Ikesjaure till Ballek

Har sökt, men inte funnit ngn somkan ge info om att vandra från Ikesjaure, följa Skårvåjåhkå uppströms mot Ballek.
Min plan är att vandra från Ikesjaure upp till riksröse 235. Genom att följa Skårvåjåhkå upp mot sjön, 1264..Sedan vidare mot röse 235..
Har ingen vandrat där, och i så fall varför?

Halloj,

Har faktiskt vandrat där på en hösttur för 13 år sedan. En fantastisk och sällan besökt del av svenska fjällvärlden. Vi valde att gå som synes på bilden nedan. Som synes valde vi att gå rakt ner på Årjep Savllos nordsluttning istället för att gå mer västerut mot Rr235.

Grovskiss_Arjep_Savllo.png

Vandringen var på det stora hela enkel, men nordsluttningen som vi valde som nerfart var utmanande. Problemet var att Årjep Savllo ser ut lite som en pannkakstårta om liknelsen tillåts. Det som kan se ut som en fin lagom brant backe på kartan är i verkligheten av typen sluttning-5 meter stup-sluttning-4 meter stup och så vidare. Vad jag kunnat förstå är stupen lämningar efter istiden. Vi valde att gå längs den mycket krokiga blåa vägen ner på östra sidan av den lilla bäcken och det krävdes mycket traskande på skrå för att kunna hitta en säker väg ner förbi stupen.

Hade jag gått samma väg idag hade jag istället gått enligt den röda sträckningen då denna väg såg mycket bättre ut när vi kikarspanande nerifrån dalen. Hur sluttningen mot Rr235 ser ut har jag ingen aning om, men skulle den kännas alltför utmanande kan du ju vända om och gå ner nordsluttningen istället.

Detalj_Arjep_Savllo.png

Här kommer ett par bilder från turen:

1: På väg upp.

Mavasjaure_139.JPG

2: Bild mot Ikkesjaure.

Mavasjaure_153.JPG

3: Nordsluttningen uppifrån, Mavasjaure till höger:

Mavasjaure_161.JPG

4: Nordsluttningen nerifrån:

Mavasjaure_163.JPG

/ Stefan

Vi är några som planerar att gå den sträckningen i sommar, Vistek/Ikesjaure förbi Ballek och vidare norrut.
Jag har läst @undvall skildringar om denna sträcka tidigare och grundat vägvalet mycket därefter, i synnerhet om nordsluttningen nedför Årjep Savllo.
Tack för denna beskrivning med bilder Stefan.

Tck Stefan, för bilder och beskrivning av er tur.. Den faller samman med min planerade tur, dock som jag sagt går den vidare till riksröse 235, därefter håller jag mig på den Norska sidan, upp till Muorkihyttan innan jag går in i Sverige igen. Skall visst vara fina fiskevatten på den norska sidan.
Var det mycket blockteräng nedanför Ballek? Menar Ballek vid Årjep Savllo
Min planerade tur.
1770284164695.png

/Jens

Senast ändrad:
Hejsan,

Min gissning är att det är ganska stenigt under Ballek, men mest ganska platta/snälla stenar. Såg ut som på bilden nedan då vi passerade där, men det var nog inte mer än typ 30-40 cm med snö, så hade det varit ett blockhav hade man märkt det.

Mavasjaure_149.JPG

/ Stefan

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Västsidan ner mot Rr235 ser ut så här:
20070724_143436.JPG

Jag har inte gått i backen själv, men det ser ju inte helt omöjligt ut om man följer bäcken i bildens högerkant även om man nog får tänka sig för lite...

Funderar lite grann själv på att gå Vuoggatjålme mot Sulitelma i sommar och ett annat alternativ är att gå som det här paret gjorde. Längs södra Ikkesjavrre och mot Norge. Karta kommer i slutet av videon.

Västsidan ner mot Rr235 ser ut så här:
Visa bilaga 48064

Jag har inte gått i backen själv, men det ser ju inte helt omöjligt ut om man följer bäcken i bildens högerkant även om man nog får tänka sig för lite...
Tack för bilden. Nej men visst får man tänka sig för vart man sätter fötterna, tror dock allt löser sig när man är på plats. Är vid den bäcken jag tänkt att gå ned.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips