Huvudvärk orsakad av axelremmar?

Har insett att jag ibland får huvudvärk när jag bär lite tyngre packning (ca 15kg) över längre perioder (6+ timmar) i min Osprey Kestrel 38. Ca 10 kg är inga som helst problem, då älskar jag ryggan och skulle inte byta den mot någon annan. Men när vikten går upp kommer alltså huvudvärken som ett brev på posten. Den brukar dyka upp frammåt slutet på vandringsdagen, men sedan ger den inte med sig förrän efter något dygn. Så om man fortsätter vandra är det konstant huvudvärk som gäller.

Nu älskar jag verkligen ryggsäcken annars. Den känns otroligt bekväm även med mycket vikt i. Så jag märker alltså aldrig att något skaver eller sitter konstigt. Tvärtom känns ryggan nästan viktlös. Sedan tycker jag att många av lösningarna är helt suveräna och saknar ytterfack i stretch otroligt mycket när jag använder någon annan. Därför är jag också lite extra mån om att hitta sätt att kunna använda den även när det blir lite tyngre prylar som ska med.

Ska väl också nämna att motsvarande packning i min större och betydligt tyngre ryggsäck inte är några som helst problem.

Det jag funderar på är om det är något som kanske går att ändra på via inställningar på ryggsäcken? Jag tror att det har att göra med att axelremmarnas övre fästen är nära varandra. Det blir för smalt i nacken. Huvudvärken skulle alltså orsakas av att det blir tryck på nackmusklerna under längre perioder.

Skriver här för att kolla om någon har liknande problem och i sådana fall hur ni löst det?
Kan det vara nackmusklerna som är orsaken som jag tror, eller troligare något annat?
Kan det gå att komma runt problematiken genom att ställa in axelremmarna på något annat sätt?

Tips mottages tacksamt.

(Att helt enkelt bära lättare packning är inte aktuellt i detta fall. Ibland bär jag all gemensam packning och stor del av mat/vatten för flera personer, då hjälper det inte att ha hyfsat få och lätta personliga prylar.)
 
Om axelremmarna trycker för hårt mot axelmusklerna hämmas blodcirkulationen, vilket kan leda till huvudvärk. Problemet kan minskas genom att låta större andel av ryggsäckens vikt vila på höftbältet. Jag har ingen erfarenhet av din ryggsäck, men kanske höftbältet inte är anpassat till vikten du bär. Sedan beror det på hur vikten i ryggsäcken är fördelad. Tunga prylar bör vara nära ryggen. Om ryggsäcken är något baktung leder det till ökad belastning på axlarna. Ryggsäckar på 38 l. tror jag generellt har ett höftbälte som inte är anpassat för något större vikter.
 
15kg på 38 liter låter extremt mycket tycker jag.

Håller med ovanstående! Kan det vara så att du omedvetet spänner axlar och nacken? Sådant kan orsaka huvudvärk. Känns som om ryggans storlek och den vikt du beskriver kanske inte leder till optimal "bärergonomi" och därmed spänner du dig på ett omedvetet sätt?
 
Jag har två säckar från Osprey, dock inte den du nämner, och kan uppleva att axelremmarnas fästen sitter ganska tight i nacken. Nu har jag aldrig packat över kanske 7-8 kg i någon av säckarna men en gissning är att en tyngre packning med samma lösning för remmarna skulle ge visst tryck över nacken. Huvudvärk i samband med detta är nog ingen dum gissning.
 
Det finns individer som får huvudvärk av att ryggen komprimerqas e u, bra passande höftbälte har hjälpt somliga men lär inte vara någon garanti.
15kg/38 l låter märkligt tungt, vad bär du på? Lexicon?
go tur
 
Det finns individer som får huvudvärk av att ryggen komprimerqas e u, bra passande höftbälte har hjälpt somliga men lär inte vara någon garanti.
15kg/38 l låter märkligt tungt, vad bär du på? Lexicon?
go tur

4-5 liter vatten, 2-3 kg mat och 3.5 kg tält står för ganska stor del av startvikten. Komplettera med kök, något att klyva ved med och så personlig utrustning på det.

Hamnar ibland i lägen där jag har lite extra ansvar för en eller fler människor och då ser till att vara den som har extra allt.

Blir tungt rätt snabbt.

Senast var enda oanvända delen av 16 kg utrustning en lätt kompass (ngn annan fuskade med GPS så behövdes inte) och mitt enda ombytesplagg i form av en 100g merinotröja.



Sedan är det smått otroligt att man får ner allt i en Kestrel 38. Med en termos i sidoficka och lunchmaten i ytterfack bak så får tält och allt annat plats i huvudfacket.
 
Har för övrigt bestämt mig för att ge ryggsäcken ett försök till. Har aldrig känt något tryck eller vikt på axlarna men ska ändå försöka höja axelremmarna ännu ett snäpp.

Varit och klämt på lite större ryggor, men i ärlighetens namn verkar ingen av de jag var riktigt nyfiken på ha högre komfort än min lilla Osprey.
 
För att återgå till rubriktexten "Huvudvärk orsakad av axelremmar?" så minns jag att jag hade liknande problem för sådär en 35-40 år sedan, med en ramsäck som på den tiden ännu inte var 'moddad' till fulländning... Vad som löste mina likartade bekymmer var montaget av Haglöfs "Mantor"-sele istället för original axelremmarna. Bärande ytan ökade rejält, lasten spreds över större del av skuldrorna och säcken satt bättre på ryggen. Kombinerat med ett stoppat avbärarbälte (som ersatte den ursprungliga remmen av ~45mm bred sadeljord) var problemen som bortblåsta. Och dina 15kg är väl bara en mindre del av vad min säck normalt transporterade. Vill minnas att Jämtlandstriangeln på två pers. i augusti '79 startades med ~32kg på ryggen (jag fick ta både tältet, reservmaten och 'barskåpet' - saker som i princip aldrig lättar under en vandring. Jämställdhet mellan stor och liten gäller tydligen bara åt ett håll, och är man snäll så är man...) och utan Mantor hade jag nog varit rätt mycket tröttare efter varje etapp.
Så:
Bygg om din rygga!
 
Man ska alltid vara försiktig att diagnostisera andras smärtor och speciellt över internet. Därför är det med försiktighet jag, som också tidigare varit uppe, nämner möjligheten att huvudvärken inte alls är det den verkar som utan kort och gott är smärtor från nacken som går upp i huvudet.

Detta är något som jag själv i perioder drabbats av. En tid så pass allvarliga symtom att jag tänkte söka läkarhjälp då "huvudvärken" fullständigt förlamade mig. Av en slump kom jag så på att smärtorna kom från nacken och jag kunde därmed lösa problemet själv.

/Håkan
 
Jag vill också vara försiktig med att "ställa diagnos" på nätet, men om du inriktar dig på att avlasta axlarna och bära i stort sett all tyngd med höftbältet, så kan det ju i alla fall inte göra någon skada - och oavsett huvudvärken blir bärandet mer angenämt.

Testa med att flytta axelremsfästet ett snäpp högre än "efter boken" och/eller dra åt de övre åtstramarna så övre delen av säcken kommer närmare ryggen och bäremmarna lyfter en aning från dina axlar (dra åt åtstramarna ännu mer, om du redan är uppe på sista hacket, fungerar också). Placera höftbältet i svanken därbak, men lägre ner i främre delen (så att symmetriaxeln genom det stängda bältet tippar neråt-framåt).
Bär du allt med höfterna med säcken i jämvikt nära ryggen, kan du även strunta i bröstremmen, som kanske också bidrar till att axelremmarna kommer för nära halsen och att man omedvetet spänner sig i axelpartiet.
Du kan också experimentera lite med din hållning, t ex testa att svanka lite mer än du är van vid.

Nu kan det, som påpekats, vara problem med överföringen av så pass mycket last till höftbältet på en säck som kanske inte är byggd för detta. Jag har/har haft två Osprey Exos-säckar av olika storlek, de funkade fint för mig eftersom jag aldrig bär tyngre än knappa 10 kg, men överföringen ligger helt klart åt det mjukare hållet och det började märkas när dottern lastade kring 15 kg och mer. Lider din Kestrel av samma "personlighetsdrag", kanske du inte kan avlasta axlarna helt med din maximala packvikt, men det blir i alla fall inte sämre och du tar ju ingen risk med att testa.
 
Jag får själv huvudvärk mycket snabbare än i ditt fall. räcker med nån timme bara. För mig så beror det däremot på kyla/drag istället. Med tung rygga på, så blottas lätt nacken + att det verkar kunna bli lite luftvirvlar mellan nacke och ryggsäck. Åtgärdas lätt med en buff runt halsen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.