Huvudvärk orsakad av axelremmar?

Tack för alla svar!

Det där med kyla är något jag inte alls tänkt på men som mycket väl kan stämma. Åtminstone som en starkt bidragande faktor. Är ganska känslig och har alltid varit lite kallare när jag råkat ut för det. Så kanske är det just kyla som är utlösande genom att få musklerna att stelna till lite extra. Den tackar jag för, känns självklart såhär i efterhand :)


Har lagt en timme eller två på att prova hemma med kuddar och kettlebell i väskan och experimenterat med olika inställningar. Med 16kg kommer jag inte ifrån att jag direkt spänner och liksom trycker fram nacke/huvud en aning. Stämmer även att jag tycker det känns värre med bröstremmen knäppt.


Passade samtidigt på att lusläsa alla Ospreys rekommendationer för hur ryggsäck ska sitta. Slutsatsen var för mig något deprimerande - jag har fel storlek på ryggan. Kort sagt är jag lite för kort för den M/L jag har och då hamnar den smala 'yoke' delen där axelremmarna möts på ryggen lite för högt upp på nacken. Åtminstone jämfört med vad de rekommenderar.

Exempel på vad jag menar är ca 3:28 in i denna video

Kan ju inte säga säkert att det är där problemet sitter. Men det känns ju ganska sannolikt.

Nu var ryggsäcken en gåva. Så inte läge att lämna tillbaks den; särskilt inte efter en säsongs ganska flitigt användande ;)


I ärlighetens namn tror jag annars att en Kestrel fixar väldigt mycket last. Jag tycker så mycket om den att jag nästan är beredd att köpa en exakt likadan fast i rätt storlek i hopp om att det ska funka. Den funkar som dagtursrygga, handbagage på flyget, huvudrygga på helg- och stugturer och meshfickorna är klart bästa jag någonsin sett.

Men först ska jag prova om jag med halsvärme och ändrade inställningar kan få det att funka trots allt. Är ju nästan favoritdelen i utrustningen just nu, så beredd att kämpa lite för att hålla kvar den.
 
(...) Passade samtidigt på att lusläsa alla Ospreys rekommendationer för hur ryggsäck ska sitta. Slutsatsen var för mig något deprimerande - jag har fel storlek på ryggan. Kort sagt är jag lite för kort för den M/L jag har och då hamnar den smala 'yoke' delen där axelremmarna möts på ryggen lite för högt upp på nacken. Åtminstone jämfört med vad de rekommenderar. (...)
Kan ju inte säga säkert att det är där problemet sitter. Men det känns ju ganska sannolikt. (...)
Jag är inte alls lika säker. Hade säcken tvärtom varit för liten, hade ju risken för att du bär med axlarna varit större. Jag är bara 170 lång, men efter att ha tagit mycket god tid på mig med att prova ut min Exos kom jag fram till att jag måste gå ifrån vad mätschablonen visade och välja Large för att slippa belasta axelpartiet (Exos har inte flyttbara axelremsfästen).

För övrigt gillar jag min Exos minst lika mycket som du din Kestrel :).
 
Jag är inte alls lika säker. Hade säcken tvärtom varit för liten, hade ju risken för att du bär med axlarna varit större. Jag är bara 170 lång, men efter att ha tagit mycket god tid på mig med att prova ut min Exos kom jag fram till att jag måste gå ifrån vad mätschablonen visade och välja Large för att slippa belasta axelpartiet (Exos har inte flyttbara axelremsfästen).

För övrigt gillar jag min Exos minst lika mycket som du din Kestrel :).

Hmm. Intressant. Blir till att prova lite mer tror jag :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.