Inknytning mitt på rep?!

Precis så här tycker jag är den bästa sättet! Detta är det som lärs ut på SKFs Kebkurs, åtminstånde när jag gick den. Kom ihåg att sätta en skruvkarbin från öglan efter knuten till selen. Knuten kallas falukorvsknuten eller gristrynet, så här behövs inget extra statiskt rep eller någon karbin som man måste lita på utan den används bara som back-up.

Avsluta knuten med en överhandsknut, ingen åtta, knuten ska likna en dubbelt halvslag slaget med dubbelt rep om den är snyggt och rätt slagen.

Fast jag undrar om det är rätt prioritering. Det är inga stora krafter det handlar om vid fall i en glaciärspricka, så att ha en karbin emellan torde inte innebära någon stor risk för materialbrott.

Däremot är tid och enkelhet helt avgörande när någon fallit, så att slippa knyta upp korvknuten
och istället bara klippa av en karbin borde innebära avsevärd fördel.

- Erik
 
Fast jag undrar om det är rätt prioritering. Det är inga stora krafter det handlar om vid fall i en glaciärspricka, så att ha en karbin emellan torde inte innebära någon stor risk för materialbrott.

Däremot är tid och enkelhet helt avgörande när någon fallit, så att slippa knyta upp korvknuten
och istället bara klippa av en karbin borde innebära avsevärd fördel.

- Erik

falukorvsknuten är mkt lätt att knyta upp! Dessutom kan den med fördel användas när man klättrar klippa också!
 
Nu har jag testat petzl-varianten i praktiken i ett replag på tre.
Det blev (precis som jag befarade) svårt för tredjemannen att hålla repet sträckt fram till mig (som gick i mitten). Jag fick hela tiden hålla uppsikt så jag inte trampade på slackrep. En bakåtprusik hade ju hjälpt, men då hade det blivit ännu mer rep att hålla koll på runt midjan.

Nä alpinfjäril plus karbin, eller gristryne blir det nästa gång.
 
Nu har jag testat petzl-varianten i praktiken i ett replag på tre.
Det blev (precis som jag befarade) svårt för tredjemannen att hålla repet sträckt fram till mig (som gick i mitten). Jag fick hela tiden hålla uppsikt så jag inte trampade på slackrep. En bakåtprusik hade ju hjälpt, men då hade det blivit ännu mer rep att hålla koll på runt midjan.

Nä alpinfjäril plus karbin, eller gristryne blir det nästa gång.

Jag kan meddela att vi (tre) testade lite olika varianter när det begav sig. Petzls variant innebar en del slack att hålla koll på vilket nyss beskrivits. Det slutade med att vi körde med alpinfjäril och karbin vilket funkade bäst enligt mitt tycke, men smaken är ju som...
 
Har läst en del om butterfly. Har läst följande:

*Den är svag och osäker (Amerikansk litteratur).
*Den är säkrare och förbrukar mindre rep än dubbelåttan.

Känns en aning motsägelsefullt.

Hur är det egentligen? Hade velat se ett diagram på hur mycket respektive knop försvagar repet/slingan.

Anledningen till min fråga är att man i grottsammanhang använder en dubbel karbin liknande Via Ferratta utrustning. Den är gjord av dynamiskt rep och ska knytas in i selens D-länk.

Frågan är vilken knut som är bäst. Har läst följande möjligheter:
*Överhandsknop.
*Dubbelt halvslag.
*Dubbelåtta.
*Alpinfjäril.
*Falsk alpinfjäril.
 
Kanske ett onödigt svar, men ett rep, typ 10,5 mm dynamiskt klätterrep, är så starkt så de knutar som föreslagits försvagar det inte mer än acceptabelt. Din rygg är nog knäckt långt innan repet skadats oavsett knuten.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Kanske ett onödigt svar, men ett rep, typ 10,5 mm dynamiskt klätterrep, är så starkt så de knutar som föreslagits försvagar det inte mer än acceptabelt. Din rygg är nog knäckt långt innan repet skadats oavsett knuten.

En alldeles riktig poäng där, men i många sammanhang är glaciärrepet ifråga av betydligt klenare dimensioner. Neråt 6 mm är inte helt ovanligt i Alperna numera.

/K
 
falukorven

+lätt att knyta upp
+mkt rep i själva knuten, trevligt när man ska bygga system

Det praktiska med karbin och prusik åt vardera hållet är ju om personen framför/bakom trillar i plurret så sitter det redan en karbin färdigt på repet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips