Inknytning mitt på rep?!

Inknytning i Norge

I Norge använder man dubbelåttan och en karbin. I tillägg till detta används två korta prusikar (en på var sida om knuten) som används för att korta av repet tex om man står dumt till på en snöbrygga eller så medans förstemannen orienterar eller dylikt.

På så sätt har man alltid ett sträckt rep även om man inte håller ut avstånden.

Detta kan dock skilja sig från rutiner i tex Alperna.

Mvh
Micke
 
Använder man någonsin prusiken bakom knuten i praktiken?
Det känns mycket "renare" att varje person ansvarar för att hålla repet sträckt till den framför. Att dessutom börja hämta in slack till personen bakom känns bängligt.. Risk för reptrassel om du hämtat in slack åt båda hållen.
 
Använder man någonsin prusiken bakom knuten i praktiken?
Det känns mycket "renare" att varje person ansvarar för att hålla repet sträckt till den framför. Att dessutom börja hämta in slack till personen bakom känns bängligt.. Risk för reptrassel om du hämtat in slack åt båda hållen.

Det är väl inte jättevanligt, normalfallet är som du säger att man håller kollen framåt.

Det kan vara praktiskt om personen före står på en säker plats och näste man går på en utsatt ås eller så. Om han har tillräckligt upp med att hålla balansen kan det vara tacksamt att få hjälp med repet.

Mvh
Micke
 
Senast ändrad:
Det är väl inte jättevanligt, normalfallet är som du säger att man håller kollen frammåt.

Det kan vara praktiskt om personen före står på en säker plats och näste man går på en utsatt ås eller så. Om han har tillräckligt upp med att hålla balansen kan det vara tacksamt att få hjälp med repet.

Mvh
Micke

Jo det skulle vara om personen före står bra men har knixiga passage både framför sig och bakom sig.

Fast då blir det ju snarare så att tvåan säkrar upp trean. Det här är givetvis saker som bara kan avgöras i praktiken, men att säkra upp någon med en prusik känns ... sådär.
Bängligare än en höftsäkring och mindre säkert än att lägga repet runt en isyxa eller annan säkringspunkt..

Brasklapp: Skriver detta för att jag vill lära mig själv, inte för att jag tror jag kan undervisa andra.
 
För det första använder man INTE en karbin i Norge, man knyter in sig med ett kort statiskt rep i dubbelåtten, det korta statiska repet förbinder sittselen, bröstselen och dubbelåtten.
Prusikarna framför och bakom dubbelåttan används bla att korta ihop replaget vid ex fika, räddning och att åter ge utrustning till försteman. Rent ut sagt en fantastiskt bra ide!

Patrik, Norsk Breinstruktör.
 
Jag antar att vad som avses är att man vid utbildning av instruktörer undervisar om ovanstående metod. Annars måste det vara svårt att säga vad som INTE görs i Norge.

Beträffande Sverige kan jag tala om att man t ex i Enhörna har använt blått polypropylenrep (20 mm x 30 m), samt lite båtkarbiner och en sele av bagageremmar för att säkra vid fasadarbete på hög höjd. Det är dock inget vi i Sverige numera rekommenderar, och jag har slutat med det sedan jag blev "klättrare".

(Hm, hur lägger man in smileys med korkad uppsyn i texten?)
 
För det första använder man INTE en karbin i Norge, man knyter in sig med ett kort statiskt rep i dubbelåtten, det korta statiska repet förbinder sittselen, bröstselen och dubbelåtten.
Prusikarna framför och bakom dubbelåttan används bla att korta ihop replaget vid ex fika, räddning och att åter ge utrustning till försteman. Rent ut sagt en fantastiskt bra ide!

Patrik, Norsk Breinstruktör.

Hehe, ytterligare en variant alltså.

Men med risk för att vara tjatig så upprepar jag frågan till dig.:
1) När har du praktisk nytta av prusiken bakom dubbelåttan? Att den framför är en bra idé är ju uppenbart.
2) Hur hanterar du praktiskt repet när du hämtat in slack från två håll? Jag ser framför mig hur en person inknuten i mitten först hämtat in slack till personen framför och lindat överskottet över kroppen. Sedan hämtar han in slack till personen bakom. Om även detta slack lindas runt kroppen så blir det ju problem när personen framför börjar gå igen och du vill mata ut slacket igen (eftersom det hamnat underst)
 
För det första använder man INTE en karbin i Norge, man knyter in sig med ett kort statiskt rep i dubbelåtten, det korta statiska repet förbinder sittselen, bröstselen och dubbelåtten.
Prusikarna framför och bakom dubbelåttan används bla att korta ihop replaget vid ex fika, räddning och att åter ge utrustning till försteman. Rent ut sagt en fantastiskt bra ide!

Patrik, Norsk Breinstruktör.

Sorry,

så ska det vara ja. Tack Patrik, det var jag som mindes fel.

Micke
 
Själv brukar jag räkna med att sådana smileys är överflödiga, iom att det syns att det är jag som skriver. :)

OT:
Det där kunde jag ju ta som ett personangrepp, men inser att du i själva verket insett vad jag menar... Gränsen mellan att svara korrekt på ett inlägg - och personangrepp, är ibland hårfin. :)
 
För det första använder man INTE en karbin i Norge, man knyter in sig med ett kort statiskt rep i dubbelåtten, det korta statiska repet förbinder sittselen, bröstselen och dubbelåtten.
Prusikarna framför och bakom dubbelåttan används bla att korta ihop replaget vid ex fika, räddning och att åter ge utrustning till försteman. Rent ut sagt en fantastiskt bra ide!

Patrik, Norsk Breinstruktör.

Finns det några fördelar med dubbelåttan framför alpinfjäril?

/ Erik
 
Jag fick ett tips tidigare men är osäker om jag minns rätt...

Man knyter av en bit av repet med en överhandsknut, trär igenom det dubbla repet (öglan som blir när man knyter av repet) genom selen, trär sedan igenom överhandsknuten och avslutar med en överhandsknut eller en åtta. detta sätt påminner mkt om en vanlig inknytning i sele med åttan

Undrar om det var nån som hängde med på den beskrivningen...?

någon som har en spontan kommentar till denna korvknut/grisknorr?

Precis så här tycker jag är den bästa sättet! Detta är det som lärs ut på SKFs Kebkurs, åtminstånde när jag gick den. Kom ihåg att sätta en skruvkarbin från öglan efter knuten till selen. Knuten kallas falukorvsknuten eller gristrynet, så här behövs inget extra statiskt rep eller någon karbin som man måste lita på utan den används bara som back-up.

Avsluta knuten med en överhandsknut, ingen åtta, knuten ska likna en dubbelt halvslag slaget med dubbelt rep om den är snyggt och rätt slagen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Bästa varianten på pålstek vid inknytning Klättring allmänt 80
jockeadn Inknytning i bröstsele Klättring allmänt 2
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
christofferv håller mitt rep fortfarande? Klättring allmänt 1
najp Är mitt rep för gammalt ?? Klättring allmänt 19
sfrge Mitt stackars rep...... Klättring allmänt 3
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.