Impregnera Gore Tex-skor, torrt viktigare än andning

Tjena!

Jag har tre par skor med Gore Tex-membran. De är rätt slut efter många års flitigt användande så de läcker rätt friskt. Men jag skulle vilja impregnera dom en gång för alla och använda dom en sista vinter i slasket.

De skall bli ordentligt vattenfrånstötande hade jag tänkt. Om andningsförmågan täpps till så gör det inget. Huvudsaken att ingen väta utifrån kommer in.

Vad skall jag använda? Vill ha nåt riktigt bra och inte bara nå Imprenex eller nåtnsån "Din sko"-spray.

Tätt viktigast alltså...

Tack på förhand!

Stalle
 
Då bör du nog doppa hela skon i något gummiliknande lim, t ex LiquiSole . Ett annat alternativ kan ju vara ett par galoscher, de lär ju åter vara populära, och det skall finns olika färgglada varianter. Yttertyget på skon är ju inte gjort för att på något sätt vara vattentätt, eftersom det finns ett vattentätt membran under, att nu plötsligt göra det vattentätt blir inte så lätt.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag skulle tippa på den här (om du har Meindl Island Pro eller liknande utan tyg):

LDERFET1_400x400.jpg


"Nikwax Waterproofing for Leather är en högpresterande vaxmassa som blir mjukt vid rumstemperatur. När den appliceras på läder torkar den till en seg, smidig och vattenavstötande hinna. Likt Flytande Vax är den inte uppmjukande. Kan appliceras och förvaras även vid minusgrader. Torka av dina kängor före applicering."


PS. Jag har precis mailat och kollat ett par vändor med Lundhags och de som svarade tyckte att man smörjer/fettar in kängorna max en gång per år. För att göra vattentätt använder man det där vaxet. Det finns ett på tub också som ska vara något sämre men är lite lättare att arbeta med (ta med ut i busken):

Fabric-and-leather-waterproofer-nikwax-b.jpg


"Nikwax Waterproofing for Leather är en högpresterande vaxmassa som blir mjukt vid rumstemperatur. När den appliceras på läder torkar den till en seg, smidig och vattenavstötande hinna. Likt Flytande Vax är den inte uppmjukande. Kan appliceras och förvaras även vid minusgrader. Torka av dina kängor före applicering."

Jag noterade just att det står i princip helt lika texter för båda produkterna. Jag trodde att burkvaxet skulle vara betydligt mer svårjobbat så köper du bara en så rekommenderar jag burk.
 
Likvisole och tyg

Det är skor som är i tyg fast med G-tex-membran. Så de är som små skaljackor för fossingarna ju. Men jag förstår hur du menar Kurt. Men visst kan man väl återimpregnera skaljackor.

Jag var inne lite på samma sak som du att typ göra gummistövlar av dom med hjälp av Likkvisole. Men problemet är ju att Likvisole leder ju kyla nå jävlulskt bra så då lär ju skorna grymt kalla.

Och ja,,, Niklas... det var ju skor med tyg på. Inte läder. Men det kunde ju inte du veta.

Stalle
 
Dra en plastpåse över foten innan du tar på skon, två om du vill vara tryggare.... Budgetstövel som funkar för barn likväl som för vuxna. Enkelt att ta med i fält och förstör inte skons yttre look. Fryspåse för mer slitstyrka.
 
Det är skor som är i tyg fast med G-tex-membran. Så de är som små skaljackor för fossingarna ju. Men jag förstår hur du menar Kurt. Men visst kan man väl återimpregnera skaljackor.

Jag var inne lite på samma sak som du att typ göra gummistövlar av dom med hjälp av Likkvisole. Men problemet är ju att Likvisole leder ju kyla nå jävlulskt bra så då lär ju skorna grymt kalla.

Och ja,,, Niklas... det var ju skor med tyg på. Inte läder. Men det kunde ju inte du veta.

Stalle

Njae, ett impregneringsmedel lägger sig på ytan och förändrar egenskaperna så att vattnet inte vill blöt ner tyget. "Tex-material" har ett fysiskt "filter" på ett annat sätt. "texmaterial" är helt enkelt PTFE (Teflon) som man dragit ut så det bildar ett trådigt nätverk. Detta nätverk binder man sen fast i ett bärmaterial för att det i sig självt är väldigt ömtåligt. Vatten väter inte PTFE alls vilket innebär att endast vattenånga (enstaka vattenmolekyler) kommer att passera, inte vattendroppar som är för stora.

När "texmembran" går sönder så blir det hål i membranet.
Detta kan man sen inte täta genom återimpregnering.
Däremot kan man förbättra de vattenavvisnade egenskaperna på YTAN av "tex"-jackan.

/Peter
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.