I valet och kvalet - Anaris eller Tarp?

Jag hör också till de som brukar börja med att köpa kvalitet. Annars så slutar det alltid med att jag snart uppgraderat och i slutändan gjort av med mer pengar.

När jag inte vet vad jag vill ha så brukar jag börja med begagnad kvalitet och prova. Då är det ofta lätt att få tillbaka pengarna vid försäljning. T.ex. Hilleberg tält brukar ha bra andrahandsvärde.

När det gäller tarp eller tält så är det ett väldigt personligt val. Jag har sovit i bägge varianterna, och även utan någonting alls över huvudet. Det är väldigt mycket bekvämare att sova i ett tält -- men du kommer längre från naturen. Så frågan är vad du är ute efter. För mig är det främst det som är frågan, vad du är ute efter.
 
Kanske har någon redan gett ett liknande råd... Men om inte pengar är något problem så hade jag satsat på Anaris. Då får du ju lite av varje, tänker jag. Går att använda utan innertält på ett tarpliknande sätt eller med innertält för högre komfort och för att stänga ute insekter.
 
Ditt tips om DD har hjälpt mig. Jag håller dock inte med om principen att man ska börja billigt. Totalkostnaden blir ju lägre om jag köper ett tält och har det resten av livet än om jag jobbar mig upp till ett Hilleberg via andra billigare tält. Förstår du vad jag menar?
Jag tror jag förstår vad du menar. Det jag vill få sagt är att skaffa dig lite erfarenhet (låna, hyra, köpa begagnat och sälja vidare sen m.m.) så att du kan göra ett bra val. Totalkostnaden kan bli högre om du köper ett nytt dyrt tält och sedan måste sälja det och köpa ett annat för att modellen var fel.
 
Jag vill nog instämma i att det är en bra idé att skaffa sig bra med erfarenhet innan man köper sitt första tält eftersom det annars lätt blir något man går och ångrar. Med det sagt så kan det även bli en trist upplevelse att köpa allt för billigt och då kanske man ledsnar på hela grejen.

Bäst är om du kan låna, i andra hand om du kan köpa ett tält begagnat, då kommer det inte svida lika mycket om du måste sälja och köpa ett annat. Ett begagnat kvalitetstält som du säljer efter 1år tappar knappt i värde om du gör ett hyffsat köpt till att börja med. Då sparar du även en del pengar till alla andra prylar och minskar miljöbelastningen.

Kvalitetsskillnaden mellan en billig och dyr tarp är inte så stor som mellan ett billigt och dyrt tält. De är så mycket enklare i konstruktionen och bra sömntätnining, dragskedjor, ventilation etc saknar helt betydelse. Jag har haft min no-name i 10år och den håller fortfarande, men jag önskar att jag köpt lite större så den täcker ett regn i kombination med lätt vind även när man är 2.
 
En bra tarp har man alltid användning för och här nere i Skåne duger det gott.

Själv paddlar jag och använder nästan alltid ett Unna. Har dock med en tarp för regniga dagar, vindskydd eller bara i sig själv under fina nätter. När man inte behöver bry sig om vikten på samma sätt är det en grymt lyxig kombo.

Är man hyggligt säker på vad man vill så hade jag också satsat på kvalitetsgrejer; priset glömmer man fortare än besvikelsen över kassa prylar, och de är oftast betydligt lättare att sälja vidare om man vill byta upp sig.. :)

/ Ulf
 
Ditt tips om DD har hjälpt mig. Jag håller dock inte med om principen att man ska börja billigt. Totalkostnaden blir ju lägre om jag köper ett tält och har det resten av livet än om jag jobbar mig upp till ett Hilleberg via andra billigare tält. Förstår du vad jag menar?

Jag kan hålla med om att *om* man vet vad man vill ha så är det bättre att skaffa detta med en gång än att ”jobba sig upp”. Och om man är beredd att lägga pengarna på detta naturligtvis. Sen är det nog så att skånska förhållanden (är själv uppvuxen i Skåne) inte kräver lika mycket av utrustningen som de som råder på kalfjället. Alltså, *jag* hade satsat på en enklare/billigare tarp och ett mera kvalificerat tält.

PS. Sen finns det alltid en begagnatmarknad för friluftsprylar; det går nästan alltid att bli av med ”felköp”, med varierande förlust naturligtvis.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...