Gossamer Gear Miniposa/Mariposa

En tråd för oss som har någon av ryggsäckarna Miniposa eller Mariposa från Gossamer Gear... Jag har testat en Miniposa en vecka i svenska fjällen och ska idag upp för en vecka till. Är mycket nöjd med ryggsäcken hittills, den är skön att bära och gör sitt jobb; jag har max burit 10,7 kilo, så jag vet inte hur den funkar med tyngre belastning. Upp till 12-13 bör i alla fall inte vara något problem.

Jag gillar meshfickorna på utsidan, jag har regnkläder, dagens mat, vattenflaskan samt tältet packat i dem. Behöver alltså inte öppna säcken alls under dagarna (jag lagar ingen mat dagtid).

Jag köpte extrafickor till axelremmarna på min. De sitter inte alls bra på axelremmarna, så jag använder dem på midjebältet istället. Det fungerar utmärkt, men skulle jag köpa nytt idag skulle jag tagit de fickor som är till för midjebältet, det är designade lite annorlunda och finns i fler storlekar.

Hållbarheten är en aspekt med en såpass lätt säck. Min uppvisar inga direkta slitageskador efter en veckas normal användning (mest kalfjäll). Botten är i tjockare tyg så den klarar sig bra. Dock bör man akta sig för att belasta fästet som ska hålla toppremmen på plats, den gick sönder lite där (se bild nedan). Fästet behövs inte, så det är bara att låta bli att använda det. Men det är en liten varning om att man ska vara lite försiktig med säcken, det går inte att slita och dra hur mycket som helst i den.

Jag tycker att det känns som 38 rymliga litrar. Efter ett par dagar kunde jag till och med få plats med mitt Jysk-liggunderlag i säcken :) (Se bild nedan...)

PS
Jag såg en Mariposa på tåget upp till Abisko för ett par veckor sedan, så minst en till finns det i den svenska fjällvärlden ;)
 

Bilagor

  • GG 1.jpg
    GG 1.jpg
    110.1 KB · Visningar: 387
  • gg 2.jpg
    gg 2.jpg
    242.6 KB · Visningar: 390

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.