Impregnera G-1000?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
G1000 är inget magiskt material som fjällräven själv har hittat på, utan en vanlig bomullsblandning med polyester. Barbourvaxet är för bomullskläder.

Nej men det är mycket som kan skilja sig åt ändå. Tjocklek, typ av vävning annat material under bommulstyget mm. Jag har inte kännt på Barbours produkter så jag vet inte.

Har någon provat Barbour vaxet på G1000 och kan dela med sig av hur resultatet blev?

Vill minnas att någon gjort det i tidigare tråd. Resultatet var väl som väntat att G1000-tyget känns ungefär som en barbourjacka om jag minns rätt. Dvs du kan säga tack och hej till andningsförmåga, men få lite bättre vattentäthet än med vanlig impregnering.

Nej men det är mycket som kan skilja sig åt ändå. Tjocklek, typ av vävning annat material under bommulstyget mm. Jag har inte kännt på Barbours produkter så jag vet inte.

Har någon provat Barbour vaxet på G1000 och kan dela med sig av hur resultatet blev?

Ja, det har jag skrivit ovan. Men nej, det är ingen större skillnad mellan dem, fjällräven och itab alltså. Bägge är tuskaftvävda och har liknande snodd och garntjocklek.

Barbours tyger är inte någon blandning utan vävs av långa bomullslfibrer och har mycket högre kvalitet på bomullen än de fibrerna som ingår i fjällrävens G1000. Har för mig att barbour väver sina tyger hos Millerain (kan ha fel här dock), fjällräven väver sina i fjärran öster.

Fjällräven har inte använt någon form av mellanlägg i de g1000-plagg jag har dissekerat, har inte kollat någon barbourjacka på insidan men spontant tror jag det är problematiskt att belägga ett sådant impregnerat tyg. Möjligtvis att de har lite förstärkning i knäppkant och fickstolpar. När jag känner på min kan jag inte känna någon förstärkning riktigt.

Måste man absolut ha en någorlunda regntät bomullsjacka så ska man kolla på filson enligt en som är onödigt insatt. Han menar på att de har högst kvalitet på tyger och impregnering och är mest "true to the original" vad som nu menas med det. Tilläggas bör att han är lagar oljeduksplagg och syr upp nya skräddarsydda. Det han sysslar med är dock vitt skilt från friluftssfären.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips