inför lumpen, kängor

okey tack för svaren, ja det är sant! att ha en och samma känga året om är väl kanske inte det bästa. Men om jag nu väljer att köra de kängor som man får utdelade så måste man väl ändå få ha egna iläggssulor? som är formpassade efter foten..eller??
och Freeskii, jag ska rycka in som flygabsjägare efter sommaren:p

Kontakta ditt förband så får du veta vad som gäller.


//J
 
Att använda M90

Lär dig tejpa fötterna ordentligt så slipper du skav. Tejpen ska på DIREKT, inte när du börjar känna av skavet, då är det försent, speciellt eftersom vissa korkade befäl inte brukar ha vett att låta rekryterna stanna efter en halvtimma för att kolla fötterna*. Leukoplast är rätt bra, den kan du låta sitta så länge den sitter kvar. Nackdelen är att sockorna klibbar fast i tejpen. Eventuellt kan du skaffa ett par tunna hala vandringssockar (nylon, fråga på naturkompaniet) att ha närmast foten så att du glider mot Armé-sockorna.

Om du har smala eller tunna fötter kan det vara idé att lägga i mer sulor. Sulan från ett par gympaskor kan vara mjuk och skön att ha i, tänk bara på att den ventilerar sämre än originalsulan (som faktiskt är ganska bra).

Sen kan du experimentera med snörena. Att trä dom dubbelt i översta hålen i fot-delen funkade bra för mig.

Meindl-kängor må vara stadiga, men dom är mycket kallare än M90. Har man starka fötter är M90 ganska OK, har man smala fötter och är svag i fotlederna (icke orienterare) är dom hemska.


*Det gjorde jag när mina underhuggare ryckte in. Gissa vilken grupp som gick fortast i slutet av dan ;)
 
lite intressant hur olika kultur det finns på förbanden, på fallskärmsjägarskolan så fick vi listor med privat utrustning som rekommenderades, allt från kängor till underställ.. det var mycket noga att ingen blev skadad av dålig utrustning och det var otroligt noga med hygien och fotvård, detta även i fält.. det var av med skorna varenda jävla kortrast och putsa, klippa och tejpa.. ingen soldat ska bli satt ur stridbart skick för att man inte sköter enkla saker som hygien och fötter.. på andra förband tros soldaten bli hård av att vara sjuk och smutsig, jag ser inte relevansen i det hela, är det ren elakhet eller dumhet?
 
på andra förband tros soldaten bli hård av att vara sjuk och smutsig, jag ser inte relevansen i det hela, är det ren elakhet eller dumhet?

Har du inte läst Bravo Två Noll? Du ska vara så skitig som möjligt, annars känner fiendens husdjur din lukt!

Eller är det så att man på vissa jägarförband har tid att fundera på hur man blir hård som en äkta jägare, medan fallskärmsjägarna lägger sin tid på att fundera på hur man löser sin uppgift?

(Alltid kul att snacka lumpen, hörrni. Inte minst är det viktigt att bena ut vem som egentligen borde få bära basker.)
 
Kan inte låta bli....

Om man vänder flygjästbagarnas baskertecken upp och ner ser det ut som en höna med avhugget huvud.

Det är så roligt att mäta snopp.....
 

Bilagor

  • images.jpg
    images.jpg
    3.4 KB · Visningar: 1,074
okey tack för svaren, ja det är sant! att ha en och samma känga året om är väl kanske inte det bästa. Men om jag nu väljer att köra de kängor som man får utdelade så måste man väl ändå få ha egna iläggssulor? som är formpassade efter foten..eller??
och Freeskii, jag ska rycka in som flygabsjägare efter sommaren:p

Du kan tom få iläggssulorna betalade av förbandet men det brukar ta sin lilla tid. Man måste gå via läkare & sjukgymnast. Du kanske kan börja med att använda dina egna. Är de inte "otroligt brandfarliga" (hur nu sulor kan vara det) så är det inga problem. Det som tål att tänkas på är att du kanske belastar fötterna anorlunda hemma än under värlplikten, sulorna som du har kanske inte är optimala för det du gör där eller de kängor du får ut av FM.
 
Det där med basker: är det inte mest poeter, fârherdar och en och annan tokig bask som anvánder den huvudbonaden nuförtiden?

150px-Leandro_Alem_con_boina.jpg
 
stora delar av FM

Det där med basker: är det inte mest poeter, fârherdar och en och annan tokig bask som anvánder den huvudbonaden nuförtiden?

150px-Leandro_Alem_con_boina.jpg

Förrutom stora delar av svenska försvarsmakten, inklusive hemvärnet. Undantagen är väl delar av flottan och flygvapnet som inte har basker, men även där har delar basker: såsom flygbasjägare (apropå trådens grundfråga) och marinens musikår (som huserar på en marinbas nära mig)

Inte en officiell länk men den ser rätt ut i mina ögon:
http://www.markusholst.se/militaria/basker.htm
UniR FM (uniformsreglemente försvarsmakten) ligger väl inte officiellt på nätet längre men det är ju publikationen som styr baskrar inom FM.

/Patrik, med pansar- eller hv-basker på ibland
 
Det där med basker: är det inte mest poeter, fârherdar och en och annan tokig bask som anvánder den huvudbonaden nuförtiden?

Jo. Att mäta snoppen med hjälp av en så fjantig huvudbonad är humor. Lite som när 80-talets hårdrocksband tävlade i manlighet med hjälp av läderbögprylar.

(/Martin, en gång stolt bärare av välstukad ljusblå eller bajsgrön basker. Men inga nitbälten tyvärr)
 
Själv hade jag en manligt grön keps med rejäl skärm och praktiska öronlappar när jag gjorde min fosterländska plikt

(Edit: Va? Har hemvärnet basker nu?)
 
Själv hade jag en manligt grön keps med rejäl skärm och praktiska öronlappar när jag gjorde min fosterländska plikt

(Edit: Va? Har hemvärnet basker nu?)

Ja, korrekt återgiven på länken jag tidigare hänvisade till. Även om jag tycker hemvärnet inte borde sorteras in under armen då det t ex finns båtgående marint hemvärn på marinbasen som således lyder under marinen.

Men "alla ska me'"

/Patrik, dock oftast med plåthatten när det är grönkläder som bjuds

PS För att spä på baskerdebatten så kan jag citera en pansarlöjtnant som utryckte det så här (före infanteriet fick basker): "Basker bäres vid tjänst på kasern i allmänhet och i synnerhet då infanterister är närvarande" ;-) DS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
TheDude Önskar förslag inför köp av nya kängor. Kläder 21
majjen Nya kängor(?) inför nästa säsong Kläder 2
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
bash Utrustning inför klassikern? Kläder 2
PerHenrik Hjälp inför köp av Gore-Paclite/XCR jacka! Kläder 9
RangerJoey Kängor för lumpen Kläder 29
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...