Ingen GPS mottagning i nytt tåg

Jag åkte i går för första gången med ett ”nytt” tåg. Tror att det heter Regina, med dörrarna i mitten av vagnen och inte som brukligt i ändarna.

Men så till frågan. Jag lyckades inte få kontakt med en enda satellit under de perioder jag provade, kanske 15 minuter tillsammans. Hade fönsterplats och höll GPSen mot fönstret. Är det någon typ av ”solfolie” som stoppar signalerna på dessa tåg, på samma sätt som det är på vissa nya bilar enligt tidigare diskussioner ?.
På hemresan var det ett äldre tåg, Intercity och då var det inga problem med mottagningen.

/Per Brune
 
Javisst ...

... är det metallbeläggning på glaset som hindrar signalerna. Sist jag stötte på fenomenet var det i alla fall en stark satellit som lyckades klämma sig in. Man kanske kan använda en yttre antenn om man kan smuggla ut den genom ett fönster, men de kanske inte är går attr öppna i nya tåg?
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
stämmer nog

Hej Per.

Tror också att det du upplevt har att göra med fönstren. Försökte i vintras ringa med vanlig Telia GSM mobil från ett danskt snabbtåg vid färd mellan Falkenberg och Göteborg. Vagnen hade ingång mitt på och olika golvplanenivåer.

Trots att vi passerade ett samhälle så var det mycket dålig mottagning och samtalet bröts upprepade gånger.

GPS-signalen är så svag så att med GPS har man sannolikt ännu svårare att få fungerande kontakt genom tågfönstren.

Man kan också rent allmänt räkna med Faradays bur + störning från elledningar och elmotorer som försvårar radiokommunikation från tåg.

Thure
 
Sitter på tåget

Förlåt, måste bara!

Frågan är vad man behöver en GPS till när man väl sitter på tåget....
Då är det ju någon annan som "navigerar" (I den mån man nu kan köra fel med ett tåg...)

Kan man inte pilla ut en antenn vid gummilisten i dörrarna, fast det kanske inte konduktören tycker om!

/J
 
Re: Sitter på tåget

jbm; sa:
Förlåt, måste bara!

Frågan är vad man behöver en GPS till när man väl sitter på tåget....
Då är det ju någon annan som "navigerar" (I den mån man nu kan köra fel med ett tåg...)

Kan man inte pilla ut en antenn vid gummilisten i dörrarna, fast det kanske inte konduktören tycker om!

/J

Nyfiken på sådant som inte står i manualen. Som vid vilken detaljrikedom på kartan hinner GPSen med att skrolla kartan i en hastighet som vida överskrider den lagliga maxhastigheten för bilkörning. Vad händer med GPSen när tåget åker i 1 km lång tunnel ?. Var och hur mycket har banverket rätat ut järnvägen under de 5-10 år banarbetena pågått.

Per Brune
 
GPS på tåget kan man ha till mycket!

jbm; sa:
Förlåt, måste bara!

Frågan är vad man behöver en GPS till när man väl sitter på tåget....

Jag åkte till Gävle för några år sedan och hade GPS med på tåget. Döm av min förvåning när jag kunde klocka hastigheten med hjälp av GPS:en till drygt 165 km/h. Jag hade trott att loktåg bara fick/kunde gå i 130 km/h.

Hade samtidigt kopplat GPS:en till min laptop där jag på Gröna kartan kunde följa med allt som jag såg ut genom fönstret. Mycket intressant och lärorikt.

Hade dock ingen ambition att ta över navigerandet från lokföraren även om jag på hemvägen plötsligt upptäckte att han inte tog den vanliga vägen ner till Stockholm utan den nya Arlandabanan.........!
 
Re: GPS på tåget kan man ha till mycket!

olhe; sa:
jbm; sa:
Förlåt, måste bara!

Frågan är vad man behöver en GPS till när man väl sitter på tåget....

Jag åkte till Gävle för några år sedan och hade GPS med på tåget. Döm av min förvåning när jag kunde klocka hastigheten med hjälp av GPS:en till drygt 165 km/h. Jag hade trott att loktåg bara fick/kunde gå i 130 km/h.

Hade samtidigt kopplat GPS:en till min laptop där jag på Gröna kartan kunde följa med allt som jag såg ut genom fönstret. Mycket intressant och lärorikt.

Utan att vara någon tågexpert, men jag har hittade att RC6 loken ska vara goda för 160 km/h http://www.jarnvag.net/lokguide/Rc6.asp
och RC5 var goda för 135 km/h http://www.jarnvag.net/lokguide/Rc5.asp men byggdes om så att de gick 160 km/h.

Intercitytåget jag åkte med i förrgår höll bra precis 160 km/h mellan stationerna.

Per Brune
 
Familjen har åkt tåg från Bryssel till franska alperna under vintersportloven de senaste åren. Det tar för övrigt fem timmar. Inget problem för Magellan Sportrak att visa farten 300 km/t och att skrolla kartan. Så ska ni åka TGV eller Thalys kan det vara kul att ta med GPSen. Inga metallbelagda fönster där inte.
 
Snabb pendel

Utan att vara någon tågexpert, och dessutom försedd med ett alltmer sviktande minne...

Men jag drar mig till minnes att det stod att läsa i en jubileumsskrift om pendeltågen, för många år sedan, att dessa hade en viss topphastighet som jag vill minnas låg kring 120 km/h. (Det där med minnet...)

Men vad jag minns är att ett pendeltågsätt hade använts för att utprova "lutningsmekanismen" i X2000, och det sättet hade byggts om för att få en toppfart på över 200 km/h.

Jag tror att jag åkte med det sättet en gång för femton år sedan, för mellan Ulriksdal och Helenelund satte det av med en fart som fick bilarna på motorvägen (som man skymtar i närheten) att tyckas stå helt stilla.

AndersLj
 
Gammalt tåg - ingen GPS-mottagning

Men jag sitter på ett tokgammalt tåg och har ingen GPS-signal alls.

Jag tror på utstörning från elmotorer och ledningar.
 
Tråden

är rätt gammal och GPSerna har blivit känsligare sedan dess. Men problemen kvarstår i varje fall delvis. Arlandatåget har display för hastigheten t o m på toaletterna.

Gotlandsfärjan hade samma problem när vi åkte för några år sedan. Nån sorts metallbeläggning på glasrutorna. Vissa bilar har motsvarande värmeskydd i form av metalltrådar ingjutna i vindrutan och ofta en liten del av rutan utan metalltrådarna just för navigator/GPS placering där.

Thure
 
Givetvis är det ett medvetet sabotage från SJ så att resenärerna ska tvingas till att köpa tillgång till deras internetuppkoppling för dyra pengar.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips