Hyra eller släpa med?

Som boende i Norge sedan en tid tillbaka finns det ju gott om vackra och härliga ställen att paddla på. Men jag vet ju också en hel del ställen som är minst lika vackra i Sverige och som jag gärna skulle ta med min norska sambo på och visa.

Frågan är då. Ska man släpa med kajakerna til Sverige, eller resa lätt och hyra när man väl är där?

Båda alternativen har sina fördelar och jag funderar på hur andra brukar göra. På resa till Sverige blir det såklart en hel del annat som ska med också. Både dit och hem.. :)

Hyr! Eller släpa med...

Det beror väl på var man har tänkt paddla. Om ni ska köra väldigt långt går det ju faktiskt åt en del extra bensin med kajaker på taket. En fördel är att båtarna kan användas som packboxar - det har jag haft nytta av ibland.

Det är väl alltid skönare att ha sin egen båt, som man vet funkar. Ska ni hyra, kolla så att det är kajaker som funkar och är komfortabla (träsmak och liknande kan förstöra vilken semester som helst). En fördel med att hyra på ett bra ställe är förstås att man kan stifta bekantskap med nya intressanta kajaker.

Svårt att hyra är det knappast. Särskilt inte såhär efter högsäsong. Men ett telefonsamtal får man väl kanske kosta på sig, så att man vet säkert att det finns personal på kajakcentret.

/micke

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips