I valet och kvalet - Anaris eller Tarp?

Hej,

Första inlägget här. Har precis börjat vandra och har fallit helt helt för detta. Jag tänker att jag ska börja med att vandra och tälta i de skånska skogarna nära där jag bor. Sen ska jag ta mig ann fjällvandring m.m. För det förstnämnda behöver jag ett passande tält, eller tarp?!?

Valet står mellan två lösningar från Hilleberg:

1) Tarp 10 UL med tillhörande mesh ridge.
2) Anaris

Tarp är en aning billigare och väldigt mångsidigt, men ger inte lika mycket skydd. Oroar mig lite för att sova på blöt mark o.s.v. Anaris verkar vara ett superläckert tält men är i princip ett tarp med innertält. Vikten blir ungefär densamma men man får större utrymme med tarp.

En fördel med tarp är att när jag senare köper ett tält som passar till fjällvandring kommer jag kunna kombinera detta med tarpet på olika sätt. Kommer alltid vandra med någon så lösning för två personer är gällande.

Vad tycker ni erfarna vandrare? Lutar mot tarp men Anaris är sjukt frestande!


 
Prova att låna ett tält och köp sedan en billig och enkel pressening på Jula, Biltema eller liknande. Gå sedan ut en helg när det lovas regn och dåligt väder. Sätt upp tältet och prova hur det känns. Gör sedan samma sak med presseningen.
Sova under var himmel eller tarp är mycket trevligt när alla omständigheter är på din sida. Men jag skulle aldrig göra det i fjällen där är det tält för mig om jag inte vill utsätta mig för problem.
 
Tarp är underbart, ibland. Jag använder det främst på korta turer där man med säkerhet vet att det inte blåser upp till storm eller blir för trist väder. Eller som extra lyx på längre turer där vi är flera. Förutom att skydda mot väder, skyddar tältet även mot mygg och knott. Det måste du också lösa med löst myggnät eller huva om du sover under tarp.

Det funkar nog bra i skåne och så länge du kan vara säker på att slippa ordentlig blåst bör det fungera om du kompletterar med myggnät eller huva när krypen är i farten. Enbart tarp i fjällen är verkligen inte en nybörjar grej.

Jag skulle nog köpa en billigare tarp om du vill börja med det och spara pengarna till ett bra tält. För det kommer du vilja ha om du fastnar.

När det gäller tält så bör du fundera igenom vad du kommer använda det till främst och vad som är viktigt. Behöver du kunna sitta upprätt i tältet en dag när det öser ner? Vill du kunna ta med en person till eller vandrar du oftast ensam. Är du lång och sover på uppblåsbart liggunderlag behöver du försäkra dig om att du inte tar i duken osv. Sen är det alltid en bra grej att kunna låna ett tält för att prova sig fram
 
Prova att låna ett tält och köp sedan en billig och enkel pressening på Jula, Biltema eller liknande. Gå sedan ut en helg när det lovas regn och dåligt väder. Sätt upp tältet och prova hur det känns. Gör sedan samma sak med presseningen.
Sova under var himmel eller tarp är mycket trevligt när alla omständigheter är på din sida. Men jag skulle aldrig göra det i fjällen där är det tält för mig om jag inte vill utsätta mig för problem.
" skånska " fjällen?
 
Du kan ju titta på en billig tarp för friluftsbruk också, det blir rätt funkis till ett mer överkomligt pris. Jag har en stor från DD hammock (fast jag sover på marken) som är så pass flexibel att jag inte är särskilt orolig för väder på sydliga breddgrader, och den väger väl runt kilot med mycket större komfort än ett tält. Är det mygg vill jag däremot bo i tält.
 
Kul att du fastnat för vandring och vill börja sova ute.

Tycker dock att du börjar i fel ände när du är inne på att börja med att köpa Hillebergsprodukter, speciellt när du är osäker på vad du behöver.

Låna eller hyr saker för att testa tycker jag är en bra början.

Eller som också nämnts i tråden, köp en pressenning på biltema eller liknande (där finns också linor, tältpinnar och myggnät så du kan få ett komplett system för under 500:- med en vikt på drygt 1kg)

Eller köp en lättviktstarp från t.ex. DD med samma prestanda som Hillebergs fast till ett pris på ca 500-600:-

Köp inte en tarplösning från Hillebergs för 5000:- eller ett tält från samma tillverkare för 7500:- (som under vissa förhållanden inte är så lämpligt i fjällen) innan du vet vad som passar dig bäst. Har själv 3 tält från Hilleberg (för olika ändamål) och tycker de är jättebra men inget av dem var mitt första tältköp.
 
Vi köpte ett Anaris i höstas,och det är väldans trevligt i skog och låg terräng,dessutom kunde vi sova tre pers i det när det knep.Bara yttertältet då. Så beror väl på summan man är villig betala.(Har en biltemapressening men aldrig kommit på att sova under den).
 
Själv sover jag under tarp i ur o skur här i Skåneskogarna, i värsta fall har jag med en liten "matta" av biltemapressening om det är mycket lerigt. Tarp är det perfekta valet när man går Skåneleden, här är ju så skyddat, det går alltid att hitta torra platser i lä. Du kan väl börja med en tarp? Kostar typ 500 :- på Friluftsvaror på Jägersro. Där brukar fö finnas en hygglig tältutställning så man kan klämma o känna på tälten o deras personal är kunniga

När du åker upp till fjällen första gången så hyr du tält och när du har all den erfarenheten så kommer det bli mycket lättare att köpa ett tält perfekt för dig (fast det perfekta tältet finns inte... men du kan göra den minst besvärande kompromissen)
 
Tack till er alla för era engagerade svar. Ni har verkligen hjälpt mig. Produkterna från DD verkar väldigt lovande. Köper nog tarp, nät och stavar från dem till en början.

Jag vill också förtydliga vissa saker:

  1. 1) Tarpet är till för turer i Skånes skogar, jag förstår att man som nybörjare inte ska upp på kallfjället med bara tarp, haha.

  2. 2) Jag har varit ute redan. Fjällvandring i somras och sen var jag ute längst skåneleden nästan hela förra veckan. Så jag har provat och jag är fast!

  3. 3) Jag håller inte alls med om att jag inte kan köpa dyra kvalitativa produkter till att börja med. Om jag köper ett billigt tält för 3000 kr och sen ett dyrt för 10 000 kr har jag spenderat 13 000 kr men använder det dyra. Bättre då att köpa rejäla grejer från början.

  4. 4) Kommer jag att tröttna? Nej, jag är i tjugoårsåldern, precis tagit examen och har inga barn. Risken att jag köper på mig en massa dyra saker som sedan ligger och skräpar är minimal.
Jag kommer nog köpa ett tarp nu till turer i Skåne under våren och sommaren. Till sommaren kommer jag köpa ett tält från Hilleberg och ge mig ut i fjällen.

Om jag skulle anamma era tips att köpa billigare saker blir det nedanstående kombo:




Jag är fortfarande osäker på om jag ska köpa billigare först. Känns slösaktigt och inte så miljövänligt att först köpa en billig uppsättning för att sen byta ut den mot en dyr, hmmm.



 
Själv sover jag under tarp i ur o skur här i Skåneskogarna, i värsta fall har jag med en liten "matta" av biltemapressening om det är mycket lerigt. Tarp är det perfekta valet när man går Skåneleden, här är ju så skyddat, det går alltid att hitta torra platser i lä. Du kan väl börja med en tarp? Kostar typ 500 :- på Friluftsvaror på Jägersro. Där brukar fö finnas en hygglig tältutställning så man kan klämma o känna på tälten o deras personal är kunniga

När du åker upp till fjällen första gången så hyr du tält och när du har all den erfarenheten så kommer det bli mycket lättare att köpa ett tält perfekt för dig (fast det perfekta tältet finns inte... men du kan göra den minst besvärande kompromissen)

Tack för ditt insiktsfulla svar. Känns tryggt med tips från en skåning. Är så taggad på ännu mer Skåneled! Med tarp! Tack också för tipset om butiken i Jägersro.
 
Kul att du fastnat för vandring och vill börja sova ute.

Tycker dock att du börjar i fel ände när du är inne på att börja med att köpa Hillebergsprodukter, speciellt när du är osäker på vad du behöver.

Låna eller hyr saker för att testa tycker jag är en bra början.

Eller som också nämnts i tråden, köp en pressenning på biltema eller liknande (där finns också linor, tältpinnar och myggnät så du kan få ett komplett system för under 500:- med en vikt på drygt 1kg)

Eller köp en lättviktstarp från t.ex. DD med samma prestanda som Hillebergs fast till ett pris på ca 500-600:-

Köp inte en tarplösning från Hillebergs för 5000:- eller ett tält från samma tillverkare för 7500:- (som under vissa förhållanden inte är så lämpligt i fjällen) innan du vet vad som passar dig bäst. Har själv 3 tält från Hilleberg (för olika ändamål) och tycker de är jättebra men inget av dem var mitt första tältköp.

Ditt tips om DD har hjälpt mig. Jag håller dock inte med om principen att man ska börja billigt. Totalkostnaden blir ju lägre om jag köper ett tält och har det resten av livet än om jag jobbar mig upp till ett Hilleberg via andra billigare tält. Förstår du vad jag menar?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...