Impregnera G-1000, spray eller bar?

Köpte fjällrävenjacka förra året i G-1000. Används mest till vardags i stan och naturen. Tänkte nu impregnera den på axlar, bröst, utsidan av ärmar etc. för lite bättre tålighet mot regn. Snygg jacka som sitter väldigt bra och praktiska fickor. Men egentligen ganska dålig friluftsjacka som inte tål regn men kostar en del. Inte helt nöjd.

Har läst om Fjällrävens Grönlandsvax som man gnuggar på och sedan värmer med tex hårfön så att vaxet dras in och det inte syns. Tydligen blir det vitt när man lägger på men försvinner när man värmer. Men tydligen kan det bli flammigt och färgen skilja mot där man inte behandlat. Kostar dock bara 99 kr.

Den andra är OrganoTex Spray-On Textile Waterproofing. Då riskerar man tydligen inte att det blir flammigt. Denna produkt är dock mycket dyrare. Provade denna på en vanlig bomullsjacka för några år sedan och tyckte faktiskt den inte stod emot regn speciellt mycket bättre efteråt.

Vågar jag använda vaxtvålen eller riskerar jag verkligen att det blir flammigt. Det var de på Alewalds som att det kunde bli flammigt och rekommenderade sprayen istället.

Senast ändrad:
Du behöver inte vara rädd för fläckar. Vaxet kan tvättas ur (40° i maskin, kanske ett par gånger om det har använts mycket vax).

Med det sagt kan du inte förvänta dig att en G-1000-jacka blir riktigt vattentät oavsett vad du gör.
Precis som med din bomullsjacka kommer vax eller impregnering bara göra den vattenavvisande. Blir det kraftigt eller långvarigt regn så blir den genomblöt.

En fördel med vax är att man kan justera mängden vax - mer vax, mer vattenavvisande. Men också tyngre, styvare och mindre andningsbar.

Fjällrävens grönlandsvax väger sist jag kollade 90g så smält den helt och blanda i 45 ml parafinolja. Låt det stelna, gnid in och kör med hårfön tills det har smält in helt i jackan.
Tillsatsen av parafinolja gör att det vaxade tyget inte får veck i det vaxade tyget och håller sig smidigt även om du mättar tyget. Vax / oljeblandningen håller längre än att bara köra grönlandsvax.

Tack båda. Intressant med paraffinolja. Är just lite orolig över att det blir som den gamla gröna engelska oljevaxrocken jag hade på 90-talet. Den var lite styv med vita veck pga vaxet. Även om det står att vaxet sjunker in i tyget när man värmer det och att det vita försvinner.

Går det alltså bra med sådan där ren paraffinolja man oljar in möbler med? Har sådan hemma. Smälter och blandar man allt i kastrullen? Måste man inte ha någon slags form att låta det stelna i sedan?

Jag använde parafinolja jag köpt för länge sedan på något byggvaruhus för att olja träskärbrädor med. Inga som helst problem. En rostfri bytta i vattenbad för att smälta vaxet. När vaxet har smält helt så rör ned parafinoljan. Det tar lång tid för det att svalna. När det har svalnat så sätt byttan i frysen. På ett dygn (eller mindre) så har vaxklumpen släppt från byttan. Sedan är det bara att skära upp den i mindre bitar i önskad storlek. Grönlandsvax är 90% parafin och 10% bivax. De flesta andra klädvaxer är bara parafin.

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jag använde parafinolja jag köpt för länge sedan på något byggvaruhus för att olja träskärbrädor med. Inga som helst problem. En rostfri bytta i vattenbad för att smälta vaxet. När vaxet har smält helt så rör ned parafinoljan. Det tar lång tid för det att svalna. När det har svalnat så sätt byttan i frysen. På ett dygn (eller mindre) så har vaxklumpen släppt från byttan. Sedan är det bara att skära upp den i mindre bitar i önskad storlek. Grönlandsvax är 90% parafin och 10% bivax. De flesta andra klädvaxer är bara parafin.
Aha, trodde det nästan var det omvända förhållandet.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.