Ingen GPS mottagning i nytt tåg

Jag åkte i går för första gången med ett ”nytt” tåg. Tror att det heter Regina, med dörrarna i mitten av vagnen och inte som brukligt i ändarna.

Men så till frågan. Jag lyckades inte få kontakt med en enda satellit under de perioder jag provade, kanske 15 minuter tillsammans. Hade fönsterplats och höll GPSen mot fönstret. Är det någon typ av ”solfolie” som stoppar signalerna på dessa tåg, på samma sätt som det är på vissa nya bilar enligt tidigare diskussioner ?.
På hemresan var det ett äldre tåg, Intercity och då var det inga problem med mottagningen.

/Per Brune
 
Javisst ...

... är det metallbeläggning på glaset som hindrar signalerna. Sist jag stötte på fenomenet var det i alla fall en stark satellit som lyckades klämma sig in. Man kanske kan använda en yttre antenn om man kan smuggla ut den genom ett fönster, men de kanske inte är går attr öppna i nya tåg?
 
stämmer nog

Hej Per.

Tror också att det du upplevt har att göra med fönstren. Försökte i vintras ringa med vanlig Telia GSM mobil från ett danskt snabbtåg vid färd mellan Falkenberg och Göteborg. Vagnen hade ingång mitt på och olika golvplanenivåer.

Trots att vi passerade ett samhälle så var det mycket dålig mottagning och samtalet bröts upprepade gånger.

GPS-signalen är så svag så att med GPS har man sannolikt ännu svårare att få fungerande kontakt genom tågfönstren.

Man kan också rent allmänt räkna med Faradays bur + störning från elledningar och elmotorer som försvårar radiokommunikation från tåg.

Thure
 
Sitter på tåget

Förlåt, måste bara!

Frågan är vad man behöver en GPS till när man väl sitter på tåget....
Då är det ju någon annan som "navigerar" (I den mån man nu kan köra fel med ett tåg...)

Kan man inte pilla ut en antenn vid gummilisten i dörrarna, fast det kanske inte konduktören tycker om!

/J
 
Re: Sitter på tåget

jbm; sa:
Förlåt, måste bara!

Frågan är vad man behöver en GPS till när man väl sitter på tåget....
Då är det ju någon annan som "navigerar" (I den mån man nu kan köra fel med ett tåg...)

Kan man inte pilla ut en antenn vid gummilisten i dörrarna, fast det kanske inte konduktören tycker om!

/J

Nyfiken på sådant som inte står i manualen. Som vid vilken detaljrikedom på kartan hinner GPSen med att skrolla kartan i en hastighet som vida överskrider den lagliga maxhastigheten för bilkörning. Vad händer med GPSen när tåget åker i 1 km lång tunnel ?. Var och hur mycket har banverket rätat ut järnvägen under de 5-10 år banarbetena pågått.

Per Brune
 
GPS på tåget kan man ha till mycket!

jbm; sa:
Förlåt, måste bara!

Frågan är vad man behöver en GPS till när man väl sitter på tåget....

Jag åkte till Gävle för några år sedan och hade GPS med på tåget. Döm av min förvåning när jag kunde klocka hastigheten med hjälp av GPS:en till drygt 165 km/h. Jag hade trott att loktåg bara fick/kunde gå i 130 km/h.

Hade samtidigt kopplat GPS:en till min laptop där jag på Gröna kartan kunde följa med allt som jag såg ut genom fönstret. Mycket intressant och lärorikt.

Hade dock ingen ambition att ta över navigerandet från lokföraren även om jag på hemvägen plötsligt upptäckte att han inte tog den vanliga vägen ner till Stockholm utan den nya Arlandabanan.........!
 
Re: GPS på tåget kan man ha till mycket!

olhe; sa:
jbm; sa:
Förlåt, måste bara!

Frågan är vad man behöver en GPS till när man väl sitter på tåget....

Jag åkte till Gävle för några år sedan och hade GPS med på tåget. Döm av min förvåning när jag kunde klocka hastigheten med hjälp av GPS:en till drygt 165 km/h. Jag hade trott att loktåg bara fick/kunde gå i 130 km/h.

Hade samtidigt kopplat GPS:en till min laptop där jag på Gröna kartan kunde följa med allt som jag såg ut genom fönstret. Mycket intressant och lärorikt.

Utan att vara någon tågexpert, men jag har hittade att RC6 loken ska vara goda för 160 km/h http://www.jarnvag.net/lokguide/Rc6.asp
och RC5 var goda för 135 km/h http://www.jarnvag.net/lokguide/Rc5.asp men byggdes om så att de gick 160 km/h.

Intercitytåget jag åkte med i förrgår höll bra precis 160 km/h mellan stationerna.

Per Brune
 
Familjen har åkt tåg från Bryssel till franska alperna under vintersportloven de senaste åren. Det tar för övrigt fem timmar. Inget problem för Magellan Sportrak att visa farten 300 km/t och att skrolla kartan. Så ska ni åka TGV eller Thalys kan det vara kul att ta med GPSen. Inga metallbelagda fönster där inte.
 
Snabb pendel

Utan att vara någon tågexpert, och dessutom försedd med ett alltmer sviktande minne...

Men jag drar mig till minnes att det stod att läsa i en jubileumsskrift om pendeltågen, för många år sedan, att dessa hade en viss topphastighet som jag vill minnas låg kring 120 km/h. (Det där med minnet...)

Men vad jag minns är att ett pendeltågsätt hade använts för att utprova "lutningsmekanismen" i X2000, och det sättet hade byggts om för att få en toppfart på över 200 km/h.

Jag tror att jag åkte med det sättet en gång för femton år sedan, för mellan Ulriksdal och Helenelund satte det av med en fart som fick bilarna på motorvägen (som man skymtar i närheten) att tyckas stå helt stilla.

AndersLj
 
Gammalt tåg - ingen GPS-mottagning

Men jag sitter på ett tokgammalt tåg och har ingen GPS-signal alls.

Jag tror på utstörning från elmotorer och ledningar.
 
Tråden

är rätt gammal och GPSerna har blivit känsligare sedan dess. Men problemen kvarstår i varje fall delvis. Arlandatåget har display för hastigheten t o m på toaletterna.

Gotlandsfärjan hade samma problem när vi åkte för några år sedan. Nån sorts metallbeläggning på glasrutorna. Vissa bilar har motsvarande värmeskydd i form av metalltrådar ingjutna i vindrutan och ofta en liten del av rutan utan metalltrådarna just för navigator/GPS placering där.

Thure
 
Givetvis är det ett medvetet sabotage från SJ så att resenärerna ska tvingas till att köpa tillgång till deras internetuppkoppling för dyra pengar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
3313 Ingen GPS-kontakt med karta i PC Navigering 5
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
x-treme GPS= Ingen kontroll!!! Navigering 7
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5
hatzer Ingen mottagning med Magellan 315 Navigering 7
Kalle.it Ingen seriell ingång på min laptop... Navigering 16
Ingen SA Navigering 0
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.