inför lumpen, kängor

Tjenare!

Jag ska snart rycka in i lumpen inom en jägartjänst, vilket ska bli kanon. Men känner att mina fötter inte kommar riktigt överens med försvarets M90 kängor..Därför måste jag försöka att få tag på ett par andra kängor som kan lämpa sig för det militära livet. Vet inte vad det är jag ska ha för någon känga, men hoppas att det finns de som kan mer än mig.

Det ska gärna vara en känga som jag kan använda året om, ska även passar in i skidan "vita blixten"

//Pierre
 
Du kommer troligtvis inte få bära annan känga än den du blir tildelad under din första tid i grönkläder. Efter det kommer befälen bådege dig råd och specialpriser på kängor kommer det nog vara got om eftersom du knappast kommer vara ensam om att skaffa andra kängor än dem du blivit tilldelad.
 
Precis. Under början av värnplikten är det M90 som gäller. Meindl Performance brukar ju annars vara uppskattad i de kretsarna. Vet dock inte om den passar till skidan, men å andra sidan gör ju inte marschkänga 90 det heller, man har ju en vinterkänga till det.
 
Samma känga året om är ingen bra idé om du skall vara ute länge i riktigt kallt klimat, en känga som passar för det blir väldigt otymplig sommartid.
 
Jag ska snart rycka in i lumpen .. Men känner att mina fötter inte kommar riktigt överens med försvarets M90 kängor..Därför måste jag försöka att få tag på ett par andra kängor som kan lämpa sig för det militära livet...det ska gärna vara en känga som jag kan använda året om..

Vad som gäller för dig kan jag inte svara på, men vi fick ha vilka kängor som helst så länge de var "svarta" och välputsade.

Och visserligen kan folk vara olika känsliga, men jag ser EN året-runt-känga som en dålig idé. Antingen för kall på vintern eller för varm på sommaren, dessutom mår skinnskor bra om de kan få någon dags permis då och då för att torka ur ordentligt.

Jag hade nog satsat på att använda försvarets vinterkänga, och sen en egen vår-sommar-höstkänga, kanske en sommarkänga också. Sen kan M90-kängan få vara avbytare och kasernkänga.
 
OM det är en jägartjänst du kommer att ha finns bara en sak och den krassa verkligheten. Lär din fötter anpassa sig till skorna och inte tvärtom. Det är först senare du kommer få möjlighet att själv använda den känga du vill ha. M90 är mjuk och fäljsam som en mokasin då den är blöt och det blir den mycket snabbt. I de förband som tillhör den högre skolan kommer du att få ut ett par kängor redan innan inryckning som du har mörjlghet att gå in. Fyll dom med vatten och vänta en 10 minuter. Stoppa sedan ned fötterna och ut och gå någon timme eller två så påskyndar du tillpassningen av dina fötter och skor. I slutändan har dte inte med vilka kängor du väljer att göra utan hur tjockt pannben du har och i vilken omfattning du klarqar att ta befälet över kroppen.

träning mentalt är A och O. Tänk i allt du gör från nu " Det är dags att lämna Nintendokroppen...." (skall tolkas med humor, men ett visst allvar ligger bakom..du måste lära dig att tåla lidandet)


Lycka till
 
M90 lämpar sig inte för jägartjänst, punkt slut.. M90 är en arbetssko som är byggd för 90% av försvarets personal vilka inte arbetar med jägartjänst. Det går utmärkt att genomföra värnplikten med M90 men jag hade personligen valt en annan känga. När jag genomförde min värnförmån på fallskärmsjägarskolan så fick vi tydliga direktiv på vilken privat utrustning som rekomenderades att inköpas, detta gjordes precis som tidigare sagts med stora gruppinköp till bra pris, det finns med andra ord ingen anledning att köpa något innan inryckning.
 
Löparskor

Mitt tips på inköp innan värnplikt är väl att kängor kan vänta.
Köp dig ett par sjyssta löparskor istället!
Om de är nått som förstör kroppen i lumpen så är de de blå löparskorna.
Det är i alla fall min erfarenhet.
Själv klarade jag av min värnplikt utan några problem med fötterna i M90 kängorna.
På vintern hade vi i Norrlandsjägarna Jörns vinterkängor.

//Anders
 
Glöm att du kommer få använda någon annan känga än M90 eller om du har jätte problem Mindel Performans när du är jägare.
I Arvidsjaur där jag låg hade jag aldrig ens kommit på tanken o fråga om man får ta med egna kängor, du kommer fatta vad jag menar när du har ryckt in.

Sedan får du ju ut Jörn kängor som passar till vitablixten eller så kan man använda vinterstövlarna till de också, men de företsätter ju att alla gör de.

Som nån innan sa blöt ner kängorna och gå in dom efter de med tepjade fötter. Sen kan du lägga i några bättre sulor också för att dom ska bli extra sköna.

Skulle va kul o höra vart du ska göra lumpen och vilken tjänst?
 
egna sulor?

okey tack för svaren, ja det är sant! att ha en och samma känga året om är väl kanske inte det bästa. Men om jag nu väljer att köra de kängor som man får utdelade så måste man väl ändå få ha egna iläggssulor? som är formpassade efter foten..eller??
och Freeskii, jag ska rycka in som flygabsjägare efter sommaren:p
 
Nu är det ju ytterst tveksamt om flygbasjägare räknas till jägarförbanden. Så mycket av tidigare inlägg kan lämnas åt sidan. Egna iläggssulor är inga problem - de syns ju inte ens och dessutom har de ett medicinskt syfte så de kan knappast nekas.
 
Ha ha, klassiskt att det ska börja kastas paj om olika jägarförbands status och icke-status. Rätt meningslöst enligt min personliga uppfattning.

Till ursprungsfrågan, hade en hel del kompisar som gjorde lumpen som flygbasjägare, de verkade få gå tillräckligt långt och länge och med tillräckligt med skrot på ryggen för att de tips du har fått i tråden ska vara i högsta grad relevanta. Jag vill dessutom minnas att de fick ut kängorna i förväg och dessutom fick ett ganska ambitiöst träningsprogram en tid innan inryck men det kanske är ändrat.

Håller med om att försvarets gymnastikskor är ett betydligt större problem än kängorna och på det förband jag höll till var löparskor den enda privata utrustning som tilläts från första början.

En annan sak, alldeles oavsett om du får ha privata kängor eller inte, är att det är ett tips att ta långa promenader/dagsvandringar med kängor (inte nödvändigtvis samma kängor som du eventuellt ska köpa senare) och ryggsäck, risken för benhinneinflammationer är stor när det blir dags att gå ut och gå långa sträckor med tung packning om man är ovan. De rätt usla M/90-kängorna gör sitt till...

Lycka till och ha så kul!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
TheDude Önskar förslag inför köp av nya kängor. Kläder 21
majjen Nya kängor(?) inför nästa säsong Kläder 2
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
bash Utrustning inför klassikern? Kläder 2
PerHenrik Hjälp inför köp av Gore-Paclite/XCR jacka! Kläder 9
RangerJoey Kängor för lumpen Kläder 29
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.