Impregnera jackan

Jag har en Haglöfs Helium jacket som inte är vattentät längre. Hur gör ni för att impregnera. Vet att det finns ett flytande medel som man stoppar i tvättmaskinen, fördelar - nackdelar med det?
Ska man verkligen behöva impregnera gore tex xcr?
Har inte tvättat jackan många gånger, en till två kanske, men den är väl använd.

Mvh bekkis
 
Själv har jag kört spray som man lägger på frikostigt direkt efter tvätt, medan plagget är vått. Det finns även impregneringar som man tvättar in i plagget, som många tycker funkar utmärkt. Dessa är dock inte OK om man delar tvättmaskin med andra, eftersom det ibland (enl uppgift) kan bli rester kvar i tvättmaskinen, så näste tvättare får vattenavstötande frottéhanddukar t ex...

Vill du ha ett bra tips så ringer du affären där du köpte jackan, vill du ha ett bättre tips så kollar du Haglöfs hemsida www.haglofs.se eller ringer dem. Olika tillverkare rekommenderar ibland olika tvättprodukter till sina respektive jackor, av diverse skäl.
 
Visst kan det yttre tyget behöva impregneras, men om den läcker så låter det snarare som att sömmarna läcker eller att det gått hål på membranet? Ett Gore-tex membran skall inte läcka bara för att yttertyget har dålig impregnering.
 
Ett goretexplagg kan man itne använda vad som helst till.
Vanligt impregnex för blötläggning/tvättmaskin sätter igen porerna i gore texen.

Impregnex plus är det du ska ha istället.

Blir du blöt genom jackan så är den trasig och då hjälper ingen imprnegnering. Är den inte gammal (under 2 år) så är det läge för reklamation.
 
Strykarräven - vad heter sprayen du använder och vet du om den går att få tag i på nätet?

I övrigt, tack för alla för era svar!
 
TX DIREKT

Jag använder Nikvax TX:DIRETKT wash in för goretex som man tvättar in finns hos de flesta välsortereade sportbutiker med friluftsstuk, annars hos lundhags, itab, addnature tror jag, getout trorjag mm mm
 
bekkis; sa:
Strykarräven - vad heter sprayen du använder och vet du om den går att få tag i på nätet?
Nikwax TX Direct Spray, tror du kan köpa den på närmsta friluftsaffär eller välsorterad sportdito. Beställde min från england i samband med en större beställning, kanske lite overkill att beställa enbart en sån flaska därifrån... Men du hittar den lätt i sverige.
 
Imprenex

Jag har ”Imprenex Plus specially made for GoreTex” från http://www.herdins.se

Om det är bättre eller sämre än något annat fabrikat vet jag inte, men Imprenex var det första jag hittade när jag behövde impregnera min gamla GoreTex jacka.

Per Brune
 
Nikwax

Hej,

Tvätta först plagget med Nikwax Loft TechWash. Direkt efter tvätten, utan att torka plagget först, använder du Nikwax TX Direct Wash-In.
Efter det så kan du torktumla plagget på låg temperatur, om tvättrådet tillåter detta. Alternativt så kan du stryka plagget med låg värme efter att det har torkat för att få plagget att fungera bättre.

Det går att göra detta i tvättmaskin, det står hur du ska göra på Nikwax flaskorna. Jag brukar dock göra det förhand så att all impregnering inte sköljs bort.

Använd handskar! Annars har du garanterat impregnerade fingrar. Jag vet......använde nämligen inte handskar första gången.

Mvh, Per Nyberg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
millimeter impregnera jackan? Kläder 4
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
fuentes Impregnera polyester Kläder 2
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
steerbear Impregnera Swedemountjacka (nylon) Kläder 6
rJohansson Impregnera G-1000? Kläder 18
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
GlennQuagmire Impregnera G1000-Light? Kläder 4
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
guhj "Impregnera" nylon-jacka? "Våtrumssilikon"? Kläder 1
Peran Impregnera polyester brallor? Kläder 7
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
pultost Hur impregnera etaproof? Kläder 11
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
uljo Impregnera Driclime Windshirt? Kläder 0
AndersPH Kondens i jackan Kläder 8
Gråbuse Elektrisk värmekälla/värmeslingor under jackan? Kläder 6
SLMT Perfekta jackan för vår, höst och sommar Kläder 7
DK13 Patagonia nano puff jackan? Kläder 6
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
morgman Service på jackan! Kläder 1
esoxlucius74 Tvätta jackan? Kläder 28
anncarin Jackan "Extreme" från Mammut? Kläder 3
mildot Patagonias stretch Gravity jackan Kläder 0
asdfgh Bästa GoreTex-jackan? Kläder 22
Marcand Dunläckage på jackan? Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.