så vi kan ha packningen där, då går det bra. Det är hyfsat billigt, och enkelt att sätta upp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 5
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 3
slackie Dilemma - North Face VE-25 eller Marmot Limelight 3P? Bo och sova 15
Kameleonten Öglor på Marmot Limelight 3p Bo och sova 1
hallonraden marmot limelight 3p ??? Bo och sova 4
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
hsp Marmot hydrogen blixtlås öppnar sig själv Bo och sova 26
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
Segagubben Marmot Helium/Sawtooth Bo och sova 6
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
TheBostonRag Marmot Hydrogen/Helium/Phase20? Bo och sova 11
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Adelanteeee Marmot Lithium vs Helium Bo och sova 7
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
J88 Marmot Sawtooth vs Marmot Hydrogen Bo och sova 12
Göran.K Marmot Force 1 Bo och sova 0
julia_olsa.se Efarenhet av Marmot Catalyst 2p? Bo och sova 0
silly Marmot Bo och sova 3
Dagsvandraren Marmot Cloudbreak 20 Bo och sova 7
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
JoeSwede Marmot Plasma 15 eller WM Alpinlite? Bo och sova 23
Avancemang Marmot Hydrogen vs. Marmot Heium Membrain Bo och sova 2
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
orjanraberg Marmot Nusku 3P Bo och sova 5
Anneli Tvättinstruktion till Marmot Lithium MemBrain Bo och sova 2
millimeter Marmot Never Summer o dyl Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
gaazmaa Marmot Grid PLUS? Bo och sova 1
Zaphi Marmot Halo 4p Bo och sova 9
bengtfalke Marmot Never Winter sovsäck? Bo och sova 2
herbert.m Marmot Sawtooth Membrain sovsäck Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
MAW Marmot Helium Membrain / WM Apache GWS Bo och sova 13
EOF Marmot Alpinist 2p Bo och sova 1
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
mafor71 Exped - Orion extreme, Marmot Nusku eller Helsport Gimle Light Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.