Inknytning mitt på rep?!

Precis så här tycker jag är den bästa sättet! Detta är det som lärs ut på SKFs Kebkurs, åtminstånde när jag gick den. Kom ihåg att sätta en skruvkarbin från öglan efter knuten till selen. Knuten kallas falukorvsknuten eller gristrynet, så här behövs inget extra statiskt rep eller någon karbin som man måste lita på utan den används bara som back-up.

Avsluta knuten med en överhandsknut, ingen åtta, knuten ska likna en dubbelt halvslag slaget med dubbelt rep om den är snyggt och rätt slagen.

Fast jag undrar om det är rätt prioritering. Det är inga stora krafter det handlar om vid fall i en glaciärspricka, så att ha en karbin emellan torde inte innebära någon stor risk för materialbrott.

Däremot är tid och enkelhet helt avgörande när någon fallit, så att slippa knyta upp korvknuten
och istället bara klippa av en karbin borde innebära avsevärd fördel.

- Erik
 
Fast jag undrar om det är rätt prioritering. Det är inga stora krafter det handlar om vid fall i en glaciärspricka, så att ha en karbin emellan torde inte innebära någon stor risk för materialbrott.

Däremot är tid och enkelhet helt avgörande när någon fallit, så att slippa knyta upp korvknuten
och istället bara klippa av en karbin borde innebära avsevärd fördel.

- Erik

falukorvsknuten är mkt lätt att knyta upp! Dessutom kan den med fördel användas när man klättrar klippa också!
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nu har jag testat petzl-varianten i praktiken i ett replag på tre.
Det blev (precis som jag befarade) svårt för tredjemannen att hålla repet sträckt fram till mig (som gick i mitten). Jag fick hela tiden hålla uppsikt så jag inte trampade på slackrep. En bakåtprusik hade ju hjälpt, men då hade det blivit ännu mer rep att hålla koll på runt midjan.

Nä alpinfjäril plus karbin, eller gristryne blir det nästa gång.
 
Nu har jag testat petzl-varianten i praktiken i ett replag på tre.
Det blev (precis som jag befarade) svårt för tredjemannen att hålla repet sträckt fram till mig (som gick i mitten). Jag fick hela tiden hålla uppsikt så jag inte trampade på slackrep. En bakåtprusik hade ju hjälpt, men då hade det blivit ännu mer rep att hålla koll på runt midjan.

Nä alpinfjäril plus karbin, eller gristryne blir det nästa gång.

Jag kan meddela att vi (tre) testade lite olika varianter när det begav sig. Petzls variant innebar en del slack att hålla koll på vilket nyss beskrivits. Det slutade med att vi körde med alpinfjäril och karbin vilket funkade bäst enligt mitt tycke, men smaken är ju som...
 
Har läst en del om butterfly. Har läst följande:

*Den är svag och osäker (Amerikansk litteratur).
*Den är säkrare och förbrukar mindre rep än dubbelåttan.

Känns en aning motsägelsefullt.

Hur är det egentligen? Hade velat se ett diagram på hur mycket respektive knop försvagar repet/slingan.

Anledningen till min fråga är att man i grottsammanhang använder en dubbel karbin liknande Via Ferratta utrustning. Den är gjord av dynamiskt rep och ska knytas in i selens D-länk.

Frågan är vilken knut som är bäst. Har läst följande möjligheter:
*Överhandsknop.
*Dubbelt halvslag.
*Dubbelåtta.
*Alpinfjäril.
*Falsk alpinfjäril.
 
Kanske ett onödigt svar, men ett rep, typ 10,5 mm dynamiskt klätterrep, är så starkt så de knutar som föreslagits försvagar det inte mer än acceptabelt. Din rygg är nog knäckt långt innan repet skadats oavsett knuten.
 
Kanske ett onödigt svar, men ett rep, typ 10,5 mm dynamiskt klätterrep, är så starkt så de knutar som föreslagits försvagar det inte mer än acceptabelt. Din rygg är nog knäckt långt innan repet skadats oavsett knuten.

En alldeles riktig poäng där, men i många sammanhang är glaciärrepet ifråga av betydligt klenare dimensioner. Neråt 6 mm är inte helt ovanligt i Alperna numera.

/K
 
falukorven

+lätt att knyta upp
+mkt rep i själva knuten, trevligt när man ska bygga system

Det praktiska med karbin och prusik åt vardera hållet är ju om personen framför/bakom trillar i plurret så sitter det redan en karbin färdigt på repet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips